Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 15:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Amerikaanse verkoper onvindbaar terwijl er al is betaald
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kwinter

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 05 nov 2008 23:55    Onderwerp: Amerikaanse verkoper onvindbaar terwijl er al is betaald Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo iedereen! Ik zit met het volgende probleem, wat ik hieronder stapsgewijs uiteen zal zetten:

- Mijn hobby bestaat uit het verzamelen van reproducties van Middeleeuwse zwaarden. In 2005 heb ik via internet bij een Amerikaanse smid een zwaard besteld. Op zich geen punt; ik heb dat wel vaker gedaan en dat heeft nooit problemen opgeleverd. Dit keer was het echter een behoorlijk duur en speciaal zwaard wat hij voor me zou gaan maken en ik heb er toentertijd dan ook 2100 dollar voor betaald (het is gebruikelijk om vooraf te betalen wegens de tijd en moeite die er in het maken van zo'n zwaard gaat zitten).

- De smid begon aan het zwaard, maar zijn eerste poging mislukte. Kan gebeuren, aangezien het om een zwaard van torsiedamast ging, wat lastiger te maken is.

- Daarna wilde hij een tweede poging doen, maar net in die periode werd Tallahassee (zijn woonplaats) getroffen door een wervelwind en is zijn werkplaats daarbij kapot gegaan. Het was op het nieuws en hij had er foto's van, dus ik geloofde het wel.

- Vervolgens had hij geen tijd omdat hij ging trouwen en daarna moest hij een nieuwe werkplaats bouwen om zijn oude te vervangen. We zijn inmiddels drie jaar verder (normaal duurt het maken van een zwaard hooguit een jaar) en zijn werkplaats is nog steeds niet klaar. Ik heb hem een paar maanden geleden gemaild en toen beloofde hij in de werkruimte van een vriend aan de slag te zullen gaan met mijn zwaard, waar hij blijkbaar nog steeds niet aan was begonnen.

- Inmiddels is zijn site offline, zijn blog al een jaar niet meer geupdated, bestaan twee van zijn email adressen niet meer en beantwoordt hij de mails die ik naar zijn nog werkende adres stuur ook niet meer. Ik heb een aantal van zijn vrienden en kennissen gemaild, maar die beantwoordden mijn mails niet of vertelden mij dat ze zelf ook het contact met de smid zijn verloren. Inmiddels hebben bijna alle aanknopingspunten die ik had niets opgeleverd en weet ik niet meer wat ik nog kan doen om hem te bereiken.

Ik betwijfel dat hij mij op wil lichten, want hij heeft bijna drie jaar lang contact met mij gehouden en de order al die tijd tot in detail met mij besproken. Ook heb ik zijn naam en toenaam, adres, bankrekeningnummer en ook foto's waar hij op staat. Wat ik vermoed is dat hij gewoon teveel hooi op zijn vork heeft genomen en er later achter kwam dat hij niet over de tijd of de vaardigheden beschikte om het zwaard te maken, waarna hij smoesjes is gaan verzinnen om tijd te rekken en nu zijn hoofd in het zand steekt, of dat hij simpelweg offline is wegens internetproblemen o.i.d. Hoe dan ook baart deze situatie mij zorgen en wil ik het liefst gewoon mijn geld terug. Ik ben naar mijn mening lang genoeg geduldig en begripvol geweest, maar hij heeft wat mij betreft zijn kans nu wel gehad om het product te leveren.

Maar ja, stel je voor dat ik hem van oplichting beschuldig en hij gewoon door een goede reden offline blijkt te zijn? Een rechtszaak met al het moeilijke gedoe wat erbij komt kijken zie ik al helemaal niet zitten: ik heb een lichte vorm van autisme dus ik schiet al in de stress als ik naar de supermarkt moet, laat staan naar een rechtbank. Ook heb ik momenteel een uitkering dus kan ik geen dure advocaten betalen (voor die 2100 euro die ik de smid betaald heb, heb ik héél lang moeten sparen!).

Mijn vraag is dus: Wat zouden jullie in dit geval doen? Moet ik blijven proberen met hem in contact te komen (zo ja, hoe?), de politie bellen (NL of USA?), of nog iets anders?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 06 nov 2008 10:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een heel lastige situatie. Als iemand niet reageert, zit er toch echt niets anders op dan op zeker moment naar de rechter te stappen om te krijgen waar je recht op hebt.

Het enige voordeel is misschien wel dat hij in de VS zit, en je dus een Amerikaanse advocaat kunt inschakelen. Die mogen op no-cure-no-pay werken, wat in jouw geval betekent dat jij geen kosten hebt tenzij hij erin slaagt je geld terug te krijgen. De vraag is wel of die voor de hoofdsom van 2100 euro gaan werken.

Een andere oplossing zie ik niet. De FBI bellen vanwege grensoverschrijdende fraude of oplichting zou kunnen, maar zoals je zelf al aangeeft is het niet waarschijnlijk dat die man kwaadwillend is. De vraag is dan ook of die instantie het aan wil nemen.

Arnoud
Kwinter

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 06 nov 2008 12:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn er ook alternatieve manieren om contact te leggen met die man? Ik heb er al aan gedacht om de politie van zijn woonplaats te mailen of zij eens naar zijn huis willen gaan om erachter te komen waarom hij niet antwoordt, maar ik weet niet of de politie zulke dingen wel wil doen.

Het is behoorlijk frustrerend omdat je niet weet wat er aan de hand is en er geen mogelijkheid is tot persoonlijk contact. Heeft hij geen internet meer? Heeft hij mij opgelicht? Is hij dood gegaan? Zit hij in de gevangenis? Er zijn legio redenen waarom hij misschien niet meer antwoordt. Als ik nu eens wist wat er precies was...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds