Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 14:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Allochtonen in de advocatuur
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 8 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona, ja.
Maar ik ben niet de enige.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Siego

Siego

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 96


BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2008 0:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, of Spong wel of geen allochtoon is...Dat kun je jezelf sterk afvragen voor meer dan de helft van mensen met een surinaamse afkomst. Zij waren allemaal nederlanders voor 1975(onafhankelijkheid). Velen zijn dat gebleven of daarna geworden. Ik denk dat de vraag of een surinamer allochtoon is niet altijd even makkelijk te beantwoorden is als je de normale criteria erop los zou willen laten.
_________________
"What is the use of confessing if I don't repent?" - Michael Corleone
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Chadia



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 11 aug 2008 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zarathustra schreef:
een blik op de namenlijst op de website van de advocatenkantoren leidde tot deze constatering. Zie www.nauta.com of www.stibbe.com of www.debrauw.com en andere websites van de top-50 kantoren. ik heb zelf gewoon gekeken of er buitenlandse namen tussenzaten . volgens de Vandale valllen die ook onder de groep allochtonen


Hallo,
Primeur
Er gaat per 1 september een allochtoon werken bij DeBrauw.
Het is allemaal mogelijk!!

Groet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 338


BerichtGeplaatst: ma 11 aug 2008 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Siego schreef:
Tja, of Spong wel of geen allochtoon is...Dat kun je jezelf sterk afvragen voor meer dan de helft van mensen met een surinaamse afkomst. Zij waren allemaal nederlanders voor 1975(onafhankelijkheid). Velen zijn dat gebleven of daarna geworden. Ik denk dat de vraag of een surinamer allochtoon is niet altijd even makkelijk te beantwoorden is als je de normale criteria erop los zou willen laten.


Allochtoon ben je als jijzelf of 1 van beide ouders afkomstig is uit het buitenland.

edit: Ze kijken blijkbaar dus alleen naar je ouders.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/_unique/_concept/default.htm?postingguid=%7B069D668A-50B2-440A-BD53-C288A342D84A%7D&concept=Technische+toelichting
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fabio



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 8


BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 5:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik kan helaas geen baan vinden in de advocatuur. Vrienden van me ook niet.We hebben echt spijt dat we rechten zijn gaan studeren. Ik ben er echt helemaal kapot van. Ik kom zelf uit een sociaal-arm gezin. ik was de enige hoop in de familie. mijn droom ik kapot. Sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 7:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fabio schreef:
ik kan helaas geen baan vinden in de advocatuur. Vrienden van me ook niet.

Weet je ook hoe dat komt? Wat is het verschil tussen jou en de mensen die wel aangenomen worden? Wat zeggen de kantoren waar je niet aangenomen bent daarover?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Fabio



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 8


BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet het niet. Mijn sollicitatiebrieven zijn goed ( heb het laten checken door anderen ), heb gemiddeld een 7.6, heb diverse bestuursfuncties bekleed etc. Ik heb zo'n 60 brieven verstuurd, waarvan ik 20 afwijzingen heb ontvangen. Op de overige brieven is niet gereageerd.

Ik moet wel zeggen dat ik enkel heb gesolliciteerd bij kleine kantoren. Dat heb ik gedaan omdat zo'n kantoor beter bij me past. Bij grote kantoren zal ik het ook wel gaan proberen, maar ben daar niet al te positief over. Ze hanteren wel een diversiteitsbeleid maar dat is mijns inziens slechts op papier ( reclame voor het kantoor ). Check bijvoorbeeld het aantal namen dat niet-Nederlands is: geen tot weinig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 16 aug 2008 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is rot dat je tot nu toe zo weinig respons op je brieven hebt gehad en bot wanneer men zelfs niet de moeite neemt om je een antwoord te geven. Waren dat ook vacatures of heb je open sollicitaties geschreven? Want een open sollicitatie is nogal een blind schot. Het aantal brieven dat je schreef is veel, maar ik hoor wel vaker van mensen (waaronder dus ook autochtonen) dat ze rond de 80 brieven moesten schrijven, dus uitzonderlijk is het ook weer niet.

MAAR: je droom is helemaal nog niet in duigen en spijt van de studie moet je zéker niet hebben. Je hebt een mooi gemiddelde en als ik jou was zou ik gewoon eens het persoonlijk gesprek proberen aan te gaan met recruiters. Dan zit je wel bij de grotere kantoren, maar goed.

Probeer ook eens of je aan workshops o.i.d. kunt meedoen, bijvoorbeeld zoiets. Zo hou je de kennis op peil en kunnen de kantoren een idee krijgen van wie jij bent. Aan je c.v. is dan ook te zien dat je er wel mee bezig blijft.

Wellicht kun je ook een soort stage van een maand of drie bij een wat kleiner kantoor regelen? Of via een detacheringsbureau aan de slag?

Gewoon volhouden, hoor! Al is dat vaak ongetwijfeld verrekte lastig. Maarre.... winnaars zijn verliezers die nooit opgeven! Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
RonnyJ



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 338


BerichtGeplaatst: di 19 aug 2008 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fabio schreef:
Ik weet het niet. Mijn sollicitatiebrieven zijn goed ( heb het laten checken door anderen ), heb gemiddeld een 7.6, heb diverse bestuursfuncties bekleed etc. Ik heb zo'n 60 brieven verstuurd, waarvan ik 20 afwijzingen heb ontvangen. Op de overige brieven is niet gereageerd.

Ik moet wel zeggen dat ik enkel heb gesolliciteerd bij kleine kantoren. Dat heb ik gedaan omdat zo'n kantoor beter bij me past. Bij grote kantoren zal ik het ook wel gaan proberen, maar ben daar niet al te positief over. Ze hanteren wel een diversiteitsbeleid maar dat is mijns inziens slechts op papier ( reclame voor het kantoor ). Check bijvoorbeeld het aantal namen dat niet-Nederlands is: geen tot weinig.


Het diversiteitsbeleid wordt ook gestuurd vanuit de NOVA. Dus die kleine kantoren doen er, in beginsel, niet minder aan mee dan de grotere kantoren.
Maar waaruit maak je op dat het zou liggen aan je afkomst? Heb je wel eens gebeld en gevraagd waarom je bent afgewezen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Fabio



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 8


BerichtGeplaatst: di 26 aug 2008 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het valt helaas niet aan te tonen. Het enige dat valt aan te tonen is om het te baseren op cijfers. Ik bedoel het feit dat relatief minder allochtonen in de advocaatuur actief zijn dan autochtonen toont indirect aan dat het gebaseerd moet zijn op afkomst. Dat men bewust is van deze vorm van discriminatie kan eveneens afgeleid worden uit het diversiteitsbeleid dat men tegenwoordig hanteert. Waarom zou men anders een diversiteitsbeleid hanteren?

Persoonlijk vind ik dat de Orde er weinig aan doet. Ik weet dat er een commissie bestaat die zich inzet voor het diversiteitsbeleid. Echter kunnen ze weinig betekenen voor allochtonen, omdat ze niet de bevoegdheid hebben om daadwerkelijk veranderingen aan te brengen. Kantoren zijn niet verplicht om allochtonen in dienst te nemen. Ze moeten het wel bevorderen. Het behoeft geen uitleg dat dat niet hetzelfde inhoud. De kantoren kunnen niet verplicht worden, omdat we in Nederland een zgn.vrije markt kennen. De bovengenoemde commissie kan slechts campagne voeren om diversiteit binnen de advocatuur te bevorderen. Ik spreek uit ervaring, want heb gesproken met Els Unger. Het komt er dus op neer dat veel allochtonen de dupe zijn geworden van de vrije markt. Ik vind dat zeer betreurenswaardig. In mijn ogen kan een vrije markt alleen goed functioneren wanneer ieder mens als gelijke wordt beschouwd. Dit is mijns inziens niet het geval. Om die reden verdient het dan ook aanbeveling dat er nieuwe regels komen ( het liefst van hogerhand ). Ik hoop dat je me nog kunt volgen.

Groet
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 338


BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap je punt en je hebt ook gelijk dat er nu weinig allochtone advocaten zijn, maar als ik naar mijn omgeving kijk ligt dat voornamelijk aan de instelling van veel allochtonen. Ze denken net als jij. 'Ik word afgewezen omdat ik allochtoon ben.' En vaak proberen ze het daarom niet eens en dat is doodzonde.
Je moet je afkomst niet gebruiken als een soort excuus dat je maar niet binnen komt dat is naar mijn mening veel te laf en zo kom je er nooit.

De meeste (grote) kantoren kijken tegenwoordig naar je competenties en minder naar je afkomst. Ik heb in mijn bachelor niet super cijfers gehaald, maar ik ben wel gelijk uitgenodigd bij alle (grote) kantoren waar ik ging solliciteren voor een studentstage.

Wat ik heb ervaren is dat je eigen cultuur als een meerwaarde voor het kantoor wordt gezien. Hun klantenbestand verandert en dat veranderende klantenbestand wilt liever worden geholpen door hun 'eigen' mensen. Uiteindelijk draait het allemaal om hoeveel geld je voor 'ze' kunt verdienen. En in ieder geval de grote kantoren zien in dat ze allochtonen wel degelijk nodig hebben. Dit is mij ook meerdere keren verteld, door iemand van de NOVA die gaat over dat diversiteitsbeleid en op sollicitatiegesprek zelf.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 12:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fabio schreef:
Het valt helaas niet aan te tonen. Het enige dat valt aan te tonen is om het te baseren op cijfers. Ik bedoel het feit dat relatief minder allochtonen in de advocaatuur actief zijn dan autochtonen toont indirect aan dat het gebaseerd moet zijn op afkomst.

Een correlatie is geen bewijs voor een oorzakelijk verband. Misschien ligt hier een uitdaging voor je om hier een promotieonderzoek naar te doen? We hebben tenslotte een leerstoel advocatuur.

Voor je persoonlijke situatie lijkt mij het antwoord op de eerder gestelde vraag naar waarom je nu afgewezen c.q. niet uitgenodigd wordt belangrijk om je verdere plan te kunnen trekken.

Succes.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Fabio



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 8


BerichtGeplaatst: za 30 aug 2008 0:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt me inderdaad een uitdaging. Ik heb zelf gedacht om daar een boek over te schrijven. Kunt u me misschien berichten hoe ik zo'n promotieonderzoek kan bewerkstellingen?

Groet,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: za 30 aug 2008 5:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fabio schreef:
bladibladibla

Mischien omdat je onzin kletst?Je doet nogal verongelijkt zonder daarvoor goede argumenten aan te voeren. Dat je teleurgesteld bent dat je nog geen baan hebt begrijp ik, maar dat wil niet zeggen dat allochtonen in het algemeen gediscrimineerd worden (wat ik overigens in z'n algemeenheid, als medewerker PZ, best wil aannemen, maar graag wel op basis van afdoende argumenten).
In de eerste plaats duurt het even voor men advocaat is. Zoals al in eerdere bijdragen gesteld; hoe was de situatie een aantal jaar geleden bij de studentenpopulatie? Als destijds 10% van de studenten allochtoon was en dat was voorheen minder is het redelijk om aan te nemen dat nu slechts een paar procent van de advocaten allochtoon is. Allochtonen zijn overigens nog steeds ondervertegenwoordigd in het hoger onderwijs en voorzover ze hoger onderwijs volgens is dat met name HBO en daar kun je nu eenmaal geen advocaat mee worden.

Overigens, ik heb ook wel eens met mensen gesproken. Ben ik nu ook ervaringsdeskundige?
_________________
Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 30 aug 2008 8:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fabio schreef:
Dat lijkt me inderdaad een uitdaging. Ik heb zelf gedacht om daar een boek over te schrijven. Kunt u me misschien berichten hoe ik zo'n promotieonderzoek kan bewerkstellingen?

/me slikt rant in over het niveau van het wetenschappelijk onderwijs van tegenwoordig.

Ik verwees je toch al naar de leerstoel advocatuur? Het lijkt mij dat je dit bij uitstek bij een hoogleraar advocatuur neer zou kunnen leggen. Ook zou je bij je eigen universiteit kunnen kijken of ze er ruimte voor zien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 8 van 9 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds