|
Auteur |
Bericht |
kunst-koop
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 10 jun 2011 11:50 Onderwerp: Allimentatie direct betalen aan minderjarig uitwonend kind? |
|
|
Hallo allenmaal,
Ik zal het verhaal even uitleggen. Mijn vriendin (17) is van huis weggelopen omdat zij thuis niet meer functioneerde en woont sinds 5 maanden bij mij in. Ze begint volgend jaar weer met een HAVO opleiding en heeft nu een tijdelijke baan in de kassen waarmee zij €350,- per maand verdient. Haar moeder ontvangt kinderallimentatie en-bijslag van vader voor mijn vriendin en haar 15-jarig broertje. Dit geld gaat nu op aan haarextentions en duren kleren voor moeder. Moeder draagt niks bij aan de kosten. Is er een mogelijkheid dat de allimentatie en kinderbijslag direct aan mijn vriendin worden overgemaakt?
Alvast bedankt,
Groetjes Lars |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: vr 10 jun 2011 13:13 Onderwerp: |
|
|
Kinderbijslag is voor de ouders uitbetaald. Dit stopt onder andere als een kind uitwonend wordt en de ouder niet meer dan 408euro per kwartaal bijdraagt aan het onderhoud.
Het geld zal niet uitbetaald worden aan uw vriendin, omdat het een bijdrage is voor de ouders.
Vanaf 18 jaar moet de alimentatie aan het kind, dus uw vriendin, betaald worden, hoe dat zit met 17 durf ik niet te zeggen. |
|
|
|
 |
duikertje
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 11 jun 2011 18:26 Onderwerp: |
|
|
Neem voor die kinderalimentatie contact op met de alimentatie betaler (waarschijnlijk de vader) Staat ze al ingeschreven op jouw adres bij de gemeente. Je kunt ook eens bellen met de sociale verzekeringsbank voor de kinderbijslag. Volgens mij hoort de moeder die niet meer te krijgen als ze niet meer voor haar dochter zorgt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 12 jun 2011 21:13 Onderwerp: |
|
|
Als de moeder het kind niet meer verzorgt, lijkt het mij dat vader niet langer aan moeder hoeft te betalen. Zie art. 1:408 lid 1 BW:
Quote: | Een uitkering tot voorziening in de kosten van verzorging en opvoeding of tot voorziening in de kosten van levensonderhoud en studie, waarvan het bedrag in een rechterlijke beslissing, daaronder begrepen de beslissing op grond van artikel 822, eerste lid, onder c, van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, is vastgelegd, wordt ten behoeve van de minderjarige aan de ouder die het kind verzorgt en opvoedt of aan de voogd onderscheidenlijk aan de meerderjarige betaald. |
Aan de andere kant vertelt deze bepaling niet dat direct aan het minderjarige zelfstandig wonende kind moet worden betaald.
Hoe zit het precies met zelfstandig wonende minderjarigen? Hebben die (juridisch gezien) altijd een verzorgende ouder of voogd?
Zonder een verzorgende en opvoedende ouder, zou je kunnen zeggen dat er ook geen kosten van verzorging en opvoeding zijn in de zin van art. 1:404 lid 1 BW... Dan zou het kind pas recht hebben op alimentatie als het meerderjarig wordt (art. 1:395a BW, kosten van levensonderhoud en studie)?
Wel is er natuurlijk nog art. 1:392 lid 1 en 2 BW: ouders zijn verplicht tot het verstrekken van levensonderhoud in geval van behoeftigheid van "de tot levensonderhoud gerechtigde". Maar wie die gerechtigde nu precies is blijft voor mij onduidelijk in het geval van een zelfstandig wonende minderjarige. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LV
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 15 jun 2011 10:11 Onderwerp: |
|
|
Mogelijk zou de 17-jarige uitwonende voor bijzondere bijstand in aanmerking komen, waarop de gemeente de bijstand op haar beurt weer verhaalt op de ouders/onderhoudsplichtigen? |
|
|
|
 |
|