Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Maestro
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: do 16 sep 2010 21:03 Onderwerp: Alimentatie probleem |
|
|
Beste lezer,
Ik heb het volgende probleem:
Mijn ouders zijn al 10 jaar gescheiden en ik woon bij mijn moeder.
Nu is het zo dat mijn vader mij tot mijn 21e jaar natuurlijk alimentatie heeft moeten betalen, maar dit is nog nooit gebeurd. Dit geldt ook voor mijn zusje.
Tot mijn 18e jaar was het geld bestemd voor mijn moeder, en tot mijn 21e voor mij.
De inning van de alimentatie loopt via het LBIO.
Het bedrag dat mijn vader mij (ofwel mijn moeder) inmiddels schuldig is loopt in de tienduizenden euros.
Nu is het volgende een feit.
Recentelijk heeft mijn vader een rechtszaak gestart tegen mij en mijn moeder. Zijn doel was om de alimentatie (zij het zonder terugwerkende kracht) op nihil te stellen.
Tijdens het rechtsproces is tevens mijn zusje gehoord door de rechter.
Gek genoeg heeft de rechter naar aanleiding van die rechtszaak besloten dat de alimentatie voor mijn (jongere!) zusje op nihil komt te staan en dat mijn vader mij het dubbele moet betalen ten opzichte van wat daarvoor betaald _diende_ te worden.
Ik vind dit persoonlijk erg raar, maar laten we dit gegeven als een feit beschouwen. Mijn vader moet mij dus maandelijks een bepaald bedrag betalen.
Momenteel ontvangen ik, mijn moeder en mijn zusje (wier hij allen nog geld schuldig is) nog steeds totaal niks.
Ik heb naar aanleiding hiervan dus naar het LBIO gebeld om te vragen waarom ik geen geld ontvang.
Mijn vader is werkeloos (of verdient zwart zijn geld, dat weet ik niet) en leeft dus van een uitkering.
Het LBIO heeft mij toen verteld dat mijn vader zich periodiek (laten we zeggen om de maand) ziek en vervolgens weer beter meldt waardoor ze niks konden innen. Dit omdat ze in de ene maand berekenen wat er de volgende maand geïnd moet worden, maar deze berekening vervalt als mijn vader zich ziek heeft gemeld (en dus in de ziektewet komt te zitten?).
Ik snap hier zelf vrij weinig van en vind het allemaal erg vervelend.
Het lijkt me sterk dat wat mijn vader doet mogelijk danwel legaal is, op deze manier zou iedereen onder zijn alimentatie uit kunnen komen en zou het dus totaal geen nut hebben om dat te innen.
Kan iemand mij hiermee helpen in wat ik hieraan kan doen of waar ik een oplossing zou kunnen vinden.
Met vriendelijke groeten,
Bruno |
|
|
|
 |
nicd
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 17 sep 2010 19:44 Onderwerp: Re: Alimentatie probleem |
|
|
Maestro schreef: | Beste lezer,
Ik heb het volgende probleem:
Mijn ouders zijn al 10 jaar gescheiden en ik woon bij mijn moeder.
Nu is het zo dat mijn vader mij tot mijn 21e jaar natuurlijk alimentatie heeft moeten betalen, maar dit is nog nooit gebeurd. Dit geldt ook voor mijn zusje.
Tot mijn 18e jaar was het geld bestemd voor mijn moeder, en tot mijn 21e voor mij.
De inning van de alimentatie loopt via het LBIO.
Het bedrag dat mijn vader mij (ofwel mijn moeder) inmiddels schuldig is loopt in de tienduizenden euros.
Nu is het volgende een feit.
Recentelijk heeft mijn vader een rechtszaak gestart tegen mij en mijn moeder. Zijn doel was om de alimentatie (zij het zonder terugwerkende kracht) op nihil te stellen.
Tijdens het rechtsproces is tevens mijn zusje gehoord door de rechter.
Gek genoeg heeft de rechter naar aanleiding van die rechtszaak besloten dat de alimentatie voor mijn (jongere!) zusje op nihil komt te staan en dat mijn vader mij het dubbele moet betalen ten opzichte van wat daarvoor betaald _diende_ te worden.
Ik vind dit persoonlijk erg raar, maar laten we dit gegeven als een feit beschouwen. Mijn vader moet mij dus maandelijks een bepaald bedrag betalen.
Momenteel ontvangen ik, mijn moeder en mijn zusje (wier hij allen nog geld schuldig is) nog steeds totaal niks.
Ik heb naar aanleiding hiervan dus naar het LBIO gebeld om te vragen waarom ik geen geld ontvang.
Mijn vader is werkeloos (of verdient zwart zijn geld, dat weet ik niet) en leeft dus van een uitkering.
Het LBIO heeft mij toen verteld dat mijn vader zich periodiek (laten we zeggen om de maand) ziek en vervolgens weer beter meldt waardoor ze niks konden innen. Dit omdat ze in de ene maand berekenen wat er de volgende maand geïnd moet worden, maar deze berekening vervalt als mijn vader zich ziek heeft gemeld (en dus in de ziektewet komt te zitten?).
Ik snap hier zelf vrij weinig van en vind het allemaal erg vervelend.
Het lijkt me sterk dat wat mijn vader doet mogelijk danwel legaal is, op deze manier zou iedereen onder zijn alimentatie uit kunnen komen en zou het dus totaal geen nut hebben om dat te innen.
Kan iemand mij hiermee helpen in wat ik hieraan kan doen of waar ik een oplossing zou kunnen vinden.
Met vriendelijke groeten,
Bruno |
hoi Bruno,,ik ben geen rechtsstudent maar kan wel putten uit m,n eigen situatie,,mijn vriend heeft ook twee kids en wij wonen samen ,wij betalen gewoon voor z,n beide kids allimentatie, ook al zit m,n vriend in de WIA we betalen gewoon de allimentatie,,dus wat het LBIO verteld vind ik raar en snap ik niet, het LBIO is erg machtig en door de staat aangesteld, als je pa een ziektewet uitkering vangt kan er gewoon allimentatie worden betaald lijkt mij, succes man , ga eens een keer naar een juridisch loket met je ma |
|
|
|
 |
Maestro
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: za 18 sep 2010 10:43 Onderwerp: |
|
|
Hoi nicd,
Bedankt voor inzicht in jouw situatie.
Ik snap er zelf ook niet veel van, maar je tip van het juridisch loket zal ik meenemen
Nog even wat verduidelijking, ik heb wat berichten gehad van behulpzame mensen die mijn situatie niet geheel snapten, dus bij deze wat toelichting:
Laat me eerst even iets rechtzetten: bij registratie heb ik een verkeerd jaartal aangeklikt als geboortedatum. Dit heb ik rechtgezet nu. Ik ben 20 jaar en krijg dus nog ongeveer een jaar alimentatie (in tegenstelling tot wat men zou denken als men mijn profiel zag toen ik de eerste post plaatste, toen stond er dat ik 24 was en dan heb ik inderdaad geen recht meer op alimentatie en zou het alleen een schuld betreffen, dit is niet zo).
Verder weet ik ook niet precies wat de gedachtegang van de rechter was om op zijn uitspraak te komen. Wel is mijn zusje nog altijd minderjarig en zou zij dus eerder recht hebben op alimentatie dan ik, terwijl de rechter heeft besloten dat mijn zusje geen alimentatie meer hoeft te ontvangen en ik het dubbele van wat ik voorheen zou krijgen.
Het is dus zo dat mijn vader zowel een grote schuld heeft aan mij en mijn moeder (die nog alimentatie behoort te ontvangen voor mijn zusje) en tevens nog steeds dient te betalen voor mijn alimentatie.
Zoals gezegd snap ik dit niet helemaal, maar ik neem het als het komt. Mijn grootste vraag cequ probleem is dat mijn vader zijn alimentatie compleet ontloopt omdat hij zich om de zoveel tijd ziek meldt waardoor zijn uitkering veranderd. In ieder geval doet hij iets dergelijks, ik weet het fijne er niet van, dit vertelde een contactpersoon van het LBIO mij. Dit, en alleen dit (dus niet een tekort aan inkomen of uitkering), was volgens het LBIO de reden dat zij geen geld konden innen bij mijn vader omdat de berekening die zij maken eigenlijk altijd achter de feiten aanloopt; daar waar mijn vader zich ziek meldt, dient de berekening opnieuw uitgevoerd te worden.
Nogmaals, zo heb ik het begrepen van het LBIO, dus ik zou het misschien mis kunnen hebben. Als ik het wel bij het rechte eind heb vind ik het nogal een kromme gang van zaken aangezien dit zou betekenen dat als mijn vader dit zo kan, iedereen dit zou kunnen en niemand zich nog zou hoeven te bekommeren om alimentatie (ervan uitgaande natuurlijk dat je net als mijn vader van een uitkering leeft).
Kortom heeft mijn vader torenhoge schulden (enkele tienduizenden euro's!) bij mij en mijn moeder (zij het met het LBIO als tussen lichaam) en moet hij op dit moment nog steeds betalen. Echter zien, en zagen, wij nooit iets hiervan terug. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|