Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 8:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Alimentatie (met terug werkende kracht)
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cor lindeman

Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 18 sep 2010 18:57    Onderwerp: Alimentatie (met terug werkende kracht) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Lezer

Op het moment dat de rechter een uitspraak doet over de hoogte van alimentatie, wanneer gaat de betaling dan in?
Gelijk de eerste maand, vanaf datum uitspraak, of kan het ook met terug werkende kracht gelden? Welke datum is dan relevant.

Hoor graag wat de ervaringen zijn.

Vriendelijke groet

Cor
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Onwetend

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2010 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Cor,

volgens mij gaat dit in op het moment van aanvraag/indienen van de alimentatiehoogte bij de rechtbank. Als bijv. de zaak al een jaar loopt dan dient er alsnog een jaar extra alimentatie voldaan te worden, of bij verlaging dat er dan het teveel betaalde over een jaar terug betaald moet worden.
carbon

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2010 11:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Terug werkende kracht, maar zie dat nou maar eens terug te krijgen, lukt alleen via een extra uitspraak van de rechter. Het is onrechtmatig verkregen geld die vrijwillig is doorbetaald.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 19 sep 2010 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

art. 1:402 lid 1 BW schreef:
De rechter, die het bedrag van een uitkering tot levensonderhoud bepaalt, wijzigt of intrekt, stelt tevens de dag vast, van welke dit bedrag verschuldigd is of ophoudt verschuldigd te zijn.

Dus zie de beschikking.

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2010 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is vaste rechtspraak dat drie mogelijke data in aanmerking komen:
-de dag waarop de beschikking wordt afgegeven;
-de datum waarop het verzoekschrift is ingediend bij de rechtbank;
-een dag gelegen voor het verzoekschrift, bijvoorbeeld de dag waarop de onderhoudsplichtige is aangeschreven.
Het is aan de feitenrechter (rechtbank of hof) om de datum vast te stellen. De rechter dient bij vaststelling van een datum in het verleden zich de consequenties van de terugwerkende kracht te realiseren.
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2010 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover het partneralimentatie betreft die tegelijk met de echtscheiding wordt uitgesproken, dan gaat de ali niet eerder in dan de datum inschrijving echtscheidingsbeschikking in de gemeentelijke basisadministratie.
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 21 sep 2010 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu is het niet helemaal duidelijk of de vraag een verzoek tot verhoging/verlaging van alimentatie betreft of dat het om de start van alimentatiebetaling gaat.

In ons geval is het kind bij de vader gaan wonen en wordt de geldstroom omgedraaid. Nu is het zo dat de moeder alimentatiebetaling plotseling minder belangrijk vindt dan voorheen en niet reageert op verzoeken met een voorstel te komen.

Verbazend (maar off topic) is overigens hoeveel mensen verbaasd zijn dat ook een moeder een financiele bijdrage moet leveren voor het levensonderhoud van het kind en dat die plicht niet alleen voor vaders geldt.

Volgens de advocaat maakt dat niet uit. Het gaat om het tijdstip van inschrijven in de GBA en de moeder is tijdig verwittigd dat ook van haar verwacht wordt een bijdrage te leveren aan haar kind.

Kortom, volgens de in de arm genomen advocaat gaat het om het tijdstip van inschrijven.
Joey26

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: do 23 sep 2010 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Voor zover het partneralimentatie betreft die tegelijk met de echtscheiding wordt uitgesproken, dan gaat de ali niet eerder in dan de datum inschrijving echtscheidingsbeschikking in de gemeentelijke basisadministratie.

Let op: Als je ex partner geen inkomen heeft en bij het scheiden van tafel en bed bij de sociale dienst aanklopt, klopt de sociale dienst wel bij jou aan voor de onderhoudsplicht. De SD maakt ook wel even een draagkrachtberekening..... en dan is het simpel dokken geblazen. Als de echtscheiding dan is uitgesproken en de rechter bepaalt heeft, zal áls de ex-partner nog steeds aanspraak maakt op de SD deze SD de berekening van de rechter nog wel even dunnetjes over doen. Meestal nemen ze dit over, maar ze dóen dat wél.
Wat ik maar wil zeggen: de onderhoudsplicht gaat m.i. in direct ná scheiding tafel en bed. Deze onderhoudsplicht gaat dan later over in alimentatie.
Voor de Sociale Dienst heet dit onderhoudsplicht en deze toetsen ook regelmatig of je inkomen niet gestegen is en alsnog meer kan betalen.
Met normale pech betaal je dus geen 12 maar 13 jaar !!!
Check!!!
sietske1980

BerichtGeplaatst: zo 26 sep 2010 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

joey, bedoel je het moment van feitelijk los van elkaar wonen? officieel scheiden van tafel en bed is iets wat zelden voorkomt, is oorspronkelijk bedoeld voor religieuze mensen.
weet niet hoe snel de sociale dienst ingrijpt.
trouwens, ook als er een voorlopige voorziening loopt voor de scheiding uit, betaal je feitelijk langer dan 12 jaar.
Joey26

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 18:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sietske, ja dat zou kunnen dat dit een oude uitdrukking is, maar vanaf het moment dat je als man de deur uit gaat, gaat de onderhoudsplicht in. De Sociale Dienst (als je ex dan hiervoor in aanmerking komt) telt vanaf dát moment.
In mijn geval kon ik een helse berekening met bewijzen uiteraard, overleggen welke kosten ik doorbetaalde(huur, gas, water,licht,verzekeringen etc,etc,) dit ter compensatie van de onderhoudsplicht. SD maakt een draagkrachtebrekening en rekent je wel efkes voor of dit dan voldoende is, zo niet kun je nog bij dokken. Betaal je niets aan de kosten zoals ik boven neerschrijf, zal de SD er alles aan doen om er voor te zorgen dat niet zij, maar jij minimaal de uitkering voor je ex betaalt.
Dit geldt overigens met terugwerkende kracht. Als later blijkt dat je meer had kunnen "missen" zal de SD naheffen.
Het is dus goed zaak om voor dit soort gevallen er een goede bewijsbare administratie op te na te houden wat je allemaal betaalt in de periode van vertrek tot aan de beschikking.
De SD toetst periodiek (bij mij was dat jaarlijks maar dat is geloof ik veranderd) of je draagkracht verandert is ná de uitspraak vd rechter.
Je betaalt hoe dan ook vanaf het moment dat je vertrekt t/m (in mijn geval) 12 jaar ná de beschikking = in mijn geval 13 jaar.
Tussentijdse meevallers of carrière stapjes met loonsverhoging, brengt niks omdat de SD dus je draagkracht steeds checkt. Is dit in positieve zin veranderd, ben je de klos.
Ik ben er nu net van af, mogelijk dat er iets gewijzigd is maar ik kan het me niet voorstellen.
sietske1980

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat op zich interessant kan zijn is dat je niet onder 90% van de voor jou geldende bijstandsnorm mag duiken. (want het deel dat je daaronder schiet, kan het niet geexecuteerd worden door een deurwaarder) Dus stel dat de rechtbank of Soos met bepaalde posten geen rekening houdt (zoals bijv een consumptieve lening), dan moeten ze aan het eind vd rit wel deze toets doen...
Joey26

BerichtGeplaatst: ma 27 sep 2010 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uitgangspunt voor jezelf is de bijstandsnorm voor zover ik me kan herinneren, voor de rest is het 13 jaar geleden dat ik al die berekeningen voor m'n kiezen heb gehad, dus de exacte toestand weet ik natuurlijk niet meer, dat ligt opgeborgen op zolder.....maar het was een héle toestand,ook om de SD te overtuigen/bewijzen van mijn voldane onderhoudsplicht in de periode vóór de beschikking.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds