|
Auteur |
Bericht |
lucbommels01
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 jul 2011 13:29 Onderwerp: Agent pakt sleutelhanger af |
|
|
Beste allemaal,
Afgelopen weekend is mij het volgende overkomen.
Door mijn sportvereniging werd zaterdag een jaarafsluiting georganiseerd. 's middags ben ik hier met de auto heen gereden en heb een paar biertjes gedronken in de veronderstelling dat een vriend in mijn als BOB terug zou rijden. Lang verhaal kort: hij kwam niet opdagen ik moest alleen naar huis.
's avonds stap ik in de auto en rijd weg. Een paar kilometer verder is er alcoholcontrole en ik voel de bui al hangen. Natuurlijk stom stom stom om nog te gaan rijden (ook al zijn het maar een paar biertjes), absoluut verwerpelijk en hoe cliche ook:"ik ga het nooit meer doen".
De agent vraagt of ik wil blazen en ik vraag hem of ik uit mag stappen om dat te doen. Eenmaal buiten de auto sta ik met mijn sleutelbos waaraan een mooie BOB-sleutelhanger hangt (vorige keer gekregen tijdens controle!) en blaas netjes in het apparaat.
Agent zegt:"dat is niet zo goed meneer"
Ik:"dat weet ik, verdorie stom van me, misverstand, blabla bla"
Agent zegt:"u krijgt een proces verbaal omdat u teveel gedronken heeft. Maar we gaan nog even de caravan in en doen we een blaastest"
Ik:"Het moet dan maar, heb er nu al spijt van"
Ik loop de caravan in, ga zitten, leg mijn sleutelbos op tafel en werk netjes mee met het afnemen van adem in het apparaat. Ik blaas 249 µG/l.
De agent zegt:"dat kost je 250 Euro" en neemt daarop mijn sleutelbos, haalt mijn BOB-sleutelhanger er vanaf en zegt:"deze ben jij niet meer waard vriend".
Ik heb er toen weinig waarde aan gehecht aan zat te denken aan de 250 euro boete en mijn stomme actie, maar de dag erna bedacht ik me dat ik het handelen van de agent eigenlijk behoorlijk onbeschoft vond.
Kan ik hier iets tegen doen, c.q. wat vinden jullie van het afpakken van mijn sleutelhanger?
Nogmaals voor de duidelijkheid: de boete is terecht en mijn actie is stom, ik zal ook netjes de 250 Euro voldoen, maar het zomaar afpakken van mijn eigendommen kan ik niet zo goed tegen.
Alvast dank voor jullie reacties.
Groet,
Luc |
|
|
|
 |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: wo 06 jul 2011 15:14 Onderwerp: |
|
|
Die sleutelhanger is inderdaad gewoon jouw eigendom en die agent had geen enkele reden (beslag of iets) om deze in te nemen.
Op je boete staat een nummer. Je zou met dit nummer contact op kunnen nemen met de politie en je eigendom terugvragen. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 jul 2011 16:25 Onderwerp: |
|
|
Het afpakken van de sleutelhanger heeft wel zijn effect.
Duidelijk dat er waarde aangehecht wordt om te laten zien dat je niet drinkt alvorens in de auto te stappen.
De woorden van de agent berusten ook op waarheid, je was op dat moment de sleutelhanger niet waardig.
Ik weet niet wat de voorwaarde zijn om een dergelijke sleutelhanger van de politie te krijgen (wordt nooit staande gehouden om te blazen), als een voorwaarde is dat de politie de sleutelhanger weer mag in nemen als er geconstateerd wordt dat je met drank op rijdt denk ik niet dat er nog nadere uitleg nodig is. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: wo 06 jul 2011 16:46 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ik weet niet wat de voorwaarde zijn om een dergelijke sleutelhanger van de politie te krijgen (wordt nooit staande gehouden om te blazen), als een voorwaarde is dat de politie de sleutelhanger weer mag in nemen als er geconstateerd wordt dat je met drank op rijdt denk ik niet dat er nog nadere uitleg nodig is. |
Als dat al zo is (hetgeen me sterk lijkt), rust daardoor natuurlijk alleen op lucbommels01 de verplichting om te sleutelhanger terug te leveren aan de politie. De agent had hem daar dan op moeten wijzen en hem moeten vragen de sleutelhanger te overhandigen. Als lucbommels01 dat geweigerd had, had hijschriftelijk in gebreke moeten worden gesteld.
Zelf, zonder de toestemming van lucbommels, de sleutelhanger pakken is dus ook in dat geval niet toegestaan. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 06 jul 2011 16:51 Onderwerp: |
|
|
De sleutelhanger lijkt inderdaad gewoon een schenking te zijn geweest, zodat jij het eigendom verwierf toen je de vorige keer werd gecontroleerd.
Strikt juridisch heb je een punt dat de agent jouw eigendom niet mocht afpakken.
Ik vraag me echter af wat je verder wilt doen om je sleutelhanger terug te krijgen. Ik kan me zo voorstellen dat je dan een paar keer je volledige verhaal zal moeten doen over het hoe en waarom, en -als ik jou was- dan zou ik me telkens weer schamen voor het feit dat ik met alcohol op heb gereden...
lucbommels01 schreef: | Kan ik hier iets tegen doen, c.q. wat vinden jullie van het afpakken van mijn sleutelhanger? |
Wat ik ervan vind...
Ik vind het eigenlijk wel een ludieke, maar ook terechte actie. Zeg nou eerlijk: je was de sleutelhanger toch ook niet waard? De volgende keer zal één blik op je sleutelbos je eraan herinneren dat je niet moet autorijden als je gedronken hebt. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: wo 06 jul 2011 16:51 Onderwerp: |
|
|
Nog een aanvulling: Lucbommels01 zou zelfs kunnen overwegen aangifte te doen van diefstal, lijkt me. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 06 jul 2011 16:56 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me een symbolisch bedoelde actie. Strikt genomen niet helemaal in de haak, maar ik zou hier verder geen punt van maken. Sluit me dus aan bij DENNIS79. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 06 jul 2011 17:01 Onderwerp: |
|
|
Zou trouwens wel aardig zijn als ze genoegen nemen met de sleutelhanger en je de boete van 250 euro hierdoor ontloopt .
Krijg je de boete wel en wil je echt de sleutelhanger terug, dan lijkt het mij het best om gewoon contact op te nemen en te vragen of je de sleutelhanger terug kunt krijgen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MarijnP
|
Geplaatst: wo 06 jul 2011 17:36 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het lijkt me een symbolisch bedoelde actie. Strikt genomen niet helemaal in de haak, maar ik zou hier verder geen punt van maken. Sluit me dus aan bij DENNIS79. |
Tja, ik geef je geen ongelijk. Aan de andere kant kan ik me ook zeker voorstellen dat je er een principekwestie van maakt. |
|
|
|
 |
lucbommels01
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 07 jul 2011 9:48 Onderwerp: |
|
|
Beste allemaal,
Ik begrijp best dat dit een 'ludieke' actie was en het gaat mij uiteraard niet om het terugkrijgen van de sleutelhanger. Ik wil alleen graag een signaal laten horen dat de agent hiermee de bevoegdheid vanuit zijn functie verward met morele opvoedbehoeften. Op dat moment gedraagt hij zich in mijn bijzijn namelijk niet meer als houder van de wet. Beter gezegd: wat zou hij gedaan hebben als ik zijn sleutelhanger met daarop de tekst 'altijd lief' had gepakt en gezegd "ik vind jou nu ook niet lief vriend, deze ben jij niet waard".
Anyways, wilde even spiegelen met jullie rechtsgeleerden en nogmaals dank voor de reacties.
Toen ik mijn vriendin gisteren vertelde van mijn bericht hier zei ze:"jongen, hou op, klein kind, hier heb je 1 Euro, ga naar de Expo en haal zo'n stomme sleutelhanger!" Einde verhaal dus.  |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 07 jul 2011 11:57 Onderwerp: |
|
|
lucbommels01 schreef: | Toen ik mijn vriendin gisteren vertelde van mijn bericht hier zei ze:"jongen, hou op, klein kind, hier heb je 1 Euro, ga naar de Expo en haal zo'n stomme sleutelhanger!" Einde verhaal dus. :oops: |
Prijs je gelukkig met zo'n vriendin... :wink: _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 07 jul 2011 12:12 Onderwerp: |
|
|
lucbommels01 schreef: |
Toen ik mijn vriendin gisteren vertelde van mijn bericht hier zei ze:"jongen, hou op, klein kind, hier heb je 1 Euro, ga naar de Expo en haal zo'n stomme sleutelhanger!" Einde verhaal dus.  |
Weet je gelijk wat je te wachten staat als je d'r gaat trouwen  |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: vr 08 jul 2011 2:51 Onderwerp: |
|
|
Mocht je je niet willen neerleggen bij het advies van je vriendin dan kun je gewoon een klacht indienen bij de politie. Op de plaatstelijke website zal ongetwijfeld een klachtenprocedure zijn opgenomen waarin staat waar je met je klacht terecht kunt. Of mensen hier het nu een ludieke actie vinden of niet, de diender behoorde dit niet te doen. Persoonlijk kan ik me voorstellen dat je je er achteraf aan stoort. Zonder een al te groot relaas aan klachten in te dienen zou je er desgewenst toch op zijn minst melding van kunnen maken en je ongenoegens hierover uiten. |
|
|
|
 |
Rob34
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 13 aug 2011 15:28 Onderwerp: |
|
|
hmmm, vind het eigenlijk wel een goede actie van de politieman, hij heeft natuurlijk gelijk! Dat jij vind dat je recht het op die sleutelhanger alleen omdat je hem destijds gekregen hebt en nu met drank op staande wordt gehouden vind ik niet 100% te verdedigen. Wellicht heb je zwart/wit gezien wel recht op die sleutelhanger omdat het je eigendom is maar moreel gezien had deze man gewoon gelijk mijns insziens... Het heeft z'n vruchten wel afgeworden denk ik, je bent er behoorlijk door na gaan denken over deze kwestie  |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 13 aug 2011 20:04 Onderwerp: |
|
|
Ik zou het nogal zielig vinden om hier een "principe" zaak van te maken en een klacht in te dienen. Meer een actie voor een wat overijverige rechtenstudent die alleen nog maar in juridische termen kan denken.
Neem deze opvoedkundige les aan, even slikken en nooit meer doen. De politie heeft m.i. trouwens wel degelijk ook een opvoedkundige taak. Als burger verwacht ik dat ook van van een agent. Prima ludieke actie en dit heeft wellicht wel meer effect dan de boete. |
|
|
|
 |
|