Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 18:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afzien mondelinge arbeidsovereenkomst
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
WillemSn

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2011 11:55    Onderwerp: Afzien mondelinge arbeidsovereenkomst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag met betrekking tot het arbeidsrecht, dat voor mij redelijk onduidelijk is.

De situatie is als volgt:
Ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe baan en ben via een recruiter aangeboden bij een bedrijf. Na meerdere gesprekken gevoerd en een aanbieding te hebben ontvangen, ben ik samen met het bedrijf tot een mondelinge overeenkomst gekomen. Tijdens het laatste gesprek hebben wij elkaar de hand geschud en ben ik van harte welkom geheten bij het bedrijf per 1 januari. In verband met de administratieve afhandeling zal ik per e-mail mijn gegevens naar het bedrijf sturen, zodat het contract kan worden opgestuurd en ondertekend.

Ik heb de volgende dag mijn gegevens per e-mail verstuurd en ben in afwachting geweest van het contract. Na een periode niks te hebben gehoord heb ik een e-mail verstuurd naar mijn contact bij het betreffende bedrijf om te vragen wanneer ik het contract tegemoet kan zien. Hierop heb ik per e-mail antwoord gehad dat hij er vanuit is gegaan dat dit al geregeld was en dat hij er achteraan zal gaan. Een week later ben ik wederom gaan bellen en e-mailen. Gisteren heb ik wederom per telefoon contact kunnen krijgen en is mij de toezegging gedaan dat hij er wederom achteraan zal gaan en dat ik van elke stap op de hoogte wordt gehouden. Een paar uur later ben ik terug gebeld door de betreffende persoon om te horen dat ze niet uit de voorwaarden komen met de recruiter en dat ze alle contacten ermee verbreken. Kortom, dit houdt in dat mijn contract niet zal worden opgestuurd en ik dus geen baan bij het bedrijf zal krijgen. Uiteraard spreekt mijn recruiter het verhaal tegen en geeft hij aan met alle voorwaarden akkoord te willen gaan, omdat hij voor zijn kandidaten staat.

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat de recruiter en het bedrijf het niet eens kunnen worden, terwijl ik met het betreffende bedrijf wel een overeenstemming heb bereikt over de arbeidsvoorwaarden.

Nu heb ik begrepen dat een mondelinge arbeidsovereenkomst ook waarde heeft en ik zal dus graag willen weten of er voor mij nog enige mogelijkheid is om hier stappen in te ondernemen. Het bedrijf is ook op de hoogte dat ik mijn huidige arbeidsovereenkomst heb opgezegd in verband met de 2 maand opzegtermijn.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2011 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Normaal gesproken geld er bij de meeste arbeidsovereenkomsten een proeftijd. In die proeftijd kunnen zowel werknemer als werkgever zonder opgaaf van reden opzeggen.

Echter het is zo dat de proeftijd schriftelijk afgesproken moet worden óf in de CAO moet staan die algemeen verbindend is verklaard, of werkgever/werknemer lid zijn van een betrokken werkgeversorganisatie/vakbond of doordat toepasselijkheid van die CAO is overeengekomen.

Dus: Als er geen CAO met proeftijdbeding van toepassing is dan is er gewoon een arbeidsovereenkomst. Aan de hand van je e-mails lijkt me ook redelijk eenvoudig te bewijzen dat die arbeidsovereenkomst is gesloten.

Het lijkt mij dat jij verder niks te maken hebt met die recruiter (tenzij je met hem hebt afgesproken dat je niet achter zijn rug om zelf kan onderhandelen met het bedrijf of iets dergelijks).

Het conflict van het bedrijf met de recruiter is in beginsel hun eigen probleem. Pacta sunt servanda: het bedrijf moet zich gewoon aan de arbeidsovereenkomst houden.
WillemSn

BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2011 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Guthman.

De branche waarin ik zit (IT Sector) heeft geen CAO. Verder is er in de aanbieding wel sprake van een contract voor onbepaalde tijd en een proetijd van 2 maand. Echter heb ik nog geen contract daadwerkelijk ondertekend.

Om het voor mezelf duidelijk te maken. Doordat we mondeling tot een overeenstemming zijn gekomen is het bedrijf zich op dit moment dus verplicht om zich aan de overeenkomst te houden? En hierbij zal dan de wettelijke proeftijd van kracht zijn? (volgens mij ook 2 maand)

Natuurlijk loop ik het risico dat ze op 2 januari alsnog het contract zonder opgaaf van reden ontbinden..
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2011 13:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet is streng, proeftijd kan alleen schriftelijk overeengekomen worden:

Quote:
216 Indien partijen een proeftijd overeenkomen, is deze voor beide partijen gelijk. De proeftijd wordt schriftelijk overeengekomen, art. 652 lid 1 en 2 BW.

Uit art. 652 blijkt dat partijen een proeftijd mogen bedingen. Gedurende die periode heeft ieder der partijen het recht de arbeidsovereenkomst onmiddellijk op te zeggen, in beginsel om welke reden dan ook. Een mondeling overeengekomen proeftijd is niet rechtsgeldig. Opzegging in de proeftijd is geregeld in art. 676, zie nader par. 48.

Je hebt nog niks getekend en je bent ook niet per e-mail akkoord gegaan met het aanbod dus aan het schriftelijkheidsvereiste is niet voldaan.

Het lijkt mij dat de arbeidsovereenkomst nu gewoon tot stand is gekomen sans het proeftijdbeding. Maar wellicht kan iemand die meer thuis is in arbeidsrecht hier meer over zeggen.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2011 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het aanbod concreet genoeg was, dan ontstaat door aanvaarding van een aanbod de overeenkomst. In de onderhandeling voor een arbeidsovereenkomst is niet elk aanbod altijd zo'n concreet aanbod, maar meestal een uitnodiging om de onderhandeling aan te gaan. Het ligt dus aan deomstandigheden van het geval in hoeverre ara bij sprake van was.

In hoevrre was jij er überhaupt van op de hoogte dat er ook tussen de recruiter en jouw werkgever overeenstemming moest worden bereikt? Indien je daar van op de hoogte was, dan zal vrij snel aangetoond kunnen worden dat dit als een ontbindende voorwaarde had te gelden.

BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2011 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Guthman: Sterker nog. In de aanbieding die is gedaan en de algemene voorwaarden die zijn verstuurd is geen sprake van proeftijd.

@DENNIS79: De aanbieding was in dusverre concreet dat de aanhef 'Aanbieding dienstverband' heet. Verder staan in de aanbieding de functie, duur van het contract (onbepaalde tijd), datum van indiensttreding, salaris, onkostenvergoeding, vakantiegeld, provisie, bonusregeling, leasebudget, vakantiedagen, ziektevergoeding, pensioenregeling en collectieve ziektenkostenregeling instaan.
Verder heb ik de leasevoorwaarden ontvange, het pensioenregelement en de algemene voorwaarden. Het enige dat niet vermeld staat is een proeftijd.
Wat het feit dat het bedrijf en de recruiter nog tot overeenstemming moesten komen, daar ben ik op geen enkel moment van op de hoogte geweest. Dit is dan ook door beide partijen verzwegen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds