Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 19:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afzeggen modellenklus mogelijk?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
typica

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 17:45    Onderwerp: Afzeggen modellenklus mogelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte forumbezoekers,

Graag uw hulp bij de volgende kwestie.

Ik heb een tijd geleden toegezegd dat ik beschikbaar was voor een modellenklus waarbij mijn haar zou worden geknipt en/of geverfd (de opties waren meegestuurd met het bericht).
Nu heb ik gevraagd voor welk kapsel ze me wilden indelen, dit hebben ze mij vandaag laten weten. Ik heb geantwoord dat ik niet langer beschikbaar ben op de gekozen data (want - dit heb ik niet vermeld - ik ga niet akkoord met het kapsel).

Ik krijg nu een e-mail met de boeking en met wat ik interpreteer als algemene voorwaarden:

Annulering kan slechts schriftelijk, bij onvoorziene omstandigheden en/of onder de voorwaarden dat het twee weken op voorhand telefonisch wordt ingediend. Ben je te laat op de boeking of na annulering na bovenstaande termijn, worden de gemaakte kosten aan je doorberekend met een minimum van 250,- euro.

Ik heb me schriftelijk afgemeld, en de klus vind plaats over anderhalve week.

Kan het bureau mij nu dwingen de gemaakte kosten te betalen?

Alvast hartelijk dank,
Vriendelijke groet,

Janne
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno

Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je met die mensen een overeenkomst van opdracht of een arbeidsverhouding?

Was de kapsel-optie zoals nu recent gemeld ook genoemd in het eerdere schrijven?

Zo nee, dan komt mij voor dat je je, voor zover je überhaupt kan spreken van een aangegane overeenkomst van opdracht (het enkel melden beschikbaar te zijn en daarbij een kapselverandering te tolereren valt ook te betitelen als een uitnodiging voor verdere onderhandelingen), je kennelijk gedwaald hebt op wat ze je voor kapsel hebben willen aandoen. Als de consequentie is van dat kapsel dat je er twee maanden bij loopt als een circusartiest en dat was niet vooraf voorzienbaar, dan kan wel gesteld worden dat je gedwaald hebt. Immers is het hetgeen je beoogde model zijn gedurende die dagen en niet circusartiest zijn twee maanden daarna, om het even te chargeren.

Nu zeg je dat je niet hebt gemeld dat het kapsel een reden was. Wat was daarvoor de reden? Heb je verder wel 'tijdig' je opzegging gemeld?

Algemene voorwaarden achteraf produceren hoef je niet mee akkoord te gaan en kun je dus terzijde leggen. Ze moeten (in beginsel, in dergelijke gevallen sowieso) vóór aangaan van het contract ter hand zijn gesteld, onverminderd dat ze ook niet tegen dwingend recht in mogen gaan. Overeenkomsten kunnen mondeling en schriftelijk worden aangegaan en ook op die manier worden beëindigd, al blijft schriftelijk verstandiger. Verder kan ook niet zomaar vanalles aan kosten worden doorberekend.

AV zijn verder niet aan de orde, mocht je een arbeidscontract hebben. Dan gelden de bepalingen van je arbeidscontract.

Misschien hebben anderen hierover betere inzichten, maar dit zijn mijn eerste gedachten.

Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: do 05 apr 2012 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor je reactie. Het probleem is dat men vooraf de mogelijke kapsels heeft opgestuurd, en dat ik heb gezegd dat ik in principe beschikbaar ben voor de show. Ik ga echter niet akkoord met het specifieke kapsel wat ze nu hebben uitgekozen. Ik kan nu niet opmaken of mijn toezegging dan bindend is.
Ben ik, door mezelf beschikbaar te stellen voor deze klus, niet al akkoord gegaan met hun algemene voorwaarden? (ook al zijn deze toendertijd niet vermeld?) Ik heb nooit een (arbeids-)contract getekend.

Nogmaals hartelijk dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno

Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 06 apr 2012 19:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dat kapsel dat ze je nu willen aandoen, stond dat bij de aanvankelijke lijst met foto en al?

Een melding dat je ruimte hebt in je agenda lijkt mij op zich geen aanvaarding van een overeenkomst, eerder een uitnodiging om in verdere onderhandeling te treden en mogelijk een overeenkomst te sluiten.

Men kan zich niet beroepen op AV's die niet ter hand zijn gesteld. Nog daargelaten of überhaupt deze wel van toepassing kunnen zijn, bij een arbeidscontract in beginsel sowieso niet.

Ik begrijp dat je nooit een contract hebt getekend. Heb je ooit überhaupt iets op papier of anderszins verwoord, behalve de opmerking dat je agenda-technisch beschikbaar bent en verder niets?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds