|
Auteur |
Bericht |
Donna
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 22 apr 2012 11:01 Onderwerp: Afvalstoffenheffing kamerbewoner |
|
|
Mijn zoon heeft een kamer bewoont en na 8 maanden een andere kamer gevonden. Toen hij zijn oude kamer had opgezegd die hij had gehuurd via een makelaarskantoor werd hij geconfronteerd met een nota van 280 euro voor afvalstoffenheffing.
Kan dit zomaar in rekening gebracht worden? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 22 apr 2012 11:20 Onderwerp: |
|
|
Van Overheid.nl:
Quote: | Per 1 januari 2012 bent u als eigenaar/verhuurder bij meervoudig gebruik van een pand, zoals kamerverhuur, belastingplichtig voor de afvalstoffenheffing. Voorheen was de gebruiker/huurder belastingplichtig. U kunt de afvalstoffenheffing verhalen op de kamerhuurders. |
In het huurcontract kunnen afspraken zijn gemaakt over deze heffing. Volgens mij is het gebruikelijk dat uiteindelijk (via de verhuurder of direct) de huurder deze heffing betaalt. Maar het is mogelijk dat de heffing al in de huurprijs is inbegrepen. Dat hangt dus van de precieze bepalingen in het huurcontract af. Als er niets over in staat, vermoed ik dat uw zoon in ieder geval gehouden is de afvalstoffenheffing te voldoen voor de maanden waarin hij de kamer heeft bewoond. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 22 apr 2012 15:50 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | Van Overheid.nl:
Quote: | Per 1 januari 2012 bent u als eigenaar/verhuurder bij meervoudig gebruik van een pand, zoals kamerverhuur, belastingplichtig voor de afvalstoffenheffing. Voorheen was de gebruiker/huurder belastingplichtig. U kunt de afvalstoffenheffing verhalen op de kamerhuurders. |
In het huurcontract kunnen afspraken zijn gemaakt over deze heffing. Volgens mij is het gebruikelijk dat uiteindelijk (via de verhuurder of direct) de huurder deze heffing betaalt. Maar het is mogelijk dat de heffing al in de huurprijs is inbegrepen. Dat hangt dus van de precieze bepalingen in het huurcontract af. Als er niets over in staat, vermoed ik dat uw zoon in ieder geval gehouden is de afvalstoffenheffing te voldoen voor de maanden waarin hij de kamer heeft bewoond. |
Ik denk dat er qua "verschuldigdheid" niets is veranderd, zodat de verhuurder de afvalstoffenheffing voor 2012 kan verhalen op die huurders die op 1 januari 2012 in het pand woonden. Contractueel hoeft daar niets voor te zijn afgesproken. De aansprakelijkheid van de huurders voor betaling van de afvalstoffenheffing volgt uit de wet.
Voorheen werd min of meer een willekeurige huurder aangewezen die vervolgens maar moest zien hoe hij het geld van zijn medehuurders terugkreeg. Die incassofunctie lijkt nu te zijn toegewezen aan de verhuurder. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 22 apr 2012 16:40 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ik denk dat er qua "verschuldigdheid" niets is veranderd, zodat de verhuurder de afvalstoffenheffing voor 2012 kan verhalen op die huurders die op 1 januari 2012 in het pand woonden. Contractueel hoeft daar niets voor te zijn afgesproken. De aansprakelijkheid van de huurders voor betaling van de afvalstoffenheffing volgt uit de wet. |
Ik moet zeggen dat de (gewijzigde) wet hier niet bepaald duidelijk over is. De wet stelt dat de (kamer)verhuurder bevoegd is de afvalstoffenheffing op de huurders te verhalen (die blijkbaar geen recht meer hebben op vrijstelling), maar hoe dat precies moet is niet eenvoudig terug te vinden (als daar al iets over is bepaald). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 22 apr 2012 20:16 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ik denk dat er qua "verschuldigdheid" niets is veranderd, zodat de verhuurder de afvalstoffenheffing voor 2012 kan verhalen op die huurders die op 1 januari 2012 in het pand woonden. Contractueel hoeft daar niets voor te zijn afgesproken. De aansprakelijkheid van de huurders voor betaling van de afvalstoffenheffing volgt uit de wet.
|
Ik denk ook dat er niets is veranderd qua verschuldigdheid. Ik bedoelde dat de verhuurder de heffing op zijn huurder mogelijk verhaalde door deze al mee te berekenen in de huurprijs. Dan hoeft de huurder natuurlijk niet nog eens voor de heffing te betalen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 22 apr 2012 20:24 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | bona fides schreef: | Ik denk dat er qua "verschuldigdheid" niets is veranderd, zodat de verhuurder de afvalstoffenheffing voor 2012 kan verhalen op die huurders die op 1 januari 2012 in het pand woonden. Contractueel hoeft daar niets voor te zijn afgesproken. De aansprakelijkheid van de huurders voor betaling van de afvalstoffenheffing volgt uit de wet.
|
Ik denk ook dat er niets is veranderd qua verschuldigdheid. Ik bedoelde dat de verhuurder de heffing op zijn huurder mogelijk verhaalde door deze al mee te berekenen in de huurprijs. Dan hoeft de huurder natuurlijk niet nog eens voor de heffing te betalen. |
Maar met zo'n bedrag per maand kom je op een wat ander resultaat uit dan nu, waarin het hele bedrag voor rekening komt van de huurder(s) die op 1 januari van het jaar staan ingeschreven. Ik kan zo snel echter niet vinden dat dit niet toegestaan zou zijn, en eigenlijk ligt het ook wel voor de hand om deze kosten gelijkelijk over het jaar uit te spreiden via de servicekosten. Probleem is dan alleen wel dat iemand die op 1 januari een zelfstandige woning huurt en vanaf 1 juli een kamer bewoont, effectief anderhalf keer wordt belast. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
heffingsambtenaar
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 23 apr 2012 15:20 Onderwerp: |
|
|
[quote="bona fides Probleem is dan alleen wel dat iemand die op 1 januari een zelfstandige woning huurt en vanaf 1 juli een kamer bewoont, effectief anderhalf keer wordt belast.[/quote]
Deze zin kan ik niet helemaal volgen gezien het feit dat afvalstoffenheffing een tijdvakbelasting betreft, ontgaat mij de anderhalf keer............ |
|
|
|
 |
|