Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 2:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afluisteren werknemer via rescuephone (geen telefoongesprek)
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
terry

Leeftijd: 125
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: do 31 mrt 2011 1:33    Onderwerp: Afluisteren werknemer via rescuephone (geen telefoongesprek) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mij is door een particuliere beveiliger een interessante vraag gesteld. Aangezien dit niet mijn rechtsgebied is, heb ik hier ook maar beperkte kennis van.

De situatie is dat hij in dienst is bij een particulier beveiligingsbedrijf. Voor de veiligheid van hem alsmede mij als nachtreceptionist is er een rescuephone aangeschaft. Naar deze telefoon kan worden opgebeld om mee te luisteren. Dit kan gewoon het wandelen van een ronde zijn, maar ook gesprekken die worden gevoerd. Wegens het verspreken van zijn baas weet hij dat de baas dit ook doet en hij vraagt zich dan ook af of zijn baas dit wel mag doen.

Het is een vorm van controle die wel heel ver gaat. Ik weet dat telefoongesprekken gewoon afgeluisterd mogen worden, maar in dit geval is er geen sprake van telefoongesprekken. Wanneer dit gaat over calamiteiten of bijzonderheden dan kan ik het begrijpen, echter wanneer ik met hem een vriendschappelijk gesprek, geenzins werkgerelateerd, voer dan zegt mijn rechtsgevoel dat dit te ver gaat.

Hopelijk weet iemand hier meer van. Alvast bedankt.

Gr.
Terry
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dododo

Leeftijd: 68
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,\

Ik ben geen rechter en weet maar weinig.

Maar ik vermoed dat afluisteren niet strafbaar is. Je kunt het volgens mij zoveel doen als je wilt.

Echter als bewijs mag het niet gelden. Dus als jij je baas ermee confronteerd, dan is de kans groot dat ie ontkent.

Dus ja wat kun je ermee. Niks dus. Maar goed dat is wat ik denk.

Misschien is hier iemand, die mij kan corrigeren als ik t niet goed heb of anders misschien toevoegen.

Do
Jet

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://books.google.nl/books?id=me3O6e2bYBMC&pg=PA1050&lpg=PA1050&dq=priv%C3%A9+gesprekken+afluisteren+strafbaar?&source=bl&ots=vb6reQwK1D&sig=_W_g8D8wouhbhIrjM6T8kYjW8PU&hl=nl&ei=EfiZTaayEcnDswad4NHACA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CCMQ6AEwAQ#v=onepage&q=priv%C3%A9%20gesprekken%20afluisteren%20strafbaar%3F&f=false

Uit bovenstaande link maak ik op dat het opzettelijk afluisteren van privégesprekken niet echt op prijs gesteld wordt.

Op onderstaande link kan je nog meer vinden:

http://www.google.nl/search?source=ig&hl=nl&rlz=&q=priv%C3%A9+gesprekken+afluisteren+strafbaar%3F&aq=f&aqi=&aql=&oq=
dododo

Leeftijd: 68

BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke strafbaar.

maar bewijs t maar eens dat die baas dat heeft gedaan. Natuurlijk ontkent ie in alle toonaarden.

Het is in ieder geval ziekelijk.

Do
Jet

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011 23:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja... er zijn nogal wat mitsen en maren... Daarom nuanceer ik het ook met 'niet op prijs gesteld'.

Ik ben geen jurist, maar er staan voldoende linken bij elkaar om een (aankomend) jurist goed op weg te helpen in die warboel van mitsen en maren.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 05 apr 2011 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dododo schreef:
Oke strafbaar.

maar bewijs t maar eens dat die baas dat heeft gedaan. Natuurlijk ontkent ie in alle toonaarden.

De vraag of iets wel of niet mag is een heel andere dan de vraag of iets bewezen kan worden.

Of TS het kan bewezen kan hij beter bepalen dan wij, want hij weet hoe de situatie in elkaar zit. Hij vraagt ons alleen of het mag.

Jet schreef:
Uit bovenstaande link

Pas toch op met het aanhalen van buitenlandse wetgeving (die volgens mij sowieso niet ziet op een situatie als deze).

TS weet dat er af en toe zal worden geluisterd, blijkbaar uit veiligheidsoverwegingen. Het lijkt me dat een goed werkgever niet continu gesprekken mag afluisteren, maar dat hier iets onrechtmatigs of zelfs strafbaars gebeurt betwijfel ik. Als in een gesprek duidelijk privézaken worden besproken moet de werkgever stoppen met luisteren, of zijn werknemers vertellen dat ze misschien maar eens verder moeten met hun werk.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 05 apr 2011 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe dan ook kan de werkgever eventuele via de portofoon opgenomen gesprekken WEL gebruiken als bewijsmateriaal in een (bijvoorbeeld) ontslagprocedure. Dat het niet kies is dat hij afluistert zou er nog toe kunnen leiden dat de rechter het bewijs afdoet als van weinig gewicht, maar het is niet zo dat het in het geheel niet toelaatbaar zou zijn (zoals wellicht in een strafproces).

Mocht de werkgever in voorkomend geval gebruik maken van zulke opnames, dan biedt hij daarmee zelf al bewijs dat hij afgeluisterd heeft.

BerichtGeplaatst: wo 27 apr 2011 22:47    Onderwerp: .. Reageer met quote Naar onder Naar boven

....
terry

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 3:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit de reacties blijkt dat het dus onder omstandigheden mogelijk is om dit te gebruiken in een arbeidsrechtelijke procedure. Afgezien daarvan vraag ik me nu af of er ook mogelijkheden bestaan voor mij, want ik word ook afgeluisterd en heb nergens voor getekend en mijn werkgever luistert, bij mijn weten, mij niet af. In juridische procedures tegen mij zal het niet als bewijs toelaatbaar zijn(wellicht onder hoog uitzonderlijke omstandigheden wel, maar dat terzijde), maar kan ik er ook iets tegen doen?

Ps. Melvin van de Rhee, bedankt voor de constructieve toevoeging
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 3:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de oorspronkelijke tekst van de reactie van Melvin van de Rhee de situatie juist beschrijft, dan heb je helemaal niets in handen op dit punt.

Quote:
in een arbeidsrechtelijke procedure

Wat er nu eigenlijk aan de hand is vertel je ons niet. Wij kunnen je daarom niets vertellen waar je echt iets aan hebt.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2011 9:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

*heeft de oorspronkelijke tekst van Melvin van de Rhee gemist*

BerichtGeplaatst: do 12 mei 2011 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies weet ik het niet meer, maar die tekst had volgens mij min of meer de strekking dat het om een pure veiligheidsmaatregel gaat waar pas gebruik van wordt gemaakt als de werknemer een aantal keer niet op bepaalde signalen heeft gereageerd. Zoals het werd beschreven zag ik er in ieder geval niets kwaads in.

Hoe het in werkelijkheid is gegaan weet ik niet en maakt ook niet zo heel veel uit, want wat wij vinden op basis van de hele of halve waarheid doet er voor het geschil niet veel toe. Wij zijn niet de rechter. De rechter zal bepalen wat hij geloofwaardig acht.

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 1:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hier niet om het antwoord van Melvin van de Rhee, echter om de situatie zoals die geschetst is. Dat een bepaalde techniek gebruikt kan worden voor veiligheid staat er niet aan in de weg dat er misbruik van gemaakt kan worden door personen. Dat gezegd hebbende kan ik me vinden in het antwoord van Laurens02.

In reactie op bona fides: "Wat er nu eigenlijk aan de hand is vertel je ons niet."

Er zijn uiteindelijk geen daadwerkelijke acties ingesteld. Het heeft zich slechts beperkt tot dreigementen. In dat opzicht is wat er precies aan de hand is voor mijn vragen niet heel relevant meer. Het ging me meer om de vraag of het mag en of dergelijk materiaal gebruikt kan worden als bewijs.

Excuses voor de eventuele vaagheid, echter dit is verstandig gezien bepaalde, niet nader te noemen, partijen wellicht moeilijk willen doen.
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 20 mei 2011 6:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
Hoe dan ook kan de werkgever eventuele via de portofoon opgenomen gesprekken WEL gebruiken als bewijsmateriaal in een (bijvoorbeeld) ontslagprocedure. Dat het niet kies is dat hij afluistert zou er nog toe kunnen leiden dat de rechter het bewijs afdoet als van weinig gewicht, maar het is niet zo dat het in het geheel niet toelaatbaar zou zijn (zoals wellicht in een strafproces).

Mocht de werkgever in voorkomend geval gebruik maken van zulke opnames, dan biedt hij daarmee zelf al bewijs dat hij afgeluisterd heeft.

Juist gezien het bericht van Melvin van de Rhee denk ik dat Terry zeer zwak staat met de opmerking afluisteren.

Terry is namelijk er van op de hoogte dat na een aantal oproepen de centrale kan gaan ïnluisteren" om na te gaan waarom de opgeroepenen niet reageert.

Dat daar direct opnames van worden gemaakt is mijns inziens niet meer dan normaal, er kan dan later nagegaan worden wat er precies gezegd of gedaan is.

Van afluisteren is naar mijn mening in deze dan ook geen sprake, afluisteren doet men zonder dat de afgeluisterde er van op de hoogte is, TS wist dat na het niet beantwoorden van oproepen de luisterfunctie van het apparaat ingeschakeld zou worden om na te gaan of hij in gevaar is.
terry

BerichtGeplaatst: di 24 mei 2011 11:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@laurens02 Het gaat er niet om of ik op de hoogte ben van die stand van zaken(overigens was ik dat niet), maar het gaat erom of de beveiliger dat op dat moment was.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds