Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
Auteur |
Bericht |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: di 31 mei 2011 18:23 Onderwerp: |
|
|
Binnen het strafrecht heeft de politie een bevel nodig om een telefoon af te luisteren. Dit komt met name vanwege de privacy. Als jij met jouw telefoon belt dat ga je en mag je er van uit gaan dat je een privegesprek voert.
Het is in dit geval overheid tegen burger waardoor het alleen als bewijs kan gelden als de juiste procedures gevolgd werden. Als een werkgever een telefoon afluisterd kan dit best als bewijs dienen, als het gaat om een zaak tussen burger - burger.
Wanneer het gaat om een telefoon van je werk, dan voer je hierop geen privegesprekken, maar zakelijke gesprekken. De telefoon is eigendom van de werkgever.
Welk recht wordt er geschonden?
Elke dag dat ik inlog op de computer van mijn werkgever krijg ik de melding dat alles dat ik doe gelogd wordt. Daar heb ik niet voor getekend. Mijn telefoonrekening komt bij mijn werkgever, zo kan hij ook gemakkelijk zien met wie ik bel. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 01 jun 2011 10:50 Onderwerp: |
|
|
Thessa schreef: | Wanneer het gaat om een telefoon van je werk, dan voer je hierop geen privegesprekken, maar zakelijke gesprekken. De telefoon is eigendom van de werkgever.
Welk recht wordt er geschonden? |
Dat is een misvatting van de eerste orde! Zodra privégesprekken gevoerd worden, mag de werkgever die gesprekken niet afluisteren, ongeacht of het voeren van privégsprekken überhaupt toegestaan is! Als de werkgever vermoedt dat er sprake is van een calamiteit mag hij natuurlijk inbreken, of afluisteren, maar zodra hij weet dat het gaat om een privégesprek mag hij niet verder afluisteren. Dus zodra dat wel gebeurt dan wordt er wel degelijk een recht van de werknemer geschonden.
Dit laat onverlet dat er tevens ook sprake kan zijn van ongeoorloofd gebruik van de ter beschikking gestelde voorzieningen, waar de werknemer op aangesproken kan worden.
Thessa schreef: | Elke dag dat ik inlog op de computer van mijn werkgever krijg ik de melding dat alles dat ik doe gelogd wordt. Daar heb ik niet voor getekend. Mijn telefoonrekening komt bij mijn werkgever, zo kan hij ook gemakkelijk zien met wie ik bel. |
Dit ziet op het loggen van verkeersgegevens. De inhoud zelf kan de werkgever daarmee niet inzien. Een website kan in de tussentijd aangepast zijn, e-mails kan hij daarmee niet inzien, en op basis van jouw telefoonrekening ziet hij alleen welke nummers je gebeld hebt, maar niet wat je besproken hebt! Kortom dit is geen vergelijking met het afluisteren (en aftappen?) van privé gesprekken. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Thessa
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 92
|
Geplaatst: wo 08 jun 2011 14:05 Onderwerp: |
|
|
Ik beweer niet dat een werkgever prive-gesprekken mag afluisteren.
Mijn agrument ging over hetgeen de gebruiker van de telefoon mag verwachten. Verschil tussen je eigen privetelefoon en een zakelijke telefoon. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|