Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 10:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afboeken van verlofuren door werkgever
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dingo99

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 20 jun 2011 16:30    Onderwerp: Afboeken van verlofuren door werkgever Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een vraag waar ik graag eens een juridisch antwoord op zou willen hebben. Het gaat om het volgende:

Bij mijn werkgever krijg ik standaard 20 verlofdagen, en het geld voor 7 verlofdagen via een systeem waar je zelf iets met het geld kan doen.

Dingen die je met dat geld kan doen zijn bijvoorbeeld als extra pensioen storten, uitbetalen of extra vakantiedagen bijkopen.

Nu gaat binnenkort een nieuwe wet in waarbij de wettelijke (die 20 dus) verlofdagen binnen een half jaar opgenomen dienen te worden na het jaar waarin je ze gekregen hebt.

Deze regeling geldt niet voor verlofuren boven de 20 wettelijke dagen, bijvoorbeeld die extra bijgekochte dagen.

Mijn werkgever boekt echter eerst de extra bijgekochte dagen af en als deze op zijn worden pas de wettelijke 20 dagen afgeboekt. Nu hebben wij pas een email gehad dat de werkgever niet van plan is dit beleid aan te passen.

Mijn vraag is nu of er wettelijk iets aan te doen is dat de werkgever eerst de 20 wettelijke verlofdagen eerst afgeboekt worden en pas daarna de eventueel bijgekochte dagen.

Alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mijn weten is er geen verplichte, wettelijke volgorde van opname.

Even een praktische wedervraag: wanneer moet je beslissen wat je met het geld doet? Als dat tot en met het einde van het jaar kan, dan kun je bijvoorbeeld steeds een dag bijkopen als je die nodig hebt. Het enige dat dan niet kan, is dagen lange tijd opsparen om een keer heel lang met vakantie te kunnen. Maar wellicht zijn daar wel weer andere mogelijkheden voor.

Wat is de exacte volgorde van opnemen van dagen? Eerst oude dagen, dan extra dagen en tenslotte de wettelijke dagen over het lopende jaar?

Wat doen concurrenten hiermee en wordt er in de betreffende branche op arbeidsvoorwaarden geconcurreerd (of is er een overschot aan personeel, ook op langere termijn)? Daarmee valt nog wel eens wat druk te zetten.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 13:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begrijp ik het goed dat je die 7 verlofdagen in een bepaald jaar wil aankopen om ze pas een paar jaar later op te nemen? Dat is waarschijnlijk niet de bedoeling van die regeling.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 21 jun 2011 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Begrijp ik het goed dat je die 7 verlofdagen in een bepaald jaar wil aankopen om ze pas een paar jaar later op te nemen? Dat is waarschijnlijk niet de bedoeling van die regeling.

Nee, dat denk ik niet! Waar de TS waarschijnlijk op doelt, is dat met de nieuwe Wet het recht op de wettelijke vakantiedagen relatief snel verjaart. Het verjaringsrecht voor bovenwettelijke vakantiedagen wordt echter niet aangepast.

Administratief is dit voor werkgevers en werknemers dan ook een gedrocht van een wet.

Dit omdat inderdaad bepaald moet worden welke dagen de medewerker als eerste opneemt, en welke dus eventueel blijven staan aan het einde van het jaar. De wettelijke verjaren dan na 6 maanden, de bovenwettelijke na 5 jaar (tenzij bedrijfsregelingen daar weer iets anders over zeggen). Mocht TS (onverhoopt of bewust) aan het einde van het jaar dagen over hebben, is het dus relevant welke dagen dat zijn.

Ik ben er verder nog niet ingedoken, maar vanwege de recuperatiefunctie van wettelijke vakantiedagen, en ook het recuperatieargument dat deze dagen binnen 1,5 jaar (vanaf begin referteperiode) opgenomen moeten zijn, zijn voor mij aanleiding om daar argumenten in te zien dat de wettelijke als eerste opgemaakt worden, en daarna pas de bovenwettelijke.

Ik denk sowieso dat vanuit het oogpunt van goed werkgeverschap van de werkgever verwacht mag worden dat hij de verlofdagen op de voor de medewerker meest gunstige wijze administreert.

De werkgever heeft bovendien ook een bepaalde verantwoording en bevoegdheid bij het al dan niet toekennen van verlof.

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 22 jun 2011 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het geld in het spaarsysteem wordt opgebouwd tot eind van het jaar. In december wordt de rekening uitbetaald. Je kan dus niet geld daarop laten staan om later in het jaar met het geld van een vorig jaar nog wat extra dagen bij te kopen.

De volgorde van afboeken is
1/ bijgekochte of extra dagen
2/ wettelijke dagen, beginnend bij de oudste, dus eventueel die van vorig jaar.

Ik heb nog wel een berekening die een collega heeft gemaakt waaruit blijkt dat het voor ons ongunstiger is. Vandaar dat ik hoopte dat er iets wettelijks zou zijn dat een werkgever zou verplichten eerst de wettelijke (dus snel verjarende) verlofuren af te boeken. Ik kan morgen waarschijnlijk wel dat voorbeeld opzoeken (ik moet zo weer weg).

Maar in ieder geval tot nu toe bedankt voor het meedenken. ik ben benieuwd of er nog meer info komt (de wetgeving is ook vrij nieuw)
Ries

Leeftijd: 60
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2011 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dingo99 schreef:
Het geld in het spaarsysteem wordt opgebouwd tot eind van het jaar. In december wordt de rekening uitbetaald. Je kan dus niet geld daarop laten staan om later in het jaar met het geld van een vorig jaar nog wat extra dagen bij te kopen.

De volgorde van afboeken is
1/ bijgekochte of extra dagen
2/ wettelijke dagen, beginnend bij de oudste, dus eventueel die van vorig jaar.

Ik heb nog wel een berekening die een collega heeft gemaakt waaruit blijkt dat het voor ons ongunstiger is. Vandaar dat ik hoopte dat er iets wettelijks zou zijn dat een werkgever zou verplichten eerst de wettelijke (dus snel verjarende) verlofuren af te boeken. Ik kan morgen waarschijnlijk wel dat voorbeeld opzoeken (ik moet zo weer weg).

Maar in ieder geval tot nu toe bedankt voor het meedenken. ik ben benieuwd of er nog meer info komt (de wetgeving is ook vrij nieuw)

Toepassen van de bestaande jurisprudentie van de Hoge Raad zou er vanaf 2012 toe leiden dat nieuw opgebouwde wettelijke vakantiedagen vervallen op het moment dat een werknemer nog beschikt over vakantiedagen die hij onder het huidige regime heeft opgebouwd. Dat is niet de bedoeling. Daarom heeft minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in zijn Memorie van Toelichting aan de Eerste Kamer aangegeven dat wettelijke vakantiedagen waarop de vervaltermijn van zes maanden van toepassing is, standaard eerder worden afgeboekt dan dagen waarvoor een verjaringstermijn van vijf jaar geldt.
Aannemen dat de dagen die als eerste verloren gaan als eerste worden afgeboekt, is een redelijke uitleg van de wet, vindt de minister. Daarnaast heeft hij beloofd dat er in de voorlichting over de nieuwe vakantiewetgeving aandacht zal worden besteed aan de volgorde van opnemen.

Dus in het belang van de werknemer worden eerst de vakantiedagen afgeboekt die als eerste zullen vervallen.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 31 okt 2011 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ries schreef:
Toepassen van de bestaande jurisprudentie van de Hoge Raad zou er vanaf 2012 toe leiden dat nieuw opgebouwde wettelijke vakantiedagen vervallen op het moment dat een werknemer nog beschikt over vakantiedagen die hij onder het huidige regime heeft opgebouwd. Dat is niet de bedoeling. Daarom heeft minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in zijn Memorie van Toelichting aan de Eerste Kamer aangegeven dat wettelijke vakantiedagen waarop de vervaltermijn van zes maanden van toepassing is, standaard eerder worden afgeboekt dan dagen waarvoor een verjaringstermijn van vijf jaar geldt.
Aannemen dat de dagen die als eerste verloren gaan als eerste worden afgeboekt, is een redelijke uitleg van de wet, vindt de minister. Daarnaast heeft hij beloofd dat er in de voorlichting over de nieuwe vakantiewetgeving aandacht zal worden besteed aan de volgorde van opnemen.

Dus in het belang van de werknemer worden eerst de vakantiedagen afgeboekt die als eerste zullen vervallen.

Een en ander is inderdaad dermate duielijk verwoord in de Kamerstukken dat het voor werknemers relatief eenvoudig is om deze wijze van afboeken af te dwingen bij de rechter.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds