|
Auteur |
Bericht |
jona32
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 54
|
Geplaatst: do 09 feb 2012 21:26 Onderwerp: Afbakening begrip inventaris |
|
|
Beste allen,
Onlangs heb ik het tentamen Goederenrecht c.s. gemaakt en gelukkig ook gehaald.
Ik had echter een vraag fout, waar ik een beetje ongelukkig mee ben.
De vraag zag op de regels van voorrang bij faillissement.
Centraal in de subvraag die ik fout had stonden koeriersfietsen die bedrijfsmatig gebruikt werden.
De bank had i.c. een pandrecht op de gehele inventaris van het bedrijf.
Ik ben er bij de beantwoording van de vraag vanuit gegaan dat koeriersfietsen niet te zien zijn als inventaris, en er dus geen pandrecht op deze fietsen rustte.
Dit is m.i. wat kort door de bocht fout gerekend, en ook bij de nabespreking kreeg ik geen uitsluitsel hoe het werkelijk zit.
Kan iemand mij uitsluitsel geven over de afbakening van het begrip inventaris en uiteraard meer specifiek over de vraag of koeriersfietsen per se te zien zijn als inventaris?
Heb al wat gezocht op Google en op rechtspraak, maar ben nog weinig overtuigends tegengekomen.
Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden. _________________ Dies diem docet |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 09 feb 2012 22:01 Onderwerp: |
|
|
Op Wikipedia staat het heel duidelijk omschreven:
Quote: | Zo is de inventaris van een bedrijf een opsomming van gedane investeringen, voorraden, vorderingen, geldmiddelen en schulden aanwezig in dat bedrijf, bij het einde van een boekjaar en voor de afsluiting van de boekhouding. |
Dus ook de fietsen. |
|
|
|
 |
jona32
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 54
|
Geplaatst: do 09 feb 2012 22:03 Onderwerp: |
|
|
hilde12 schreef: | Op Wikipedia staat het heel duidelijk omschreven:
Quote: | Zo is de inventaris van een bedrijf een opsomming van gedane investeringen, voorraden, vorderingen, geldmiddelen en schulden aanwezig in dat bedrijf, bij het einde van een boekjaar en voor de afsluiting van de boekhouding. |
Dus ook de fietsen. |
Onder welke noemer van Wikipedia zie jij het dan zo heel duidelijk terugkomen? _________________ Dies diem docet |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 09 feb 2012 22:32 Onderwerp: |
|
|
De fietsen vallen onder investeringen. |
|
|
|
 |
|