Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 05 mei 2024 22:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Advocaat mot dat per sé?
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 21:40    Onderwerp: Advocaat mot dat per sé? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel je hebt een paar afgestudeerden bij elkaar met de nodige ervaring etc. Kun je dan een juridisch adviesbureau opzetten zonder al te vaak tegen de lamp te lopen omdat geen van de afgestudeerden een advocaat is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hoeft geen advocaat te zijn om advies te geven...
_________________
Pecunia omnia vincit
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hoeft zelfs niet afgestudeerd te zijn, als je maar niet de mr. titel gebruikt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat bedoel je precies met "tegen de lamp lopen"???
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 22:57    Onderwerp: Re: Advocaat mot dat per sé? Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Stel je hebt een paar afgestudeerden bij elkaar met de nodige ervaring etc. Kun je dan een juridisch adviesbureau opzetten zonder al te vaak tegen de lamp te lopen omdat geen van de afgestudeerden een advocaat is?
Tegen de lamp lopen??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat advies geven zonder welke titel dan ook begrijp ik.

Met tegen de lamp lopen bedoel ik eigenlijk tot hoe ver kun je gaan zonder advocaat te zijn. Dagvaardingen sturen bijvoorbeeld kan dat zonder advocaat? Wat is ongeveer de scheiding tussen het gemachtigd zijn om iemands belangen te behartigen en hetgeen een advocaat extra kan? Dus eigenlijk: Welk soort zaken kun je zonder advocaat af en welke niet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2006 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Dat advies geven zonder welke titel dan ook begrijp ik.

Met tegen de lamp lopen bedoel ik eigenlijk tot hoe ver kun je gaan zonder advocaat te zijn. Dagvaardingen sturen bijvoorbeeld kan dat zonder advocaat? Wat is ongeveer de scheiding tussen het gemachtigd zijn om iemands belangen te behartigen en hetgeen een advocaat extra kan? Dus eigenlijk: Welk soort zaken kun je zonder advocaat af en welke niet?
Alles waar je in persoon kan procederen (civiel) kun jij als gemachtigde eveneens werkzaamheden verrichten. Ik heb zelf in Maastricht een vaste procureur, dus ik kan ook het e.e.a. doen bij de rechtbank. Ik verwijs naar Rv voor de mogelijkheden, die zijn daar uitvoering beschreven. Het bestuursrecht ligt voor een reguliere jurist helemaal open, daar hoef je geen advocaat voor te zijn.

Of je een dagvaarding (of bijvoorbeeld een verzoekschrift) kan sturen/indienen zonder advocaat/procureur, dat hangt helemaal van het soort/belang van de zaak af.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 9:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tnhx!

Dit komt zeker met het vak procesrecht aan de orde of niet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
de hacker



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 36


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 9:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

prealabele vraag: als je afgestudeerd bent, waarom zou je je niet inschrijven bij de balie; dan ben je advocaat en kun je alle kanten uit...?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 10:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de hacker schreef:
prealabele vraag: als je afgestudeerd bent, waarom zou je je niet inschrijven bij de balie; dan ben je advocaat en kun je alle kanten uit...?

Was er niet iets over een voorwaarde voor inschrijving ? Iets met een patroon enzo ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Tnhx!

Dit komt zeker met het vak procesrecht aan de orde of niet?

Het komt bij elk vak dat over formeel recht gaat aan de orde.


Laatst aangepast door StevenK op ma 14 aug 2006 11:33, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
de hacker



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 36


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
de hacker schreef:
prealabele vraag: als je afgestudeerd bent, waarom zou je je niet inschrijven bij de balie; dan ben je advocaat en kun je alle kanten uit...?

Was er niet iets over een voorwaarde voor inschrijving ? Iets met een patroon enzo ?


Buitenpatronaat? Is het moeilijk om een buitenpatroon te krijgen? Welke andere praktische hindernissen zijn er voor een afgestudeerde jurist om de advocatuur in te gaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de hacker schreef:
StevenK schreef:
de hacker schreef:
prealabele vraag: als je afgestudeerd bent, waarom zou je je niet inschrijven bij de balie; dan ben je advocaat en kun je alle kanten uit...?

Was er niet iets over een voorwaarde voor inschrijving ? Iets met een patroon enzo ?


Buitenpatronaat? Is het moeilijk om een buitenpatroon te krijgen?

De regels voor het buitenpatronaat verschillen per arrondissement; hier (Arnhem) wordt o.a. als eis gesteld dat je binnen het kantoor waar je werkt een advocaat hebt werken met minimaal 7 jaar werkervaring, waardoor de mogelijkheid om als zelfstandig jurist een buitenpatroon te hebben feitelijk onmogelijk wordt gemaakt. Daarnaast zijn er uiteraard de eisen uit de advocatenwet.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat een buitenpatroon een behoorlijke vergoeding zal willen ontvangen.
Quote:

Welke andere praktische hindernissen zijn er voor een afgestudeerde jurist om de advocatuur in te gaan?

Zoals ik het tot nu toe zie is het echte buitenpatronaat feitelijk onmogelijk en moet je de oplossing zoeken in het (al dan niet op papier) kantoor houden bij een patroon.

Bijkomend voordeel is dat je dan ook niet geconfronteerd wordt met allerlei eisen inzake financiën en bedrijfsvoering. Eisen die juist voor een net afgestudeerd jurist nauwelijks haalbaar zijn.

Daarnaast is het zo dat je als jurist-niet-advocaat zeker ook voldoende kunt. Zoals o.a. Jean al zei, de grootste beperking kom je tegen in het privaatrecht, maar dat geldt ook voor een echte advocaat zodra hij of zei buiten zijn arrondissement op moet treden.

Het werk van een jurist speelt zich toch grotendeels buiten de rechtszaal af en feitelijk is er maar een heel beperkt gebied waar je er last van hebt dat je formeel geen advocaat bent.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik de reacties hier zo lees vraag ik me af wat je dan leert en bereikt bij het volgen van een advocatenopleiding. Die duurt toch 3 jaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: ma 14 aug 2006 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Als ik de reacties hier zo lees vraag ik me af wat je dan leert en bereikt bij het volgen van een advocatenopleiding. Die duurt toch 3 jaar?
Dat is een kwaliteitswaarborg voor de praktijk (al zou je dat niet altijd zeggen gezien de kwaliteit van sommige advocaten). Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds