Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
TheoV
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 24 jun 2012 16:50 Onderwerp: Advies over ziektewet |
|
|
Beste allemaal,
Ik zou graag julle advies vragen over het volgende: ik werk al bijna 16 jaar bij mijn werkgever en de eerste 14 jaar naar volle tevredenheid. Ik werkte aan product A op afdeling X en wat ik deed was mijn passie. Echter, het hoger management heeft besloten dat niet afdeling X product A gaat ontwikkelen, maar afdeling Y. En eenieder die aan product A werkte, werd naar afdeling Y verplaatst om daar verder te gaan met product A. So far so good (met het voorgaande heb ik weinig problemen mee).
Maar, afdeling Y heeft product A meteen stop gezet en mij op product B gezet. Hier heb ik op zich ook weinig moeite mee, echter, ik heb helemaal geen verstand van product B. Niet alleen product B is compleet anders dan ik gewend ben, maar ook het gereedschap en omgeving om product B te maken is compleet anders.
Ik ben in mijn eentje op product B gezet, in het diepe gegooid en aan mijn lot overgelaten. Ik heb al meerdere keren aan mijn baas gezegd dat ik niet de juiste kennis en ervaring heb om aan product B te werken en dat ik graag opgeleid wil worden en/of een buddy of coach nodig heb. Mijn baas bagatelliseerd het enorm en ik krijg geen hulp.
Ik heb hard gewerkt (p/m 60 uur per week) om de kennis te vergaren, de planning te halen, e.d. Maar door het gebrek aan kennis en door het overwerken ben ik er aan onder door gegaan, met veel hoofdpijn, stress e.d. Dit heb ik ook aan mijn baas verteld, maar die heeft niets gedaan. Toch heb ik met vallen en opstaan product B tot een success weten te brengen (de verkoopafdeling heeft lof gesproken over product B).
Toch krijg ik weinig lof van mijn baas. Sterker nog, ik heb een slechte beoordeling gekregen. Dat ik moeite had om product B op te pakken, dat ik te veel hulp vroeg aan collega's, dat ik niet produktief genoeg was en nog meer. En ik heb heel sterk het gevoel dat het gezocht is. Punt voor punt kan ik naar redelijkheid de punten weerleggen. Tenminste, het is toch redelijk dat een onervaren iemand hulp van anderen nodig heeft? Door gebrek aan ervaring nog niet zo produktief is? (Overigens, mede door het overwerken, heb ik toch de eindstreep op tijd gehaald).
Ik had al stress, hoofdpijn, hyperventilatie, duizelingen, hartkloppingen e.d. door het werk en door het gebrek aan waardering werd de laatste druppel toegevoegd: een burn-out. Ik ben naar de bedrijfsarts geweest en momenteel krijg ik psychotherapie en ik krijg gelukkig veel steun. Alleen, ik krijg nog steeds weinig hulp van mijn baas. Ik werk nu halve dagen en mijn baas heeft mij nog voor geen minuut ander werk gegeven. Ik heb gezegd dat ik door product B deze burn-out heb, maar mijn baas heeft hier geen boodschap aan. Overigens, enkele collega's zouden heel goed (tijdelijk) product B kunnen overnemen, sommige zijn zelfs beter gekwalificeerd om aan product B te werken (omdat ze aan producten hebben gewerkt die dichter bij product B staan dan ik met mijn product A). Ik krijg sterk het gevoel dat mijn baas mij niet mag en mij willens en wetens op product B houd.
Omdat ik nu halve dagen werk (in de ziektewet), ben ik geen volle kracht en mijn baas heeft al aangekondigd dat ik weer een slechte beoordeling krijg (omdat ik met halve dagen niet productief genoeg ben).
Nu heb ik een aantal vragen:
- Moet een werkgever de tijd en de middelen geven zodat een werknemer de kans krijgt om zich in te werken? (m.a.w. mag een werkgever een werknemer in het diepe gooien en aan zijn lot overlaten?).
- Mag een werkgever een werknemer een slechte beoordeling geven als diegene in de ziektewet zit?
- Wat zouden jullie mij verder nog adviseren?
Alvast bedankt,
Theo |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: zo 24 jun 2012 18:26 Onderwerp: |
|
|
Is er een CAO van toepassing en zo ja, welke? Welke gevolgen heeft een 'slechte beoordeling' voor u?
De werkgever is verplicht om samen met de zieke werknemer een reïntegratietraject vast te stellen zodat hij op den duur weer (volledig) aan het werk kan. Als de werkgever niet meewerkt aan die reïntegratie wordt zijn verplichting om het loon tijdens ziekte door te betalen mogelijk verlengd. |
|
|
|
 |
TheoV
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 jun 2012 11:35 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik heb het CAO nog even nagekeken en de gevolgen hebben betrekking op salarisverhoging (variabel salaris). Verder (maar dat staat niet in het CAO) ben ik bang voor ontslag.
Buiten dat heeft het invloed op de werksfeer. Ik voel me niet serieus genomen en gewardeerd (Ik zou bijna 'pesten' in de mond willen nemen).
Mijn werkgever heeft helemaal geen reïntegratietraject met mij vast gesteld (de arboarts heeft wel een analyse/probleem rapport opgesteld met bevindingen, analyses, prognose, e.d. en daar heb ik verder geen problemen mee). |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 jun 2012 12:23 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Vervelend dat u niet meer aan product A mag werken.
U zit niet in de Ziektewet, maar valt onder de loondoorbetalingsverplichting voor de werkgever van art. 7:629 Burgerlijk Wetboek (BW). Deze duurt twee jaar en bedraagt 70% van het loon, als bij CAO niet iets anders is bepaald.
Op www.arbeidsrechter.nl lees ik dat de risico evaluatie en inventarisatie binnen zes weken door de Arbodienst wordt verricht en het plan van aanpak door de werkgever in overleg met werknemer binnen acht weken wordt opgesteld. Is die termijn al verstreken?
De werkgever is wel gehouden passende maatregelen te nemen, zodat de werknemer zoveel mogelijk passende arbeid kan verrichten en mee te werken aan de reintegratie (hier zijn uitspraken over van de Hoge Raad, maar ik ben even vergeten welke. Iemand anders misschien?)
U kunt tijdens ziekte niet rechtsgeldig worden ontslagen (hier geldt een ontslagverbod, art. 7:670 lid 1 BW). Een eventueel ontslag kunt u laten vernietigen bij de kantonrechter in kort geding en loon vorderen (art. 7:629 lid 1 BW).
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|