Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 18:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Advies over mogelijk conflict
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RemkoDJ

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2012 10:17    Onderwerp: Advies over mogelijk conflict Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik zit in een vervelende situatie op mijn werk betreft het wel of niet omzetten van mijn tijdelijk dienstverband naar een vast dienstverband.

Ik zal even de situatie schetsen:

Bij mijn aanstelling is door mijn coördinator en mijn leidinggevende een mondelinge toezegging gedaan dat ik zou worden aangenomen met een vast contract. Dit voorstel is uiteindelijk door het cvb teruggeroepen en kon ik alleen op jaarbasis aangenomen worden en het dienstverband na 2 verleningen wettelijk omgezet zou worden naar vast. Mijn leidinggevende vertelde toen mij de mogelijkheid om er een zaak van te maken om er alsnog een vast contract uit te slepen en hun mij zouden steunen. Dit heb ik toen niet gedaan omdat ik geen toestanden wilde met mijn nieuwe wergever.

We zijn inmiddels 2 jaar en 5 maanden verder. Nu is mij enkele weken geleden de situatie verteld vanuit het cvb dat er een bezuiniging ingezet gaat worden en er geen tijdelijke contracten meer omgezet gaan worden naar vast. Dit zou dus inhouden dat ik per 1 jan op straat kom omdat een nieuwe verlenging wettelijk niet mag. Mijn functie komt verder niet te vervallen.

Kan ik hier nog iets tegen doen? Ook omdat mij 2,5 jaar geleden mondeling een vast dienstverband is beloofd etc? Of had ik dat toen moeten doen?

Graag jullie advies. Als er meer toelichting nodig is graag even zeggen dan probeer ik dat te doen.

groet,

Remko
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judge Tatting

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2012 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus je tekende je eerste contract in de veronderstelling dat je een contract voor onbepaalde tijd zou krijgen? Of was toen destijds al duidelijk dat je een jaarcontract zou ondertekenen?

BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2012 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Judge Tatting schreef:
Dus je tekende je eerste contract in de veronderstelling dat je een contract voor onbepaalde tijd zou krijgen? Of was toen destijds al duidelijk dat je een jaarcontract zou ondertekenen?

Er is mij tijdens het sollicitatie gesprek een mondelinge toezegging gedaan van een vast dienstverband. Echter bij het teken gesprek bleek dat dit afgekeurd was en het een jaarcontract werd en deze na de wettelijke 2 verlengingen zelf een vast dienstverband zou worden.

Mijn coördinator en afdelingshoofd hebben destijds dus een fout gemaakt door mij mondeling een vast dienstverband te beloven wat niet mocht en erkennen deze ook.

Echter heb ik toen toch het jaarcontract geaccepteerd omdat er gezegd werd dat dit vanzelf een vast dienstverband zou worden. Alleen nu tijdens de bezuinigingen is dit ineens ook niet meer mogelijk

Kan ik nog iets met de mondelinge toezegging die ik 2,5 jaar geleden gekregen heb?
mr. J.J. Brosius

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: za 21 apr 2012 1:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U bent akkoord gegaan met het jaarcontract en - als ik het goed begijp - ook met 2 x verlenging. M.i. is uw recht op een vast contract - voorzover dat heeft bestaan - verwerkt.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 21 apr 2012 9:20    Onderwerp: Re: Advies over mogelijk conflict Reageer met quote Naar onder Naar boven

RemkoDJ schreef:
Mijn leidinggevende vertelde toen mij de mogelijkheid om er een zaak van te maken om er alsnog een vast contract uit te slepen en hun mij zouden steunen. Dit heb ik toen niet gedaan omdat ik geen toestanden wilde met mijn nieuwe wergever.

Vraag eerst of de leidinggevende nog steeds de mogelijkheid biedt om jou te steunen in deze zaak. Als dat positief is, dan heb je eigenlijk weinig te verliezen en is er een goede mogelijkheid om er een zaak van te maken.
Regin

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 21 apr 2012 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je een vast contract kunt lospeuteren. Je werkgever heeft om een jaarcontract gevraagd zodat hij de mogelijkheid behield je contract niet te verlengen. Dat had je toen ook moeten begrijpen. Een contract voor bepaalde tijd leidt niet "vanzelf" tot een vast dienstverband. Je kunt je werkgever moeilijk verwijten dat hij gebruik maakt van de mogelijkheid die hij voor zichzelf heeft bedongen.

Kijk nog wel even naar je CAO als er een van toepassing is. Daarin komen soms afwijkende bepalingen voor over tijdelijk werk en vaste contracten.
Regin

BerichtGeplaatst: zo 22 apr 2012 10:51    Onderwerp: Re: Advies over mogelijk conflict Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Vraag eerst of de leidinggevende nog steeds de mogelijkheid biedt om jou te steunen in deze zaak. Als dat positief is, dan heb je eigenlijk weinig te verliezen en is er een goede mogelijkheid om er een zaak van te maken.

Je hebt griffierechten, een mogelijke proceskostenveroordeling en de kosten van rechtsbijstand te verliezen. Ik zou echt goed nadenken voordat je een procedure begint. Ook als je wint kost het je veel tijd en energie.
RemkoDJ

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2012 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar wat ik mij afvroeg in hoeverre zon modelinge toezegging die in het begin gedaan is nog rechtsgeldig is...
Alziend Oog

Alziend Oog

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2012 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Natuurlijk kan je de persoon nog aan zijn uitspraken houden, ook een mondelinge toezegging is bindend. Qua bewijslast zal het echter makkelijker zijn geweest als de afspraak op papier had gestaan. Een mondelinge afspraak van twee jaar geleden is mogelijk lastig te bewijzen, zelfs al geeft de persoon in kwestie de toezegging op dit moment toe.

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2012 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alziend Oog schreef:
Natuurlijk kan je de persoon nog aan zijn uitspraken houden, ook een mondelinge toezegging is bindend. Qua bewijslast zal het echter makkelijker zijn geweest als de afspraak op papier had gestaan. Een mondelinge afspraak van twee jaar geleden is mogelijk lastig te bewijzen, zelfs al geeft de persoon in kwestie de toezegging op dit moment toe.

Als ik het goed begrijp is de toezegging gedaan voordat in het laatste gesprek duidelijk werd dat die toezegging niet kon worden waargemaakt. Een lagere vertegenwoordiger had dus iets beloofd wat daarna door een hogere vertegenwoordiger is gecorrigeerd. Daarna is ook niet beloofd dat TS drie jaarcontracten zou krijgen, maar alleen gezegd dat als dat gebeurt, hij een vast contract zou krijgen.

Ik denk dat de mogelijkheid om de werkgever aan zijn belofte van een vast contract te houden, is vervallen op het moment dat de hogere vertegenwoordiger de voorwaarden wijzigde. Eventueel zou je de lagere vertegenwoordiger persoonlijk nog kunnen aanspreken, maar ook dat lijkt me weinig kansrijk.
RemkoDJ

BerichtGeplaatst: do 26 apr 2012 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jullie geven me dus weinig kans van slagen helaas. Dan moet ik maar serieus aan denken het maar zo te laten en het maar te accepteren.

Hoe zit het trouwens met de optie om 3 maanden uit dienst te gaan en dan weer aangenomen te worden. Zodat je weer vanaf 0 begint qua termijnen.
Ik hoorde dit laatst. Klopt het dat dit kan?
Alziend Oog

Alziend Oog

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2012 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inderdaad zo dat bij een uitdiensttreding van minstens 3 maanden de "keten" voor overgang van een arbeidsovereenkomst van bepaalde naar onbepaalde tijd wordt verbroken, artikel 7:668a BW.

In principe begint na 3 maanden een nieuwe keten en kan er weer een contract voor bepaalde tijd worden aangegaan.

BerichtGeplaatst: vr 27 apr 2012 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Ik denk dat de mogelijkheid om de werkgever aan zijn belofte van een vast contract te houden, is vervallen op het moment dat de hogere vertegenwoordiger de voorwaarden wijzigde.

Of anders op het (iets latere) moment dat TS getekend heeft voor een tijdelijk contract.

Ik betwijfel eerlijk gezegd dat er mondeling al een overeenkomst tot stand is gekomen. Ik betwijfel ook dat die mondelinge toezegging meer was dan een niet-bindende intentieverklaring. Maar zelfs als er mondeling wel een vast contract zou zijn ontstaan, heeft dat contract door het tekenen van het schriftelijke contract plaatsgemaakt voor het tijdelijke contract.

Misschien had TS op dat moment nog actie kunnen ondernemen met het argument dat hij voor het blok werd gesteld en niet de tijd had om zich te realiseren welke rechten hij opgaf (of dat kans zou maken vind ik wederom twijfelachtig), maar daarvoor is het nu te laat.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds