Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 21:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Advies gevraagd over contractvoorstel
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jaschper

Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 31 mrt 2011 20:39    Onderwerp: Advies gevraagd over contractvoorstel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allen,

ik heb een contract aangeboden gekregen en vroeg me af of ik hier advies kan krijgen over of het juridisch in orde is. Met name artikel 8, ik ben als kunstenaar/zzp'er werkzaam voor eigen klanten en voer ook eigen projecten (dus niet in opdracht) uit. Daarnaast vraag ik me af waar artikel 13 afwijkt "van het bepaalde in artikel 7:650 lid 3 tot en met 5 BW."

En: is het normaal dat overwerk is inbegrepen in het salaris?

In ieder geval bedankt als iemand er naar wil kijken en advies kan geven,

Jasper
-----------------------------------------------------------------------------

ARBEIDSOVEREENKOMST VOOR BEPAALDE TIJD

De ondergetekenden:
(...), gevestigd te (...), dezer zake rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer (...), in de functie van directeur, hierna te noemen werkgever

en (...), wonende te (...), hierna te noemen werknemer,

verklaren hierbij een arbeidsovereenkomst aan te gaan onder de navolgende voorwaarden:

Artikel 1.1: Duur van het contract
Werknemer treedt met ingang van (...) in dienst van werkgever in de functie van (...). Deze arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van 1 Jaar, en eindigt derhalve, zonder dat opzegging is vereist van rechtswege op (...).

Artikel 1.2: Proeftijd
De eerste maand van deze overeenkomst geldt als proeftijd. Gedurende deze periode, welke loopt van (...) tot en met (...) kunnen werkgever en werknemer deze arbeidsovereenkomst met ingang van elke dag, zonder opgaaf van redenen, beëindigen.

Artikel 1.3: Opzegtermijn
Ieder der partijen is bevoegd de arbeidsovereenkomst, na de proeftijd, door opzegging tussentijds te beëindigen met inachtneming van de wettelijke opzegtermijnen. De arbeidsovereenkomst kan slechts tegen het einde van een nieuwe kalendermaand worden opgezegd.

Artikel 2: Aard van de werkzaamheden
Werknemer treedt bij de werkgever in dienst in de functie van (...). De taken van werknemer bestaan uit het verrichten van alle voorkomende werkzaamheden, die behoren bij de overeengekomen functie, één en ander in de ruimste zin des woords. Werknemer zal zijn werkzaamheden verrichten ten kantore van werkgever of een door werkgever schriftelijk aan te wijzen derde. Werknemer verklaart zich bereid werkzaamheden te verrichten die niet direct verband houden met de aard van de functie.

Artikel 3: Salaris
Werknemer ontvangt een brutosalaris van (...) per maand bij een parttime dienstverband (4dagen/week), waarin overwerk is inbegrepen. Dit bedrag zal na inhouding van de wettelijk voorgeschreven bedragen elke maand worden bijgeschreven op de door de werknemer aan te geven bankrekening.

Artikel 4: Vakantietoeslag
De vakantietoeslag bedraagt 8% per jaar en wordt met het salaris van mei uitgekeerd. Het recht op vakantietoeslag wordt opgebouwd naar evenredigheid van het dienstverband in de periode van 1 juni tot en met 31 mei. Bij tussentijdse uitdiensttreding wordt de vakantietoeslag gelijktijdig met het laatste salaris verrekend.

Artikel 5: Vakantiedagen
Werknemer heeft recht op 20 vakantiedagen per kalenderjaar bij een parttime dienstverband (4dagen/week). In geval van een in-/uitdiensttreding in de loop van een kalenderjaar wordt het aantal vakantiedagen naar rato (met afronding ten gunste van werknemer) bepaald. Werkgever kan per kalenderjaar 2 werkdagen aanwijzen als verplichte vakantiedagen. De opname van de overige vakantiedagen geschiedt in overleg met en na goedkeuring van werkgever. Een aaneengesloten vakantieperiode bedraagt hoogstens 15 werkdagen.

Artikel 6 : Arbeidsongeschiktheid
A. In geval van ziekte heeft de werknemer recht op doorbetaling van ziekengeld conform de wettelijke regelingen.
B. Deze loonbetalingsverplichting gaat in na het verstrijken van twee ziektedagen.

Artikel 7: Werktijden
De arbeidstijd bedraagt 32 uur per week. De werktijden worden in onderling overleg met de werkgever vastgesteld. Indien zulks door werkgever noodzakelijk wordt geacht en aan werknemer wordt opgedragen, verplicht werknemer zich tot het verrichten van overwerk.

Artikel 8: Werkzaamheden voor derden
Werknemer zal zonder schriftelijke toestemming van werkgever geen werkzaamheden voor derden verrichten en zich onthouden van zaken doen voor eigen rekening.
Evenmin zal werknemer enige financiële of andere voordelen van derden aanvaarden of bedingen, hetzij direct, hetzij indirect, welke geacht kunnen worden in verband te staan met de bij en voor werkgever te verrichten werkzaamheden.

Artikel 9: Geheimhoudingsbepaling
Werknemer zal tegenover derden, daaronder begrepen personeel van werkgever, tijdens en na de dienstbetrekking strikte geheimhouding betrachten omtrent alles wat bij de uitoefening van haar functie te zijner kennis komt in verband met de zaken en belangen van werkgever. Deze geheimhoudingsverplichting omvat eveneens alle gegevens waarvan werknemer uit hoofde van haar functie van cliënten of andere relaties van werkgever kennis neemt.

Artikel 10: Programmatuur
Voor zover aan werknemer door werkgever computerprogrammatuur ter beschikking wordt gesteld, is het werknemer uitsluitend toegestaan deze programmatuur ten behoeve van de werkzaamheden voor werkgever te gebruiken. Het is werknemer niet toegestaan kopieën van deze programmatuur te maken voor eigen gebruik, danwel ten behoeve van derden. Voorts is het werknemer niet toegestaan derden deze programmatuur te laten gebruiken. Werknemer is verplicht de haar ter beschikking gestelde programmatuur, voor zover deze zich bevindt in apparatuur, welke niet aan de werknemer toebehoort, voor zover die programmatuur niet aan werkgever kan worden teruggegeven onmiddellijk na het einde van het dienstverband te vernietigen.

Artikel 11: Teruggaveverplichting
Werknemer is verplicht om binnen één week na het einde van het dienstverband alle haar door werkgever ter beschikking gestelde documentatiematerialen en computer-programmatuur en apparatuur aan werkgever terug te geven.

Artikel 12: Concurrentiebeding
A) Indien de overeenkomst eindigt zal werknemer gedurende twaalf (12) maanden daarna niet, direct of indirect, betrokken zijn bij het verrichten van werkzaamheden voor één of meerdere cliënten van (...), tenzij de relatie met een cliënt tenminste drie maanden voor het einde van deze overeenkomst is beëindigd;

B) Indien deze overeenkomst eindigt, zal werknemer gedurende twaalf (12) maanden daarna geen medewerkers in dienst bij (...) werven voor het zelfstandig of in dienstverband verrichten van werkzaamheden.

Artikel 13: Overtreding
Indien werknemer handelt in strijd met haar/zijn verplichtingen uit hoofde van de artikelen 7,8, 9, 10 en 11 verbeurt werknemer ten behoeve van werkgever voor iedere overtreding een boete van Euro 4.550,= alsmede een boete van Euro 455,= voor iedere dag dat de overtreding voortduurt.
Hiermee wordt uitdrukkelijk afgeweken van het bepaalde in artikel 7:650 lid 3 tot en met 5 BW. Verschuldigdheid van deze boete laat onverlet dat de werkgever de volledig geleden of te lijden schade op werknemer kan verhalen.

Aldus overeengekomen op (...) en in duplo getekend.

Werkgever Werknemer

………………………………. ……………………………….
Bekijk profiel Stuur privé bericht
estate

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 31 mrt 2011 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

artikel 12 concurentie beding mag al geruime tijd niet meer zijn opgenomen in een arbeidscontract, ik zou er dan ook niet mee accoord gaan
Jet

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: do 31 mrt 2011 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

estate schreef:
artikel 12 concurentie beding mag al geruime tijd niet meer zijn opgenomen in een arbeidscontract, ik zou er dan ook niet mee accoord gaan

Is dat zo?

http://www.usgjuristen.nl/nieuws.asp?nid=96
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 01 apr 2011 2:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Concurrentiebedingen zijn wel degelijk toegestaan en in beginsel ook afdwingbaar.

jaschper schreef:
Met name artikel 8, ik ben als kunstenaar/zzp'er werkzaam voor eigen klanten en voer ook eigen projecten (dus niet in opdracht) uit.

Dan kun je daar beter nu al afspraken over maken en op papier zetten.

Quote:
Daarnaast vraag ik me af waar artikel 13 afwijkt "van het bepaalde in artikel 7:650 lid 3 tot en met 5 BW."

Zie art. 7:650 BW.

Quote:
En: is het normaal dat overwerk is inbegrepen in het salaris?

Bij hogere functies is dat niet ongebruikelijk.

Hoe dan ook geldt: je moet voor jezelf bepalen of je deze voorwaarden wilt accepteren. Door te tekenen verklaar je dat je akkoord gaat. Zit iets je niet lekker, onderhandel er dan nu over.

BerichtGeplaatst: vr 01 apr 2011 8:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel voor de reacties.

Ik maak hier uit op dat zowel het inbegrepen zijn van overwerk als artikel 13 te maken hebben met de hoogte van de functie/ het salaris?
Ronald78

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 01 apr 2011 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, alleen in de praktijk zie je dergelijke bepalingen over overwerk voornamelijk bij de beter betaalde functies terugkomen. Dat betekent niet dat het in andere gevallen niet kan of niet zou gelden. Uiteraard moet dan wel rekening gehouden worden met het minimumloon.

Relatiebedingen als het onderhavige (het is geen concurrentiebeding, ondanks de titel bij de bepaling) zie je voornamelijk bij functies waarbij sprake is van contact met klanten. Iemand die geen klantcontact heeft, zal weinig mogelijkheden hebben om vanuit zijn oude dienstbetrekking klanten mee te nemen of te benaderen. Bij een medewerker die aan de lopende band staat, heeft zo'n beding weinig waarde (maar kan dus op zich nog steeds in de overeenkomst opgenomen zijn).

Edit: wel apart overigens dat in art. 13 art. 12 niet wordt genoemd...

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 01 apr 2011 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inderdaad niet ongebruikelijk dat overwerk in het salaris wordt meegrekend bij hogere functies. Net zoals dat bij hogeren functies vaak meer vrijheid wordt verleend om de werkzaamheden in te richten. (Bijvoorbeeld een keer wat eerder naar huis...)

De manier waarop het echter in deze overeenkomst wordt beschreven vind ik wel frappant. De werkgever kan namelijk bepalen wanneer er (en dus ook hoe lang er) overgewerkt moet worden, maar de werknemer kan daar geen extra salaris voor vragen. De nu gebruikte formulering lokt misbruik door de werkgever uit.
jaschper

BerichtGeplaatst: vr 01 apr 2011 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De manier waarop het echter in deze overeenkomst wordt beschreven vind ik wel frappant. De werkgever kan namelijk bepalen wanneer er (en dus ook hoe lang er) overgewerkt moet worden, maar de werknemer kan daar geen extra salaris voor vragen. De nu gebruikte formulering lokt misbruik door de werkgever uit.

Dat idee heb ik zelf ook en ik wil daar bezwaar tegen maken; wat zou een(voorbeeld van een) beschrijving zijn waarin dat risico tot misbruik niet (of minder) aanwezig is?
Judge Tatting

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 01 apr 2011 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overwerkuren die in het salaris zijn opgenomen kunnen gewoon vallen onder het goed werknemerschap. Een concurrentiebeding mag zeer zeker wel, mits deze redelijk en billijk is.

Waarom nu een arbeidsovereenkomst en geen overeenkomst tot opdracht eigenlijk? Zou dat niet beter voor je zijn als zijnde zzp-er?

BerichtGeplaatst: za 02 apr 2011 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk al veel in opdracht voor dit bedrijf, een verkapt dienstverband ligt op de loer. Daarnaast trekt financiele zekerheid, zzp'en in creatieve sector is onzeker. Overigens blijf ik zelfstandig ondernemer; ik ben beeldend kunstenaar/filmmaker en wil (kunnen) blijven werken aan eigen projecten.

Wat betreft het relatiebeding: dat is idd standaard in mijn sector (creatief/media/reclame), alles loopt via klantrelaties. Is ook geen probleem wat mij betreft.

Over art.8: naar mijn idee vangt art. 12 eigenlijk art. 8 al af; werk voor derden lijkt me alleen een zorg van de werkgever voor zover dat in verband staat met relaties van werkgever. Nu staat er dat de werkgever bepaalt wat ik (zakelijk gezien) doe buiten werktijd; heeft een werkgever daar uberhaupt iets over te zeggen?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 02 apr 2011 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jaschper schreef:
Nu staat er dat de werkgever bepaalt wat ik (zakelijk gezien) doe buiten werktijd; heeft een werkgever daar uberhaupt iets over te zeggen?

Wel als dat in je contract staat en je daarvoor tekent.

Teken dus niet als dit je niet aanstaat. Denk niet "oh zal wel loslopen".
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds