Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 22:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Advies bij arbeidsconflict
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Didi25








Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2005 11:06    Onderwerp: Advies bij arbeidsconflict Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds 3 jaar ben ik werkzaam op een assurantiekantoor. Wegens economische redenen is mijn collega in mei 2004 ontslagen, waardoor ik en mijn werkgever alleen zijn overgebleven.

Sindsdien zit ik alleen op kantoor en heb ik te maken met bepaalde problematieken die ik zelf niet kan oplossen. De werkgever houdt zich bezig met andere zaken en is niet aanwezig.

Doordat er geen werkbesprekingen zijn (sterker nog helemaal geen communicatie) om de problematieken op te lossen, is er een conflict ontstaan. De werkgever is niet betrokken bij zijn eigen kantoor en weet niet wat er gaande is mbt de klanten.

Verschillende malen heb ik aangegeven dat er een probleem is ontstaan op kantoor en dat hiervoor een oplossing moet komen, omdat ik het niet alleen aankan, maar hier wordt niet naar gehoord. Tevens verschillende malen aangegeven dat ik er op deze manier eraan onder door ga.

De afgelopen 10 maanden heb ik er alleen voor gestaan en nu heb ik mij ziekgemeld.

De arbo-arts heeft mij voorlopig voor 100% arbeidsongeschikt verklaard en zijn er afspraken gemaakt. Tevens heeft zij de werkgever geadviseerd een gesprek aan te gaan met mij mbt de werkomstandigheden. Hierbij is aangegeven dat er een derde persoon aanwezig dient te zijn, hetzij een bedrijfsmaatschappelijke werker of een neutraal persoon.

De werkgever heeft mij nu aangeschreven dat ik deze week verplicht op kantoor moet komen voor een gesprek. Bij dit gesprek is er een derde persoon aanwezig.

Het gaat om een persoon waar hij al jaren lang een werkrelatie mee heeft. Volgens de werkgever is deze man niet in loondienst, maar hij is wel freelancer onder zijn bedrijfsnaam. Hij is regelmatig bij ons op kantoor aanwezig en voert zijn werkzaamheden uit (geeft tevens advies aan onze klanten). Daarbij komt ook dat ik administratieve werkzaamheden uitvoer voor deze man.

Zelf ben ik van mening dat dit niet een neutraal persoon is die ons in dit gesprek kan bemiddelen.

Mijn vraag is daarom allereerst of mijn werkgever dit zomaar mag doen. Ben ik tevens verplicht om naar dit gesprek te gaan?

Graag kom ik meer te weten over de rechten en plichten die ik als werknemer heb. Vraag gerust indien er meer informatie nodig is.

mvg
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2005 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is sprake van een (dreigend) conflict, dat al geresulteerd heeft in jouw ziekmelding.

Alleen al daarom is het reëel van jou te verwachten dat je komt proberen het uit te praten.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat het gesprek gevoerd wordt tussen de 3 mensen die samen het bedrijf vormen; ook dat lijkt me redelijk logisch, omdat het conflict alledrie aangaat.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Didi25








Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2005 12:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het bedrijf bestaat uit de werkgever en ik. De derde persoon is een freelancer die onder onze naam werkt, waarvoor ik ook wat administratieve werkzaamheden voor verricht.

In de periode dat ik nog werkzaam was, heb ik mondeling en ook schriftelijk gesprekken aangevraagd bij de werkgever. Dit ivm het kunnen oplossen van bepaalde problematieken binnen en buiten kantoor.

Dit gesprek resulteerde in: Ik ben de werkgever, jij bent de werknemer en het gebeurd zoals ik het zeg. De problemen werden niet opgelost en ik werd er steeds meer mee opgezadeld, totdat ik het niet meer volhield, geestelijk en lichamelijk.

Bij de arbo is aangegeven dat iemand in dit gesprek moet bemiddelen, omdat het anders op niets uitloopt. Ook is aangegeven dat deze persoon onpartijdig dient te zijn. Hieraan wordt door de werkgever niet gehouden.

Want de derde persoon heeft er inderdaad belangen bij dat ik ook weer zo spoedig mogelijk terug kom op kantoor.

Heb ik dan geen recht op eerlijke bemiddeling?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2005 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Didi, vervelende situatie waar je in zit.
Misschien kun jij ook iemand meenemen?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Didi25








Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2005 13:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik ook iemand meeneem wordt het net zo goed een welles-nietes gesprek.

Er is niemand aanwezig die het gesprek op een reeele basis voor de werkgever en de werknemer kan bekijken. Die in kan grijpen als het onderwerp van het gesprek irrelevant wordt. Hoe te komen tot een oplossing die voor beide partijen werkt.

Wat wordt dan gerapporteerd? En door wie?

Het lijkt mij dat je niet tot een oplossing komt met een welles-nietes gesprek. Deze hebben wij nu ook al tientallen keren gehad. En de uitkomst is dan weer dat ik aan het kortse eind trek, want ik ben maar de werknemer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2005 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om bij je vraag te beginnen: nee, er is in deze fase geen recht op onafhankelijke bemiddeling.

De enige manier waarop je dat af kunt dwingen is naar de kantonrechter stappen, maar die zal dan alleen maar de overeenkomst ontbinden.

Juist jouw instelling 'het wordt toch niets met zo'n gesprek', werkt dan tegen je.

Ga dat gesprek aan, neem een memorecorder (of een MP3 speler die je als zodanig kunt gebruiken) mee om het gesprek op te nemen, en kijk wat er van komt.

Zorg dat je goed voorbereid daar heen gaat, dat je alle punten die je wil bespreken op een rij hebt staan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 29 mrt 2005 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En doe in ieder geval geen toezeggingen. Als men je een voorstel doet, neem dan gewoon even een dagje bedenktijd. Is soms lastig, maar het is wel handig om te doen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
govertapol



Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2010 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is erop tegen om het advies van de Arbo-arts te volgen en om een neutrale derde in te schakelen (die bekend is met conflcthantering in arbeidskwesties) om dit gesprek effectief te laten verlopen?
Immers hebbenzowel jouw werkgever als jijzelf een probleem. Jullie hebben er allebei baat bij om tot een oplosing te komen.

mr G.R.A. Apol, directeur Randstad Mediation
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dickinsonron



Leeftijd: 23
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 02 okt 2023 3:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een ja-of-nee-gesprek wordt net zo goed als ik ook iemand meeneem.

Niemand die aanwezig is, kan de dialoog eerlijk beoordelen vanuit het perspectief van de werknemer en de werkgever. Iemand heeft de bevoegdheid om in te grijpen als het onderwerp van het gesprek verandert. Hoe tot een wederzijds voordelige oplossing te komen.

Wat gebeurt er dan? door wie ook?

Ik ben van mening dat een ja-of-nee-discussie niet tot een oplossing kan leiden. Wij hebben dit veel meegemaakt. En omdat ik maar een werknemer ben, kom ik uiteindelijk aan het kortste eind. wordle today
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds