|
Auteur |
Bericht |
Ilse.deruiter
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HL
|
Geplaatst: za 13 okt 2007 19:15 Onderwerp: Achternaam vader |
|
|
ik heb op dit moment op school personen en familierecht. ik heb een vraag over de achternaam van een pasgeboren kind.
Een man(egyptisch) en een vrouw (nederlands)zijn getrouwd. Ze krijgen een kindje en de vader wil deze aangeven bij de burgerlijke stand.
Maar het probleem is dat hij geen achternaam heeft. Hij heeft enkel slechts een namenreeks voornamen.
De burgerlijke stand weigert de voornamen als het kind haar naam.
Ik vroeg me af hoe dat zit.
Mag de ambtenaar dit weigeren? staat het in de wet dat het een achternaam moet zijn? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 13 okt 2007 22:26 Onderwerp: |
|
|
De wet spreekt over geslachtsnaam, waarmee m.i. de achternaam wordt genoemd. Maar ik kan me niet voorstellen dat een Egyptenaar geen achternaam heeft. Kijk maar eens in een Egyptisch paspoort. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 13 okt 2007 22:51 Onderwerp: |
|
|
Zonder hier in thuis te zijn én je vraag te beantwoorden dacht ik, op dit uur, misschien heeft ze hier iets aan.
Ga ook even door naar 'dia 38'. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Ilse.deruiter
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HL
|
Geplaatst: za 13 okt 2007 23:45 Onderwerp: |
|
|
Ja, maar het vraag is ook fictief...ik heb hem zelf niet verzonnen hoor!
Bedankt voor het andere forum..ik lees daar wel wat info wat ik kan gebruiken  |
|
|
|
 |
mcvg
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): Berichten: 279
|
Geplaatst: za 13 okt 2007 23:56 Onderwerp: |
|
|
Arabische naamgeving is vaak: eigen naam, naam vader, naam grootvader. (zo komt het ook voor dat iemand mohamed mohamed mohamed heet...)
Er is echter ook vaak een familienaam. Een van de namen danwel van de (groot)vader danwel de familienaam moet als achternaam in Nederland worden erkend ik denk bij de egyptische ambassade. Daarna kan de dochter deze naam krijgen. |
|
|
|
 |
Juny
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
|