Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 15:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Achternaam kind?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lissy

Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 13 dec 2007 17:04    Onderwerp: Achternaam kind? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo ik ben aan het scheiden nu is de scheiding bijna rond zal geen week meer duren hoorde ik van de advocaat.
Maar nu zit ik met het volgende ik ben zwanger geraakt van een andere man hoe gaat dat nu met de achternaam van het kind.
Ik hoorde van een vriendin van mijn dat het kind nu automatisch de achternaam krijgt van mijn ex omdat het kind binnen een bepaalde periode word geboren .
Nu is mijn vraag is dit waar en hoe kan ik er voor zorgen dat het kind mijn achternaam krijgt.
Aangezien ik mijn ex zo ver mogelijk uit mijn buurt wil houden ivm met geweld?

Vriendelijk bedankt alvast
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 13 dec 2007 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik me niet vergis, heeft je vriendin het mis.
De achternaam van je (aanstaande) ex zou je kind alleen kunnen krijgen als je ex de juridische vader van het kind is. Dat is hij volgens mij niet: de juridische vader is (art. 1:199 BW): je echtgenoot op het moment dat het kind geboren wordt, je overleden echtgenoot, degene die het kind heeft erkend, degene wiens vaderschap door de rechter is vastgesteld, of die het kind heeft geadopteerd. Op basis van jouw verhaal is je ex geen van dat al (zolang je kind dus na de scheiding wordt geboren). Het kind krijgt dan jouw achternaam (art. 1:5 lid 1 BW).

Toevoeging: overigens, áls je ex wel de juridische vader wordt, bijvoorbeeld omdat de scheiding dus niet op tijd rond is, dan is het feit dat je kind zijn achternaam krijgt, niet je grootste probleem. Als juridische vader heeft hij ook allerlei rechten zoals bezoekrecht etc. Als het zover mocht komen moet je dus stappen ondernemen om hem zijn vaderschap te laten 'ontnemen'. Daarvoor moet je binnen een jaar na de geboorte een verzoek bij de rechtbank indienen.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2007 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waar je vriendin op doelt is denk ik de situatie waarbij een kind staande huwelijk wordt verwekt en de echtgenoot/vader voor de geboorte overlijdt. In deze situatie heeft de wetgever het kind juist tegemoet willen komen i.v.m. erfenis enzo. Is hier niet van toepassing, zeker omdat jouw baby pas geboren zal worden als het huwelijk is ontbonden.
Gefeliciteerd overigens met de kleine op komst! Smile
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2007 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit was vroeger zo. Als een kind binnen x dagen na het huwelijk werd geboren, werd het kind geacht 'uit het huwelijk' geboren te zijn en kreeg het kind van rechtswege de achternaam van de ex-partner.
maar nu al voor eeuwig prachtig....
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2007 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik zou als ik jou was contact opnemen met het juridisch loket (0900-8020, opvolger van buro voor rechtshulp) want het is wel van belang dat je eea regelt.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 14 dec 2007 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sietske1980 schreef:
ik zou als ik jou was contact opnemen met het juridisch loket (0900-8020, opvolger van buro voor rechtshulp) want het is wel van belang dat je eea regelt.

Zoals? (Scheiding wordt al geregeld.)
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: do 20 dec 2007 3:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Dit was vroeger zo. Als een kind binnen x dagen na het huwelijk werd geboren, werd het kind geacht 'uit het huwelijk' geboren te zijn en kreeg het kind van rechtswege de achternaam van de ex-partner.

Hoe is het nu dan geregeld?
arizona

BerichtGeplaatst: do 20 dec 2007 8:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie mijn eerdere post. M.b.t. het huwelijk geldt de huwelijkse staat op moment van geboorte, behalve als de man is overleden, dan geldt een bijzondere regeling. De details zijn te vinden via de link in mijn eerdere post.
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: do 20 dec 2007 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

I got an idea Ah thanx
bona fides

BerichtGeplaatst: do 20 dec 2007 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar Flash geeft denk ik wel de reden aan waarom de vriendin dacht wat ze dacht. Vóór deze draad dacht ik eerlijk gezegd dat het nog steeds zo was, ook al had ik het huidige art. 1:199 BW al wel eens gelezen; het blijkt niet zo moeilijk te zijn om over "door zijn dood" heen te lezen.

BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2007 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraag me af wat het nu is kom er maar niet uit want wil beslist niet dat het kind de achternaam van me ex man krijgt Crying or Very sad .

En vanaf wanneer word de scheiding dan gezien van het moment dat we duurzaam zijn gescheiden (moment van scheiding aanvraag)?.
We hebben dus geen family life of wat dan ook .

En welke stappen kan ik dan ondernemen om het kind toch mijn achternaam te laten krijgen na de geboorte?

Mvg Lissy
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2007 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lissy schreef:
Vraag me af wat het nu is kom er maar niet uit want wil beslist niet dat het kind de achternaam van me ex man krijgt Crying or Very sad .

Het is zoals arizona in haar eerste bericht schrijft.

Quote:
En vanaf wanneer word de scheiding dan gezien van het moment dat we duurzaam zijn gescheiden (moment van scheiding aanvraag)?

Vanaf het moment dat de echtscheidingsbeschikking van de rechter is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand (art. 1:163 lid 1 BW).

Quote:
En welke stappen kan ik dan ondernemen om het kind toch mijn achternaam te laten krijgen na de geboorte?

Ziet het ernaar uit dat de echtscheiding niet voor de geboorte tot stand zal komen?

BerichtGeplaatst: ma 24 dec 2007 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jawel als het goed is zei me advocaat zal in januarie de uitspraak zijn.
arizona

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2007 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan hoef je je dus geen zorgen te maken. Maar je advocaat kan je dit alles ook vertellen als het goed is.
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2007 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de echtscheiding is pas van kracht als die is ingeschreven in de registers vd burgerlijke stand. en dat kun je doen als je de beschikking van de rechtbank hebt. je ex kan daarmee nog wel wat vertragen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds