|
Auteur |
Bericht |
Justitia91
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: ma 26 mrt 2012 16:36 Onderwerp: Absolute competentie en bewijsmiddelen |
|
|
Hallo allen,
Ik heb 2 vragen.
1. Hoe is de absolute competentie bij het Strafrecht geregeld? Hoe weet ik bij welke rechter/instantie ik moet zijn bij ''diefstal'' bijvoorbeeld.
2. In Nederland heb je minstens 2 bewijzen nodig om tot een bewezenverklaring te komen. Is alleen de proces-verbaal van de opsporingsambtenaar genoeg als bewijsmiddel (je hebt dan dus alleen het proces-verbaal)?
Bij voorbaat dank. |
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 28 mrt 2012 20:55 Onderwerp: re. bewijsmiddelen |
|
|
De absolute competentie is geregeld inde Wet op de rechterlijke organisatie. Daarin is bepaald dat overtredingen door de kantonrechter (behorend tot de rechtbank) worden behandeld. De Rechtbank behandelt misdrijven.
Bedenk wel dat ook 'absoluut' in het recht betekent dat er erg vaak uitzonderingen op een regel voorkomen. Een uitzondering is dat de kantonrechter wel het misdrijf 'eenvoudige stroperij' (art. 314/315 Sr) behandelt.
Je tweede stelling is wat kort door de bocht. Iemand kan niet worden veroordeeld op alleen zijn eigen verklaring, en eveneens niet op de verklaring van één getuige. Er moet dus altijd meer bewijs zijn.
Maar, als een opsporingsambtenaar in zijn ambtsedig proces-verbaal iets vermeldt, dan neemt de rechter aan dat dit waar is. Alleen als het tegendeel blijkt, wordt dit bewijs terzijde geschoven.
De bewijsmiddelen staan overigens genoemd in art. 339 WvSv. |
|
|
|
 |
|