|
Auteur |
Bericht |
KvO
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UL Berichten: 13
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 16:53 Onderwerp: Aantonen woonachtig zijn in huis, WW uitkering |
|
|
Man A had WW-uitkering. Deze is ingetrokken daar de daaromtrent bevoegde instantie (UWV?) van mening is dat hij niet alleen woont in het opgegeven adres, maar samen in het huis van zijn vriendin B. Dit oordeel velde de instantie na een inval in zijn huis en de constatering dat er o.a. weinig gas, licht en water was gebruikt, de koelkast niet bijzonder vol was en het bed onopgemaakt was. Man A heeft hier zijn redenen voor, zuinigheid met name (en met een WW-uitkering zou mijn koelkast ook niet vol zijn en zou ik ook zuinig doen met gwl...).
Het is nu aan man A om aan te tonen dat hij wel degelijk op het bij de instantie bekende adres woont. Mijn vraag is: hoe doet hij dat? Welke bewijsmiddelen houden stand in de rechtszaal?
Aangezien dit onderwerp ver buiten mijn comfortzone van het commune strafrecht valt roep ik bij deze de hulp in van het forum. Ik zou niet weten waar te beginnen en google levert bijzonder weinig op. Much obliged als iemand me in de goede richting zou kunnen duwen. Bij voorbaat dank! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 16:59 Onderwerp: Re: Aantonen woonachtig zijn in huis, WW uitkering |
|
|
KvO schreef: | Welke bewijsmiddelen houden stand in de rechtszaal? |
Welke bewijsmiddelen zijn er? Als hij in feite bij zijn vriendin woonde, zal het moeilijk worden om het tegendeel te bewijzen. Dan kun je alleen proberen de rechter ervan te overtuigen niet veel gewicht toe te kennen aan de bewijzen die door het UWV op tafel worden gelegd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
KvO
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UL Berichten: 13
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 17:08 Onderwerp: |
|
|
Hij woont ook daadwerkelijk op het adres zoals dat bekend staat bij de instantie, dat is het wrange. Er zijn dus goede verklaringen voor de 'bewijsmiddelen' die de instantie aanvoert dat hij niet in dat huis woont. Mijn vraag is hoe hij kan bewijzen dat hij er wél woont. Aan hem is de bewijslast namelijk. Ik stel mij zo voor dat er een standaardlijstje is met zaken die aan te voeren zijn als bewijs dat iemand op een bepaald adres woont, naast de obvious zaken als persoonlijke spullen op locatie en het gebruiken als postadres. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 17:26 Onderwerp: |
|
|
Een WW uitkering is niet afhankelijk of iemand samenwoont of niet.
Een WW uitkering is afhankelijk van het werkverleden en het laatstverdiende loon.
Weet u zeker dat het om een WW uitkering gaat? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 17:26 Onderwerp: Re: Aantonen woonachtig zijn in huis, WW uitkering |
|
|
KvO schreef: | Man A had WW-uitkering. Deze is ingetrokken daar de daaromtrent bevoegde instantie (UWV?) van mening is dat hij niet alleen woont in het opgegeven adres, maar samen in het huis van zijn vriendin B. |
Weet je zeker dat het om een WW-uitkering gaat? En niet een WWB uitkering? Voor een WW uitkering maakt het niet uit of je alleen woont of samen of wat dan ook... Daarvoor moet je gewoon (en voldoende) gewerkt hebben. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 17:37 Onderwerp: |
|
|
Spreekt hij zijn buren wel eens en zijn die bereid dat te verklaren?
Heeft hij kassabonnetjes (of bankafschriften met pinbetalingen) van de dichtsbijzijnde (goedkope) supermarkt? Bij voorkeur bonnetjes, want daarmee kun je ook een inschatting maken voor hoeveel personen de boodschappen zijn;
Waar haalt hij geld uit de muur?
Heeft hij een vaste telefoonaansluiting? Hoeveel belt hij daarmee?
Heeft hij een tv-/internetaansluiting? _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
KvO
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 17:48 Onderwerp: |
|
|
Hij spreekt z'n buren nooit, die hebben verklaard hem eens per maand te zien, dus niet bijzonder behulpzaam. Hij heeft geen vaste telefoon-, televisie- en internetaansluiting. Met de andere twee punten kan ik wel wat. Dank daarvoor!
En het ging inderdaad om een WWB-uitkering. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 20:40 Onderwerp: |
|
|
Kijk, een WWB is een totaal andere uitkering als een WW uitkering.
Nu snap ik ook waarom de persoon moet aantonen dat hij alleen woont.
Helaas is het niet echt makkelijk aan te tonen.
U schreef dat er een inval was geweest en dat daarna de uitkering is ingetrokken.
Waarom was deze inval, en waar was de bewoner op dat moment? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 18 aug 2011 21:26 Onderwerp: |
|
|
KvO schreef: | Mijn vraag is hoe hij kan bewijzen dat hij er wél woont. |
Alles dat erop wijst dat hij daadwerkelijk woont kan helpen. Er is geen standaardlijstje op te stellen. De vraag is wat er beschikbaar is aan bewijs.
Je kunt denken aan verklaringen van buren, supermarktbonnetjes, printout van zijn reisgeschiedenis via zijn ov-chipkaart, noem maar op. Wellicht kan hij locatiegegevens van zijn mobiele telefoon over de afgelopen 6 maanden opvragen. Het helpt natuurlijk als de vriendin niet om de hoek woont...
edit: ik zie nu dat ik Ronald78 deels heb herhaald. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|