Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 11 mei 2024 22:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aansprakelijkheid voor hyperlink naar wanpresterende derde?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Robbb



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 14


BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2007 22:35    Onderwerp: Aansprakelijkheid voor hyperlink naar wanpresterende derde? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb al menigeen stuk gelezen over inbreuk makende hyperlinks en aansprakelijkheid ervoor, maar er rest mij nog een vraag.

Wanneer een site een link plaatst naar een bedrijf, is de linkende site dan aansprakelijk indien de gelinkte site wanprestatie pleegt?

Dit zal waarschijnlijk niet zo zijn bij een blogger die hoorde dat bedrijf x of y een goed product verkoopt.

Maar is dat ook zo indien een bedrijf op haar homepage een hyperlink legt naar een ander bedrijf omdat ze een aanbieding hebben, speciaal voor haar klanten?

Ofwel ben ik aansprakelijk als ik een link leg naar bol.com en bol.com levert een kapotte dvd (aan degene die de link volgde op mijn advies). Uiteraard zal in dit geval bol.com aangesproken worden, maar er kunnen zaken zijn waar beter verhaal kan worden gehaald bij linkende partij dan de gelinkte partij.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2007 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is sprake van wanprestatie wanneen iemand die partij is bij een overeenkomst toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van die overeenkomst. Door naar een site te linken word je geen partij bij overeenkomsten waar de gelinkte site of diens beheerder bij betrokken is. Een site die slechts linkt naar een andere site kan dus geen wanprestatie plegen.

Onder omstandigheden is het wel denkbaar dat de linkende site onrechtmatig handelt door naar een site te linken die probeert zijn bezoekers op te lichten. Dan moet de beheerder van de linkende site wel minimaal aantoonbaar onzorgvuldig hebben gehandeld door de link te plaatsen.

Het is lastig om precies op te schrijven wanneer zo'n link onrechtmatig zou kunnen zijn. Het is echter eenvoudig om vast te stellen dat jij niet aansprakelijk bent voor wanprestatie door bol.com.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2007 7:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Er is sprake van wanprestatie wanneen iemand die partij is bij een overeenkomst toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van die overeenkomst. Door naar een site te linken word je geen partij bij overeenkomsten waar de gelinkte site of diens beheerder bij betrokken is. Een site die slechts linkt naar een andere site kan dus geen wanprestatie plegen.

Precies.

Hooguit zou je iemand teleur kunnen stellen als je zegt "Dit boek nu met 50% korting bij Bol.com", en na klikken blijkt de actie bij Bol afgelopen. Maar dat is niet onrechtmatig.

Er komt wel heel wat meer bij kijken vooraleer iemand jou aan kan spreken wegens de overeenkomst die hij met Bol gesloten heeft. Dan moet je onderhand een vertegenwoordiger van Bol zijn, of met misleidende teksten bezig zijn geweest om hem over te halen. En dan nog lijkt het me dat de benadeelde partij een onderzoeksplicht heeft voor hij ueberhaupt mag zeuren.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Robbb



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 14


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2007 10:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wordt de casus wellicht niet anders als er sprake is van een framed link naar een site?

1) Dus dat je via Ryanair in een framed link een auto huurt bij Hertz... Hier zal Hertz alsnog eerste aanspreekpunt zijn doordat je duidelijk weet bij wie je huurt. Maar zou de framed link niet voor een consument kunnen betekenen dat Ryaniar ook partij is bij de overeenkomst? Wanneer de vlucht gecancelled wordt, zou de consument kunnen opteren dat de auto ook geannuleerd moet worden, doordat er sprake zou van een 'package deal'. Dit zal waarschijnlijk toch niet het geval zijn, vermoed ik...


2!!) Bij verder onderzoek zag ik een nog onduidelijker geval... Namelijk bij autohuur via Transavia. Hier is nog geeneens een framed link, maar het is de site van Transavia zelf. Er wordt gesproken over 'TransaviaCars, powered by Holiday autos'. Bij de algemene voorwaarden blijkt enkel over Holiday autos nog te worden gesproken. - Bij navraag bij Holiday autos, gaat verhuur onafhankelijk van Transavia. - Dus bij vlucht annulering door Transavia komt de consument onder de autohuur slechts uit met een annuleringsverzekering.

Op mij komt het toch echter over dat Transavia impliciet partij wordt bij deze overeenkomst door de huur via de site te laten bewerkstelligen.


-- Bij de eventuele vraag waarom ik dit wil weten: ik ben bezig met mijn scriptie over (on-)rechtmatige hyperlinks... Hierdoor is voor mij eigenlijk de vraag bij (1) alleen belangrijk, maar nieuwsgierigheid bracht mij verder bij (2)--
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2007 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Robbb schreef:
1) Dus dat je via Ryanair in een framed link een auto huurt bij Hertz... Hier zal Hertz alsnog eerste aanspreekpunt zijn doordat je duidelijk weet bij wie je huurt. Maar zou de framed link niet voor een consument kunnen betekenen dat Ryaniar ook partij is bij de overeenkomst? Wanneer de vlucht gecancelled wordt, zou de consument kunnen opteren dat de auto ook geannuleerd moet worden, doordat er sprake zou van een 'package deal'. Dit zal waarschijnlijk toch niet het geval zijn, vermoed ik...

De indruk wekken is heel wat anders dan werkelijk partij zijn. Hoe hard ik ook roep "Hertz is een hele goeie verhuurder, haal daar je auto", ik word echt geen partij bij jouw huurovereenkomst met Hertz.

Bij een package deal boek ik bij 1 partij twee dingen. Dat is één overeenkomst dus.

Als ik los een reis boek en daarna een hotel en een huurauto, kan ik normaliter het hotel niet automatisch annuleren enkel en alleen omdat mijn vlucht is geannuleerd.

In uitzonderlijke gevallen kan ik mijn tweede overeenkomst ontbinden als de eerste is vervallen, maar die twee moeten dan wel heel 'close' met elkaar zijn. Ik herinner me een arrest over een financieringsovereenkomst bij een koop van een auto (HR Jans/Fiat Credit). Die werd vernietigd toen de koopovk dat ook werd. Maar essentieel daarbij was dat beiden tegelijk gesloten werden met medeweten van alle drie de partijen.

Quote:
Op mij komt het toch echter over dat Transavia impliciet partij wordt bij deze overeenkomst door de huur via de site te laten bewerkstelligen.

Nee, partij word je enkel door een aanbod te doen dan wel te aanvaarden.

Maar iemand aansprakelijk stellen kan ook best als hij geen partij is bij een overeenkomst. Daarom worden bedrijven ook vaak boos als ze zomaar geframed worden (zie de Batavus-zaak met noot Koelman).

Ik ben trouwens benieuwd naar je scriptie. Ga je die ergens online zetten?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Robbb



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 14


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2007 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(Juist in het geval van Bikemotion/Batavus, was Batavus geen partij bij de ovk., terwijl dit de gelinkte partij was, maar dat wilde je ook niet zeggen volgens mij... Maar ik begrijp dat frames niet gewaardeerd worden door sommige bedrijven.)

Toch is het voor mij nog geen uitgemaakte zaak of er sprake is van los een autohuren of een 'package deal' bij de vliegmaatschappijen die na het boeken van de vlucht een autohuur aanbieden.
Het blijft natuurlijk slechts een voorstel van de vliegmaatschappij, omdat er toch een auto gehuurd zou worden... Maar door samenwerking en gebruikmakend van de site, lijkt mij dat er sprake is van (mede-)aansprakelijkheid.

Voor een consument komt het (offline beredeneerd) over dat een auto verhuurd wordt door dezelfde persoon bij je reisburo om de hoek, als waar je je vlucht hebt geboekt.

-- Scriptie zal wellicht tzt wel op internet gezet worden. Durf zo 1,2,3 niet te zeggen of dat al niet automatisch via de UL wordt gedaan... --
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2007 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet oppassen dat je niet allerlei aspecten door elkaar haalt.

In je eerste bericht gaat het om de vraag of de linkende site aansprakelijk is voor wanprestatie van de gelinkte site.

Nu heb je het over auteursrechtelijke kwesties (Batavus), en het geval dat de linkende site de indruk wekt contractspartij te zijn bij een deal die je in werkelijkheid met de gelinkte site afsluit.

In het laatste geval, als er via art 3:35 BW door aanbod en aanvaarding een overeenkomst met de linkende site uitrolt, dat zit de linkende site daar aan vast. Maar dan is de website aardig gaar.

Als de linkende vliegmaatschappij via art 3:35 BW aangeeft de verantwoordelijkheid te nemen voor het annuleren van de auto, dan kun je die vliegmaatschappij daarop aanspreken.

Er is geen algemeen antwoord voor alle mogelijke combinaties van linkende en gelinkte site. Isoleer de vraag, en pas de juiste regels toe.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2007 20:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, ik begon over Batavus, en dat was om aan te geven dat bedrijven niet graag zomaar met anderen geassocieerd willen worden. Want dan kunnen zij wellicht aansprakelijk gesteld worden voor wat die ander doet, ook al is er tussen het bedrijf en de ander geen overeenkomst. Auteursrecht was niet meer dan de stok om het framende bedrijf mee te slaan.

Robbb's oorspronkelijke vraag ging over de kwestie of het linkende bedrijf partij geacht kan worden te zijn bij de overeenkomt tussen de bezoeker en het gelinkte bedrijf. Dus ik verwijs Robbb naar Bol.com, die leveren het boek verwijtbaar niet, en dan gaat Robbb mij aanspreken voor de schade uit Bol's wanprestatie. Dat kan alleen als ik partij ben bij de ovk tussen hem en Bol.

Maar ik begon dus over Batavus om aan te tonen dat je ook zonder overeenkomstenrecht tot een verplichting tot schadevergoeding kunt komen. De link kan onrechtmatig zijn, bijvoorbeeld doordat (zoals bij Batavus) de indruk wordt gewekt dat het bedrijf een officiële dealer is.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 24 jul 2007 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Nou ja, ik begon over Batavus, en dat was om aan te geven dat bedrijven niet graag zomaar met anderen geassocieerd willen worden.

Sorry, ik had jouw verwijzing niet gezien.

Ik ben het met je eens dat wanprestatie bij de uitvoering van de overeenkomst tussen de gebruiker en de gelinkte site zeker niet de enige mogelijke grond is voor aansprakelijkheid. De linkende site kan zelfs niet partij worden bij de overeenkomst als de gelinkte site er niet van afweet, bijvoorbeeld.

Meer voor de hand ligt onrechtmatige daad jegens de gebruiker door de linkende site. Ook is mogelijk een onrechtmatige daad jegens de gelinkte site door de linkende site.

Verder is denkbaar wanprestatie bij de uitvoering van een overeenkomst tussen de gebruiker en de linkende site.

Het is dus niet nodig om een bepaalde situatie die voor je gevoel wel eens tot schadevergoeding zou kunnen leiden in een wanprestatie te forceren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds