|
Auteur |
Bericht |
Aurianna
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 01 okt 2013 3:13 Onderwerp: Aansprakelijkheid uitsluiten |
|
|
Hallo,
Ik wil als bedrijf zijnde een ander bedrijf inhuren voor een vuurwerkshow.
Nu kom ik het volgende artikel tegen:
Quote: | Voor elke vorm van schade die aan wederpartij of aan derden direct of indirect ingevolge het gebruik van gehuurde goederen zou kunnen ontstaan, is ********** niet aansprakelijk, zelfs niet indien deze schade het gevolg mocht zijn van het verwerken van ondeugdelijk materiaal of van de aanwezigheid van een constructiefout in de gehuurde goederen. Wederpartij zal terzake ********* voor alle aanspraken van derden vrijwaren |
Is dit wettelijk toegestaan en betekend dit dat als er een ongeluk gebeurt van het vuurwerk en er ontstaat schade of zelfs letsel, komen zij hier dan helemaal mee weg? |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: wo 02 okt 2013 18:16 Onderwerp: |
|
|
Wat voor werkzaamheden voert je bedrijf uit? Wat is de rechtsvorm (eenmanszaak, BV, NV, etc.)? En het aantal werknemers?
Het hangt namelijk onder andere af van de maatschappelijke positie en onderlinge verhouding van partijen.
Daarnaast speelt een rol, de wijze waarop het beding tot stand is gekomen, de mate waarin de wederpartij zich de strekking van het beding bewust is geweest, en de zwaarte van de schuld (ter zake van het veroorzaken van de desbetreffende schade), mede in verband met de aard en de ernst van de bij enige gedraging betrokken belangen.
Vuistregel is, ongeacht bovengenoemde omstandigheden, dat als de schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid, een beroep op het beding in strijd met de redelijkheid en billijkheid zal zijn. |
|
|
|
 |
Aurianna
|
Geplaatst: do 03 okt 2013 0:17 Onderwerp: |
|
|
Sorry snap heel weinig van het bovenstaande bericht.
Toch hoop ik zo voldoende antwoord te kunnen geven.
Wij organiseren een evenement voor een school, waar dit bedrijf het vuurwerk zal ontsteken.
Ik heb een eenmanszaak met 8 oproepkrachten en 1 kracht in vaste dienst.
Ik weet niet helemaal wat je bedoeld met hoe het beding tot stand is gekomen. Wat bedoel je met beding?
Er is op dit moment nog geen schade, we zijn nog in onderhandeling over de opdracht o.a. over de av van het bedrijf. |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 111
|
Geplaatst: do 03 okt 2013 9:32 Onderwerp: |
|
|
Juridisch kader
Of het beding (de bepaling in de algemene voorwaarden waar je op doelt) geldig is hangt af van de vraag of het 'onredelijk bezwarend' is en of het op de juiste manier aan jou is aangeboden. Op de wijze van aanbieden ga ik hier niet in. Of het beding onredelijk bezwarend is hangt af van allerlei omstandigheden. Een belangrijke omstandigheid is de verhouding tussen jouw bedrijf en de wederpartij. Als de wederpartij een grote onderneming is en jouw bedrijf is een eenmanszaak zonder personeel dat ten aanzien van de overeenkomst niet deskundig is, dan weegt dat mee in jouw voordeel (d.w.z. ongeldigheid van onredelijke bedingen). Wat ook kan meespelen is of je bijstand hebt gehad van een jurist bij de totstandkoming van de overeenkomst en of je over de voorwaarden hebt onderhandeld. Als dat zo is, dan zal je je minder snel op de ongeldigheid kunnen beroepen. Tenslotte kan een rol spelen of het beding op de zogenaamde 'zwarte lijst' of 'grijze lijst' voorkomt (reflexwerking).
Toepassing op jouw geval
Je hebt een klein, terzake ondeskundig bedrijf
Het beding dat jij beschrijft komt voor op de zwarte lijst (art. 6:236 sub h)
Je hebt niet onderhandeld over de inhoud van de algemene voorwaarden
Je hebt je niet laten bijstaan door een jurist (ik stel het inwinnen van informatie op een forum gelijk aan het niet laten bijstaan door een jurist
Conclusie
De kans dat je je op de ongeldigheid van het beding kan beroepen als er schade ontstaat, schat ik op basis van het bovenstaande in als groot. Desalniettemin raad ik af een overeenkomst met een dergelijke algemene voorwaarde te sluiten indien je tegen de bedoelde schade niet verzekerd bent. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 03 okt 2013 10:16 Onderwerp: |
|
|
Jay Gatsby schreef: | Conclusie
De kans dat je je op de ongeldigheid van het beding kan beroepen als er schade ontstaat, schat ik op basis van het bovenstaande in als groot. Desalniettemin raad ik af een overeenkomst met een dergelijke algemene voorwaarde te sluiten indien je tegen de bedoelde schade niet verzekerd bent. | Lijkt me ook.
Althans ikzelf zou een andere aanbieder zoeken, die voor ongelukken verzekerd is of, als je bij de betreffende aanbieder wil blijven, zelf voor het evenement een verzekering afsluiten. _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
Aurianna
|
Geplaatst: do 03 okt 2013 11:41 Onderwerp: |
|
|
Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg. Nu snap ik het een stuk beter.
Tot nu toe heeft elke aanbieder dit in zijn AV staan. Ze dekken zich allemaal in bij een eventueel falen van hun eigen kunnen. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: do 03 okt 2013 12:24 Onderwerp: |
|
|
Aurianna schreef: | Tot nu toe heeft elke aanbieder dit in zijn AV staan. Ze dekken zich allemaal in bij een eventueel falen van hun eigen kunnen. | Althans proberen ze dat blijkbaar; of dat stand houdt bij de rechter is m.i. iets anders. _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
Aurianna
|
Geplaatst: do 03 okt 2013 12:40 Onderwerp: |
|
|
Klopt, maar ik probeer rechtszaken en juridische conflicten zoveel mogelijk uit de weg te gaan.
Er lopen al genoeg zaken omdat klanten niet of slecht betalen.
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn nog altijd twee verschillende dingen. Daarnaast kan een eventuele uitbetaling soms jaren duren. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 03 okt 2013 13:31 Onderwerp: |
|
|
Let wel; het verhaal van hierboven gaat natuurlijk niet op nu je aan lijkt te geven dat je in onderhandeling bent over de algemene voorwaarden.
Ga je nu alsnog akkoord met algemene voorwaarden ben je er in beginsel wel aan gehouden. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
|
Geplaatst: do 03 okt 2013 15:10 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Let wel; het verhaal van hierboven gaat natuurlijk niet op nu je aan lijkt te geven dat je in onderhandeling bent over de algemene voorwaarden. |
Klopt. Als je onderhandelt over de AV en dat beding blijft bestaan dan is de kans dat je je later nog op ongeldigheid kan beroepen klein. Advies blijft staan: geen overeenkomst aangaan met een dergelijke inhoud als je de gevolgen van verwezenlijking van de risico's niet kan of wil dragen. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: vr 04 okt 2013 9:46 Onderwerp: |
|
|
Jay Gatsby schreef: | Advies blijft staan: geen overeenkomst aangaan met een dergelijke inhoud als je de gevolgen van verwezenlijking van de risico's niet kan of wil dragen. | Lijkt me ook.
Zou bellen met b.v. een branchevereniging of een verzekeraar?? _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
Aurianna
|
Geplaatst: vr 04 okt 2013 9:53 Onderwerp: |
|
|
Ik en geen branche vereniging voor deze branche, betwijfel ook een beetje of die bestaat. Maar wat zou ik er precies moeten zeggen?
AV mag iedereen toch gewoon opstellen.
Bij verzekeringen blijf ik zo ver mogelijk weg, die lichten je alleen maar op.
Inmiddels heb ik in de onderhandeling dit punt en nog een aantal andere weten te laten schrappen.
Tevens is de andere partij akkoord gegaan met onze leveranciers voorwaarden.
Bedankt voor jullie hulp! |
|
|
|
 |
Jay Gatsby
|
Geplaatst: vr 04 okt 2013 16:10 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Inmiddels heb ik in de onderhandeling dit punt en nog een aantal andere weten te laten schrappen. |
Hartstikke goed geregeld. |
|
|
|
 |
|