|
Wie is er aansprakelijk voor schade tijdens de renovatie? |
De aannemer |
|
0% |
[ 0 ] |
De woningbouwvereniging |
|
0% |
[ 0 ] |
De huurder |
|
0% |
[ 0 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 0 |
|
Auteur |
Bericht |
gjvdlee
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 26 aug 2013 16:06 Onderwerp: Aansprakelijkheid schade bij renovatie huurwoning |
|
|
In opdracht van de woningbouwvereniging vinden er binnenkort werkzaamheden plaats aan onze woning.
Eerdere ervaringen hiermee, een aantal jaar geleden, waren niet bepaald positief. De werkzaamheden moesten toen waarschijnlijk zo goedkoop mogelijk. Gevolg was dan ook dat de renovatie zeer slecht is uitgevoerd, en ook schade aan persoonlijke eigendommen. Dit o.a. doordat een enorm gat in een muur ontstond terwijl men daar alleen de tegels moest verwijderen.
Nu is er gelukkig wel een ander bedrijf ingehuurd, maar dat bedrijf heeft hier wel vooraf al een brief bezorgd dat men al bij voorbaat verklaard niet aansprakelijk te zijn voor schade die ontstaat als gevolg van deze renovatie.
Nu is dan ook mijn vraag of men op deze manier onder de aansprakelijkheid uit kan komen? M.i. is het bedrijf gewoon aansprakelijk als er schade veroorzaakt wordt.
We hebben zelf al gezorgd dat alles wat zou kunnen beschadigen tijdelijk verwijderd is (buitenlamp, zonnescherm). Mocht de aannemer nu alsnog ergens schade aan toebrengen, dan dienen ze dat m.i. gewoon te vergoeden.
Wie kan mij hier uitsluitsel over geven? En kan ik hierover iets terugvinden in een of ander wetboek?
Bij voorbaat dank! |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 26 aug 2013 17:20 Onderwerp: |
|
|
Zou hen de ontvangst van hun brief per mail bevestigen en vragen om binnen b.v. 7 dagen schriftelijke opgave van het wetsartikel op grond waarvan ze denken niet-aansprakelijk te zijn??
Dat zal wel slecht vallen; daarom zou althans ikzelf tevoren even bellen voor mondelinge opheldering. _________________ Ben geen jurist |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 26 aug 2013 17:53 Onderwerp: Re: Aansprakelijkheid schade bij renovatie huurwoning |
|
|
gjvdlee schreef: | Nu is dan ook mijn vraag of men op deze manier onder de aansprakelijkheid uit kan komen? |
Dat kan niet. Het bedrijf is gewoon aansprakelijk voor toegebrachte schade op grond van onrechtmatige daad (art. 6:162 BW). Die aansprakelijkheid kun je niet uitsluiten met een briefje vooraf.
Ook de opdrachtgever van het bedrijf, dus de woningbouwvereniging, is aansprakelijk (art. 6:171 BW).
Ik neem aan dat het bedrijf een brief heeft gestuurd met het verzoek om bepaalde voorzorgsmaatregelen te treffen met daarbij iets als "wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade". Het is natuurlijk wel verstandig om die voorzorgsmaatregelen, voor zover die redelijk zijn, ook te nemen. Anders zou er bij schade sprake kunnen zijn van eigen schuld, waardoor de schade in ieder geval voor een deel voor jouw rekening zou blijven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
gjvdlee
|
Geplaatst: di 27 aug 2013 0:21 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de reacties.
Inmiddels heb ik de aannemer per email aangeschreven, en het bedrijf daarin duidelijk gemaakt dat zij wel aansprakelijk zijn. Ook verwezen naar het artikel in het wetboek. |
|
|
|
 |
gjvdlee
|
Geplaatst: wo 28 aug 2013 15:32 Onderwerp: |
|
|
En de eerste aannemer is inmiddels al komen praten omdat hij zich na mijn mail toch wel zorgen begon te maken.
Daarbij uitgelegd dat, als zijn personeel zorgvuldig te werk zou gaan, wij geen problemen zien.
Maar dat, als ze er een bende van maken en schade veroorzaken, ze niet kunnen gaan wijzen naar hun brief, en roepen dat ze niet aansprakelijk zijn. |
|
|
|
 |
|