Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 11:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aansprakelijkheid piloot traumahelikopter
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MartijnSUB

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012 15:49    Onderwerp: Aansprakelijkheid piloot traumahelikopter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op deze zonnige middag heb ik een interessante vraag.

Casus:
Er vindt een ongeval plaats en een traumahelikopter wordt daarvoor ingeschakeld. De traumahelikopter landt in een weiland nabij het ongeval. Het personeel van de traumahelikopter verleend vervolgens eerste hulp aan de gewonde en vertrekt dan weer richting het ziekenhuis (al dan niet met de gewonde).

De volgende ochtend blijkt een paard dood te zijn neergevallen in een weiland grenzend aan het weiland waar de helikopter is geland. Doodsoorzaak: stress tengevolge van de landende helikoper. Vanzelfsprekend is er schade.

Vraag:
kan de eigenaar van het paard de helikopterpiloot aansprakelijk stellen voor zijn handelen?

Mijns inziens zal het handelen van de piloot in veel gevallen niet aan hem toegerekend kunnen worden vanwege het feit dat hem een beroep toekomt op overmacht (noodtoestand). Dit is m.i. slechts anders indien de piloot onzorgvuldig heeft gehandeld doordat hij bijvoorbeeld erg dicht in de buurt van het weiland is gaan landen waar verschillende paarden liepen terwijl er verschillende alternatieve landingsplaatsen beschikbaar waren voor de piloot.

Iemand een idee?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hyzo

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tsja, bij dit soort aansprakelijkheden en indien de eigenaar van het paard iets wil verhalen zou ik eerste stil staan bij de 5 vereisten van de onrechtmatige daad.

een onrechtmatige gedraging (doen of nalaten);
toerekenbaarheid van de daad aan de dader;
schade;
causaal verband tussen de daad en de schade;
relativiteit.

Ik denk dat je dan bij het eerste al vastloopt, omdat er geen onrechtmatige gedraging was. Mijn inziens is het wel toerekenbaar, er is schade en er bestaat een causaal verband tussen de landing en de dood.

Op basis daarvan zou ik in ieder geval concluderen dat er geen verbintenis ontstaat tussen de eigenaar en de piloot. En derhalve niet aansprakelijk kan worden gesteld.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hyzo schreef:
Ik denk dat je dan bij het eerste al vastloopt, omdat er geen onrechtmatige gedraging was.

Eens.

(Maar soms hangt dit soort dingen wel af van je standpunt. Als je zegt: de gedraging is het landen, dan is de gedraging uiteraard toerekenbaar maar niet onrechtmatig. Als je zegt: de gedraging is het doden van het paard, dan is die gedraging moeilijk rechtmatig te noemen, maar juist weer niet toerekenbaar. De eerste zienswijze lijkt mij echter de meer natuurlijke.)

BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012 9:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was al bang dat een eventuele onrechtmatige daadsactie zou stranden....

En een rechtmatige daad? Wat te denken van zaakwaarneming?
Regin

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Art. 6:198
Zaakwaarneming is het zich willens en wetens en op redelijke grond inlaten met de behartiging van eens anders belang, zonder de bevoegdheid daartoe aan een rechtshandeling of een elders in de wet geregelde rechtsverhouding te ontlenen.

Hoe wilt u de dood van het paard onder zaakwaarneming brengen? Zaakwaarneming beschermt barmhartige Samaritanen die bijvoorbeeld na een storm de ruiten van de buurman laten vervangen. De constructie dat de helikopterpiloot door de landing zich op redelijke gronden heeft ingelaten met de behartiging van het belang dat het paard in leven blijft, en vervolgens niet de noodzakelijke zorg heeft betracht, lijkt mij volstrekt kansloos. 'Willens en wetens inlaten', 'redelijke grond' en 'behartiging' zijn in uw casus immers in geen velden of wegen te bekennen.
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012 11:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die denkwijze begrijp ik ook niet zo.

Misschien bedoelt hij in de zin dat de eigenaar van het paard de dood van dat paard "geduld" heeft om de piloot de gelegenheid te geven om de traumamedewerker de persoon te helpen?

Maar dat gaat natuurlijk niet werken.
MartijnSUB

BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dropte mijn gedachten omdat ik erg benieuwd was naar uw meningen. Ook ik meen dat dit feitencomplex zich allerminst leent voor zaakwaarneming omdat de feiten simpelweg niet in artikel 6:198 BW passen.

Ik kom met voorgaande tot de conclusie dat er in feite geen grondslag is te vinden waarop een actie uit schadevergoeding gestoeld kan worden.
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 23 mei 2012 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteraard bestaat altijd de mogelijkheid nog tot een telefoontje naar het ziekenhuis, de verzekeraar van het ziekenhuis of de eigen verzekeraar. Je weet maar nooit wat dat oplevert.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds