Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 18 jun 2025 9:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aansprakelijkheid na echtscheiding.
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MartinJan

Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2005 17:54    Onderwerp: Aansprakelijkheid na echtscheiding. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vriendin van ons heeft het volgende probleem:

Zij is in Mei 2001 gehuwd in gemeenschap van goederen.

Zij is in Oktober 2003 gescheiden.

Voor haar huwelijk had haar aanstaande echtgenote een schuld bij een geldverstrekker, die hij heeft verzwegen voordat zij in het huwelijksbootje trad.

Hij betaalde de maandlasten niet en de schuldeiser heeft via de rechter een titel gehaald op haar a.s. echtgenote. (let wel uitspraak is alleen tegen hem dus niet tegen haar)

De schuldeiser heeft na ontbinding van hun huwlijk getracht middels inbeslagname ed. de schuld op haar ex te verhalen, echter wil nu het geval dat, bij deze meneer niets te halen valt.

De schuldeiser heeft vervolgens een deurwaarder ingeschakeld die nu haar ook aansprakelijk wil stellen, op grond van dat zij met hem gedurende bovenstaande periode gehuwd is geweest.

Mijn vraag is:

Kan dit zomaar, het lijkt erop dat als je met iemand huuwd waarvan je niet weet dat die schulden bezit, die tegen hem zijn uitgesproken, gelijk ook aansprakelijk gesteld kan worden, als je die gene huwd zonder dat je het weet?

Misschien een belanrijk detail, het betreft hier geen gezamelijke rekening zoals bv een en/of rekening.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2005 1:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, dit soort dingen zou je dus van tevoren moeten controleren .... maar ja, wie doet dat?

Ik vrees voor je vriendin dat er niet onder deze schuld uit te komen valt, maar ik hoop van harte dat iemand hier mij stellig zal tegenspreken.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 01 okt 2005 7:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij heb ik laatst nog ergens een annotatie gelezen over een vergelijkbaar geval en was de conclusie dat de rechter, bij een beoordeling van alle feiten, tot de conclusie zou moeten komen dat deze schuld nooit deel uitgemaakt heeft van de gemeenschap en dat derhalve verhaal op de andere partner niet mogelijk is.

Maar dit soort dingen zijn (nog) niet echt mijn cookie, dus ik denk dat je toch ff moet gaan zoeken in jurisprudentie enzo.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2005 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@StevenK: Maar dat zou de vrouw dan lijkt me toch wel op enige manier moeten bewijzen??? Want anders kan iedereen wel zeggen dat ie niks van een schuld af wist van de echtgenoot. En hoe bewijs je zoiets dan??
MartinJan

BerichtGeplaatst: di 04 okt 2005 8:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
@StevenK: Maar dat zou de vrouw dan lijkt me toch wel op enige manier moeten bewijzen??? Want anders kan iedereen wel zeggen dat ie niks van een schuld af wist van de echtgenoot. En hoe bewijs je zoiets dan??

Zij heeft niet en nooid getekend voor de lening, deze is door de as aangegeaan op zijn eigen prive rekening, dat is te bewijzen, omdat er op de leenovereenkomst alleen de naam van haar as. staat plus hantekening.

Wat ik er nog aan wil toevoegen:

Geval is wel schrijnend, daar de omstandigheden ook niet echt leuk te noemen zijn, onze vriendin heeft een Wajong uit-kering (gehandicapt) en heeft zelf nog een aantal schulden staan die ze netjes maandelijks aflost, als deze schuld ook ook nog op haar toch al kleine inkomen belast gaat worden wordt alles voor haar wel erg uitzichtloos.

Bovenstaand zal mischien ook voor verzachtende omstandigeheden kunne pleiten, indien de rechter daar oren naar heeft.

Ik wil vast bedanken voor de reacties, maar ik ben wel heel erg benieuwd of er in het verleden zo een dergelijke zaak is geweest, waarvan de uitspraak terug te vinden is, ik ben benieuwd.
Eva

Eva

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 04 okt 2005 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja maar dat haar handtekening er niet onder staat is natuurlijk geen voldoende bewijs dat haar man het voor haar verzwegen had toen ze trouwden. Aangezien hij de schuld aanging toen ze nog niet getrouwd waren was haar handtekening ook niet vereist.
Het lijkt mij, maar dat weet ik niet zeker, dat de vrouw dan wel op enige manier moet kunnen aantonen dat zij echt helemaal van niks wist op het moment dat zij trouwden. Volgens StevenK moet de rechter er dan dus wel rekening mee houden bij een scheiding. Dit zou dus eerder door een soort van getuigenverklaringen moeten worden bewezen dan door het feit dat haar handtekening er niet onder staat want dat zegt weinig.
MartinJan

BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2005 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, de zaak kan voor wat mij en onze vriendin op slot want er is Idea een oplossing gekomen uit onverwachte hoek.

Het zit nl zo, onze vriendin heeft telefonisch contact gehad met ingeschakelde deurwaarder, die wel oren had naar haar verhaal.

De deurwaarder heeft na het aanhoren van het verhaal zoals boven (toppic-starter) beschreven en de achtergronden, e.e.a. na getokken bij de gemeente, daaruit bleek dat zij niet aangemerkt kan worden als verantwoordelijke voor de schuldenlast van haar ex.

De deurwaarder zal dus de ex verder belasten met de schulden die hij heeft gemaakt en onze vriendin blijf bij nader inzien niet aansprakelijk te zijn.

Eind goed al goed Smile

case closed Cool

P.S. Bedank voor de reacties Exclamation
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds