|
Auteur |
Bericht |
GSXRonald Gast
|
Geplaatst: do 19 mei 2005 16:11 Onderwerp: Aansprakelijkheid motorclub |
|
|
Hallo,
Ik heb even een vraag mbt aansprakelijkheid.
Wij hebben met een aantal vrienden een motorclub opgericht. Deze heeft nu een omvang van 20 betalende leden. Elke maand houden wij een door 1 van onze leden georganiseerde toertocht. Deze toertocht houden wij uit naam van onze motorclub. Wat gebeurt er nu wanneer 1 van de deelnemers bij een eenzijdig ongeval schade krijgt. Kan de motorclub aansprakelijk worden gestelt? Zo ja wat kan je hier (buiten een aansprakelijkheids verzekering voor de motorclub af te sluiten) aan doen. Is het mogelijk een verklaring van deelname op eigen risico op te stellen en deze door de leden te laten ondertekenen?
Ik hoop dat iemand ons hiermee kan helpen!
Alvast bedankt!! |
|
|
|
 |
GSXRonald Gast
|
Geplaatst: do 19 mei 2005 16:14 Onderwerp: Toevoeging op beovenstaande bericht |
|
|
Wij zijn dus geen geregistreerde motorclub. Het enigste wat wij hebben is een internet site (met eigen domainnaam http://www.motorfreak.nl) met een forum waardoor wij met elkaar in contact blijven en kunnen afspreken.. De leden betalen echter wel contributie om deze internet site te kunnen onderhouden.. |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 19 mei 2005 17:11 Onderwerp: |
|
|
Bedoel je met "eenzijdig ongeval"een ongeval waarbij een van jullie leden schade oploopt, maar geen (zaken van) niet-leden betrokken zijn? Bijvoorbeeld wanneer 1 van jullie leden van de weg raakt en in een sloot beland bijvoorbeeld? En dat het lid met de schade vervolgens de club aanspreekt?
Tussen de leden en de vereniging is heel goed een uitsluiting van aansprakelijkheid overeen te komen in de vorm van een ledenreglement.
Behalve uitsluiting van aansprakelijkheid voor dergelijke schade van een van de leden zou ik daar ook in opnemen dat leden geacht worden zorg te dragen voor een afdoende verzekering voor schade aan de motor danwel letselschade.
Een alternatief is misschien een collectieve verzekering afsluiten voor alle leden. Of dit financieel interessant is weet ik niet, en ook niet of een verzekeraar hier aan wil met een informele vereniging. Een verzekeringspremie zul je weer door moeten berekenen in de contributie.
Ik zou eens informeren bij een aantal verzekeringsmaatschappijen. Als blijkt dat het niet kan of te duur is, dan is dit een hele goede rechtvaardiging om een uitsluiting van aansprakelijkheid in het ledenreglement op te nemen. |
|
|
|
 |
GSXRonald Gast
|
Geplaatst: do 19 mei 2005 21:49 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je antwoord suijkerbuikje
Met een eenzijdig ongeval wordt inderdaad bedoeld dat wanneer een lid een ongeval of schade rijdt en hierbij is niemand betrokken. BV uitglijden in een bocht of een lid die zijn/haar motor laat vallen bij een stoplicht enz.
Dus een ledenregelement is een rechtgeldig document (ook voor een niet geregistreerde vereniging)? ... Moeten de leden dit ook ondertekenen of is het feit dat een lid zich aanmeld een aangeeft het eens te zijn met het ledenregelement genoeg?
Een collectieve verzekering is idd een mogelijkheid. maar dit gaat ons (en de leden) geld kosten. We willen het liever op een (geld) vriendelijkere manier oplossen door iedereen een verklaring te laten ondertekenen en zo de aansprakelijkheid van de club (of de oprichters daarvan) te vrijwaren.. Iedereen draagt dan zorg voor zijn/haar eigen verzekering (zoals het hoort).. Zo is er bij schade nooit een discussie mogelijk over aansprakelijkheid van de organisatie. De enigsten die aansprakelijk gestelt kunnen worden is degene wie het ongelukje krijgt en eventuele andere betrokkenen bij het ongeluk.. |
|
|
|
 |
|