|
Auteur |
Bericht |
wigoo
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 23 feb 2011 11:39 Onderwerp: Aansprakelijk stellen bestuur vereniging |
|
|
Stel het bestuur van een vereniging handelt in strijd met haar statuten en dit lijdt tot een grote kostenpost voor de vereniging.
Ik heb begrepen dat het bestuur dan (in principe, uitzondering daargelaten) persoonlijk aansprakelijk is, maar vraag me af wie die aansprakelijkheid af kan dwingen.
Is dit aan de ALV van de vereniging of kan een individueel lid dit ook doen? Of ligt het nog anders?
PS, eerlijk is eerlijk: ik ben een leek. |
|
|
|
 |
SpIn
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 01 mrt 2011 15:36 Onderwerp: |
|
|
Het is goed mogelijk dat het bestuur in casu met succes aansprakelijk gesteld kan worden.
Wanneer het bestuur een handeling verricht waardoor de rechtspersoon wordt benadeeld (i.c. de grote kostenpost laten ontstaan terwijl de vereniging er geen belang bij heeft), kan het dus zo zijn dat er schade wordt geleden, deze schade kan alsdan worden verhaald op de betreffende bestuurders.
Het is goed voor te stellen dat in deze de rechtspersoon de schade lijdt, alsdan kan zij die daartoe bevoegd is - de ALV - aan (waarschijnlijk het nieuwe) bestuur de opdracht geven om de voormalig bestuurdesr aansprakelijk te stellen en evt. in rechte te betrekken.
Wanneer het faillissement zal worden uitgesproken als gevolg van het handelen, is de kans groot dat de curator de betreffende bestuurders op vergoeding van de geleden schade zal aanspreken. Wanneer het laten ontstaan van de kostenpost een belangrijke oorzaak van het faillissement is, kan de curator de betreffende bestuurders op betaling van alle schulden aanspreken. |
|
|
|
 |
|