Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 03 jan 2026 3:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aanslag bijstand als student
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stevebravo

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2010 15:15    Onderwerp: Aanslag bijstand als student Reageer met quote Naar onder Naar boven

2 maanden geleden heb ik bijstand aangevraagd, waarbij ik vervolgens tegen een mevrouw bij het werkbedrijf had gezegd dat ik nog wel studerend was.
Toch kreeg ik bijstand omdat ik helemaal niet rond kan komen tijdens mijn stage waarbij ik 40 uur per week werk. Het werk is zwaar, en heb daarom geen power meer om door te werken in het weekend.
Ik heb een maximale lening staan, maar alles bij elkaar hou ik dan geen cent over.

Krijg ik nu onterecht bijstand? Ik heb voorheen wel fulltime gewerkt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2010 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leg je casus uitgebreid voor aan de gemeente. Dat lijkt me verstandiger dan dat wij hier gaan gokken over de rechtmatigheid van een uitkering. Je voorkomt een eventuele terugvordering en/of boete. Ik hoop voor je dat je eea ook schriftelijk gemeld hebt en waarom heb je dit aan het Werkbedrijf gemeld? De gemeente gaat hier toch over!?
stevebravo

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2010 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Leg je casus uitgebreid voor aan de gemeente. Dat lijkt me verstandiger dan dat wij hier gaan gokken over de rechtmatigheid van een uitkering. Je voorkomt een eventuele terugvordering en/of boete. Ik hoop voor je dat je eea ook schriftelijk gemeld hebt en waarom heb je dit aan het Werkbedrijf gemeld? De gemeente gaat hier toch over!?

ja uhmm niet het werkbedrijf.. maar de instantie waar je heen moet als je de bijstand aanvraagt zal ik maar zeggen
BG

BG

BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2010 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Punt blijft dat we hier het dossier niet kennen. Als jij niet ondubbelzinnig op de voorgeschreven wijze een mutatie hebt doorgegegeven dan kan dat een probleem opleveren. Advies is en blijft om naar de uitkeringsinstantie te gaan en je zaak voor te leggen.
kampeerder

kampeerder

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 17 sep 2010 9:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op basis van de summiere info dan toch een antwoord.
WSF en bijstand gaan niet samen. WSF is namelijk een zogenaamde voorliggende voorziening.
Het probleem hier is dat je je gemeld hebt bij het Werkbedrijf. Helaas is de kennis van de Wwb/Wij bij het frontoffice vaak niet optimaal.
In het Suwinet is niet zichtbaar of er WSF verstrekt wordt.

Ik raad je aan een brief aan je contactpersoon te schrijven en de beschikking WSF daarbij te doen.

Als je onterecht een bijstandsuitkering hebt ontvangen ontstaat er een terugvordering. Dat bedrag moet je terug betalen. Betaal je deze vordering in het lopende jaar niet af dan zal die volgend jaar gebruteerd worden. Dat betekent dat de vordering verhoogd wordt met de loonheffing en premies.
Je zou hooguit bezwaar aan kunnen tekenen tegen de brutering. Je zult dan wel ondubbelzinnig aan moeten kunnen tonen dat je bij de aanvraag uitkering alle gegevens over je WSF hebt verstrekt. Dus op het aanvraagformulier hebt vermeld en beschikkingen bijgevoegd.
BG

BG

BerichtGeplaatst: vr 17 sep 2010 10:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bezwaar tegen de brutering zal niet slagen. Daar gaat een gemeente namelijk niet over. Er is een onverschuldigde betaling verricht die in een lopend jaar verrekend kan worden. In het jaar erna heb je weliswaar die premies/heffingen niet ontvangen, maar ze zijn wel voor jou betaald. Oplossing is om voorlopige teruggaaf aan te vragen.
ilonka

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: za 18 sep 2010 2:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Een bezwaar tegen de brutering zal niet slagen. Daar gaat een gemeente namelijk niet over. Er is een onverschuldigde betaling verricht die in een lopend jaar verrekend kan worden. In het jaar erna heb je weliswaar die premies/heffingen niet ontvangen, maar ze zijn wel voor jou betaald. Oplossing is om voorlopige teruggaaf aan te vragen.

Dat niet helemaal waar, want als jij kan aantonen dat je te goeder trouw was en niet hebt kunnen weten dat je er geen recht op hebt, terwijl de uitkerende instantie op de hoogte is van alle feiten, kan je toch onder die brutering uitkomen. Er ligt hierover een rechterlijke uitspraak. Ik kan deze niet zo snel terugvinden.

De reden dat betrokkene het gemeld heeft bij het UWV Werkbedrijf is dat daar de intake (digitaal) plaatsvindt. En tja, dat is een voorgeprogrammeerd formulier waar je echt niet alle info die noodzakelijk is op kwijt kunt. En dan kunnen er fouten ontstaan. Maar ik neem aan dat je toch ook een mondelinge intake bij de gemeente hebt gehad?
BG

BG

BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2010 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mocht je de uitspraak vinden dan verneem ik het graag. Naar mijn mening is en blijft er sprake van een onverschuldigde betaling, wiens fout het ook is.
ilonka

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: ma 20 sep 2010 22:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Mocht je de uitspraak vinden dan verneem ik het graag. Naar mijn mening is en blijft er sprake van een onverschuldigde betaling, wiens fout het ook is.

".............Uit de gedingstukken blijkt dat het College ter zake van de uitoefening van de bevoegdheid tot bruto-terugvordering het beleid voert dat brutering van de vordering altijd plaatsvindt als de vordering niet (volledig) wordt voldaan in hetzelfde boekjaar als de vordering is ontstaan.

Naar het oordeel van de Raad gaat dit beleid de grenzen van een redelijke beleidsbepaling te buiten nu daarin geen enkele afwijkingsmogelijkheid is opgenomen voor die gevallen waarbij de brutering van de vordering geen gevolg is van een verwijtbare gedraging van een betrokkene.

Het voorgaande betekent dat het besluit van het College van 7 mei 2007, voorzover dit ziet op de brutering van de vordering, op een ondeugdelijke motivering berust en derhalve wegens strijd met artikel 7:12, eerste lid, van de Awb voor vernietiging in aanmerking komt....."
LJN: BB6119, Centrale Raad van Beroep , 07/935 WWB + 07/2685 WWB

"....2.2. Gelet op die overwegingen heeft de rechtbank - met beslissingen inzake griffierecht en proceskosten - het beroep tegen het besluit van 21 november 2006 gegrond verklaard voor zover het betrekking heeft op de terugvordering en de brutering van de terugvordering, het besluit van 21 november 2006 in zoverre vernietigd, bepaald dat de rechtsgevolgen van de terugvordering - met uitzondering van de brutering - in stand worden gelaten en het beroep voor het overige ongegrond verklaard....."
".....4.3.11. De Raad merkt met het oog op de nadere besluitvorming door het College verder nog op dat er, gelet op het door partijen niet bestreden oordeel van de rechtbank inzake brutering van de terugvordering, het College van brutering van de vordering dient af te zien....."
LJN: BK5303, Centrale Raad van Beroep , 07/6736 WWB

En zo zijn er nog meer van die uitspraken.
BG

BG

BerichtGeplaatst: di 21 sep 2010 10:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds