Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Tornapart
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 mrt 2011 13:29 Onderwerp: Aanpassing functie(omschrijving) zonder overleg. Mag dit? |
|
|
L.S.,
Sinds ruim 3,5 jaar werk ik (parttime, 0,6 fte, 3 dagen per week) bij een middelgroot bedrijf. Ik heb hier een contract voor onbepaalde tijd. Ik heb een middenkader functie.
Er zijn de laatste tijd, door onrust en wanbeleid op de afdeling, erg veel personeelswisselingen geweest. Dit heeft het bedrijf doen beseffen dat er iets moet veranderen. I.p.v. in gesprek te gaan met de medewerkers is er nu besloten een deel van de afdeling anders in te richten.
Dit zou betekenen dat mijn werk qua inhoud anders gaat worden, en ook de taken en verantwoordelijkheden zijn anders. De benaming / titel zal ook anders worden. Er is nu een functie beschreven met verschillende taken / verantwoordelijkheden en bevoegdheden die door 3 mensen (vervanger van collega die weggaat, 1 nieuw aan te nemen collega en ikzelf) vervuld moet gaan worden. Er wordt vooraf geen verdeling gemaakt waardoor er niet duidelijk is wie wat gaat doen. Ze willen mij geen garanties geven over mijn taken. Ik weet dus niet waar ik aan toe ben.
Ik werk zelf parttime (0,6 fte, 3 dagen) en voorzie problemen met mijn
taken. Men heeft mij ten eerste van de plannen niet op de hoogte gesteld. Afgelopen dinsdag kreeg ik een nieuwe functieomschrijving onder ogen met de mededeling, vanaf 1 april gaan we de afdeling zo indelen. Dit wordt dan jouw functie.
Nadat ik hier thuis over nagedacht heb, ben ik vandaag in gesprek gegaan met mijn leidinggevende en heb haar een brief overhandigd waarin ik stel niet akkoord te gaan met het voorstel, maar wel opensta voor discussie over de reorganisatie van de afdeling en mijn rol daarin.
Leidinggevende houdt voet bij stuk en zegt dat het bedrijf (het MT van het bedrijf) gerechtigd is mijn functie eenzijdig aan te passen, ook al staat er op mijn contract een andere functie. Zij gaat nu uitzoeken of ze ook echt in hun recht staan en brengt mij daarvan dan z.s.m. op de hoogte.
Ik ben heel erg benieuwd wat de regels hiervoor zijn en wat mijn rechten en plichten zijn. De werksituatie is op dit moment erg precair en het is voor mij erg moelijk mijzelf te handhaven op de afdeling.
Heel graag ontvang ik advies over deze kwestie en wat ik zou kunnen doen!
Bedankt, groet,
Tornapart |
|
|
|
 |
wadelft
Leeftijd: 78 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 12 mrt 2011 22:57 Onderwerp: |
|
|
Beste ,
Ik neem aan dat je contract nu gebaseerd is op een bepaalde functie
met functie omschrijving. Normaal gesproken mag je vasthouden aan
die functie deze is immers contractueel vastgelegd.
Bij reorganisatie kan je functie vervallen.
Maar dat kan mi niet door de werkgever alleen bepaald worden en
zal in overleg met vakbond en/of minimaal na een adviesaanvraag
van de ondernemingsraad moeten plaatsvinden waarbij de werkgever
aan moet tonen dat reorganisatie onvermijdelijk is. Zo is bv winstmaximalisatie niet voldoende.
Heb je hierover al advies gevraagd bij de ondernemingsraad ?? |
|
|
|
 |
Tornapart
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 mrt 2011 11:19 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor uw bericht.
Het bedrijf waar ik werk heeft geen OR. Het is op dit moment dus ik tegen de directie van het bedrijf. Ondertussen heb ik afgelopen vrijdag een gesprek gehad met de adjunct-directeur. Een onaangenaam gesprek waarin hij claimt dat ze wel degelijk in hun recht staan en dat ze formeel op mijn verzoek gaan reageren. Het was een heel dreigend gesprek waarin mij op het laatst nog een 'praatverbod' is opgelegd. De strekking van het gesprek was zo ongeveer dat ze mij in de richting van ontslag nemen willen dwingen, omdat ík deze nieuwe functie niet kan accepteren.
Verder valt het wat hen betreft niet te praten over het houden van mijn huidige functie of het schriftelijk doen van beloftes over de inhoud van mijn (toekomstige) functie. Verder heeft hij mij letterlijk meegedeeld dat ze de afdeling willen inrichten met primair fulltimers. De parttimers (waaronder ik) zullen hier dan logischerwijs een ondersteundende rol in gaan spelen.
Na dit gesprek was ik zo aangedaan dat ik mij ziek heb gemeld. Ik kan me daar niet meer handhaven. Het gesprek was voor mijn gevoel zo dreigend en er is van de kant van de werkgever geen enkele bereidheid tot het inwillegen van mijn verzoek.
Maar hoe nu verder, ik weet het niet. Ik kan voor mijn verzoek op deze voorwaarden niet meer terug. Er is echt iets stukgemaakt voor mijn gevoel. Ik kan me niet voorstellen dat ik daar nog kan werken...
Groeten,
Tornapart |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|