|
Auteur |
Bericht |
doka23
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: do 15 mei 2014 9:35 Onderwerp: Aanneming van werk - gevaarlijke trap |
|
|
Beste lezers,
een kennis van mij heeft mij het volgende voorgelegd. Als eigenaar van een horecagelegenheid is hij bezig met het aanleggen van een terras. Onderdeel van het terras is een trap. De aannemer die de trap heeft opgeleverd heeft echter geen goed werk afgeleverd. Door een afwijkend hoogteverschil tussen een specifiek paar treden levert dit struikelgevaar op.
Mijn kennis heeft reeds enkele malen mondeling aangegeven dat de aannemer dit gevaarlijke gebrek moet verhelpen maar tevergeefs. Graag zou mijn kennis de aannemer een brief sturen maar graag zou hij in deze brief ook de juridische grondslag voor zijn klacht willen overbrengen.
Hoe zouden jullie deze brief jurdisch insteken?
Zelf zat ik te denken aan Boek 7 Aanneming van werk. Er kan mijns inziens gevorderd worden tot herstelwerkzaamheden binnen redelijke termijn ex 7:759 lid 2. Het feit dat er tussen alle treden eenzelfde afstand bestaat met uitzondering van de afstand tussen een paar treden waarbij de afstand 5cm meer is levert een gevaarzetting op. Dit kan worden opgevat als een gebrekkige oplevering in de zin van 7:759.
In casu is er bovendien door mijn kennis nog niet volledig voldaan aan de betaling, wat mijns inziens gerechtvaardigd is op basis van 6:262 BW.
Wat denken jullie van deze redenering? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 12 jun 2014 10:53 Onderwerp: |
|
|
Deze redenering lijkt me juist. Niet vergeten de aannemer per aangetekende brief en in duidelijke bewoordingen in gebreke te stellen. Bijvoorbeeld: "Daarom verzoek ik u om uiterlijk vóór [termijn van bijvoorbeeld vier weken] de bedoelde herstelwerkzaamheden te verrichten. Als u daaraan niet voldoet, is [eigenaar] genoodzaakt de herstelwerkzaamheden door een derde te laten uitvoeren en zullen de gemaakte kosten op u worden verhaald." |
|
|
|
 |
|