|
Auteur |
Bericht |
Lex84
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 19 jan 2010 15:47 Onderwerp: Aanmaning via e-mail verstuurd, echter niet ontvangen |
|
|
Ik heb een eigen website die op een server staat van een hosting partij waar ik voor betaal. Nu ben ik vergeten het bedrag te betalen van afgelopen jaar. Het gaat hierbij om een bedrag van circa 35 euro.
Zoals ik al zei was ik dit vergeten te betalen. Ik heb daar verder geen schriftelijke aanmaning van gekregen. Op een gegeven moment kreeg ik echter een brief van een incasso bureau. De hosting partij had dus deze vordering overgedragen aan dit bureau. Ik heb echter geen schriftelijke herinnering/aanmaning gekregen.
Na contact met de hosting partij vertelde deze mij dat hij inderdaad geen schriftelijke aanmaning heeft gestuurd maar een herinnering/aanmaning per e-mail. Hij heeft dat gestuurd naar een e-mailadres die niet eens bestaat. De hosting partij weigert echter in te binden.
Ik vroeg mij af wat nu mijn rechten zijn. Moet een herinnering/aanmaning altijd schriftelijk verstuurd worden? En heeft het niet bestaande e-mailadres hier nog invloed op? En op welke wetsartikelen is dit gebaseerd?
Ik hoop op snelle reacties. Alvast bedankt!  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 19 jan 2010 18:51 Onderwerp: |
|
|
Je vergeet te vertellen wat je probleem is.
Ik neem aan dat het je gaat om de incassokosten die nu naast die 35 euro worden gevorderd. Als uit het contract met hostingpartij volgt dat je die 35 euro voor een bepaalde datum had moeten betalen, ben je in principe nu de buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd. Als er geen duidelijke datum was, dan zou je eerst schriftelijk in gebreke moeten zijn gesteld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lex84
|
Geplaatst: di 19 jan 2010 19:20 Onderwerp: |
|
|
Ja sorry dat klopt, daar gaat het mij om inderdaad.
Dus het is zo dat indien in het contract een precieze datum staat dan is er geen verzuim vereist op grond van art. 6:83 BW en als deze er niet stond dan is er wel schriftelijk verzuim vereist op grond van ar. 6:82 BW?
Speelt dat niet bestaande e-mailadres nog een rol? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 19 jan 2010 19:29 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad dacht ik aan art. 6:83 sub a BW.
Je zou kunnen aanvoeren dat de kosten van het zonder aanmaning in gang zetten van een incassoprocedure geen "redelijke kosten" zijn als bedoeld in art. 6:96 lid 2 sub c BW.
Hoe kwam de hostingpartij aan het e-mailadres? Als het aan jou is toe te rekenen dat de hostingpartij naar een niet bestaand adres heeft gemaild, dan geldt die e-mail als ontvangen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lex84
|
Geplaatst: di 19 jan 2010 19:35 Onderwerp: |
|
|
Thanks voor het snelle reageren. De kans dat het beroep op art. 6:96 lid 2 sub c BW zal worden geaccepteerd is denk ik klein maar is inderdaad een mogelijkheid.
Volgens mij heeft hij dat e-mailadres niet van mij gekregen. Als ik daar geen schuld aan heb, kan ik dan nog wat beginnen denk je? |
|
|
|
 |
Juristenkiezen.nl
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 10 feb 2010 15:52 Onderwerp: |
|
|
Ik heb zelf gewerkt bij een incassobureau, en zij zijn inderdaad eerst verplicht een herinnering te sturen voordat het wordt overgedragen. De medewerkers van het incassobureau (telefonisten) zijn meestal niet goed op de hoogte van de wettelijke vereisten, en willen alleen dat er wordt betaald. Niet te snel ingeven dus! |
|
|
|
 |
|