Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 09 jul 2025 17:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aankoop ontbinden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marius

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 13 aug 2013 15:09    Onderwerp: Aankoop ontbinden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik hoop dat ik hier in het juiste forum ben en in de juiste categorie. Ik ben zelf namelijk geen jurist maar hoop dat ik ondanks dat via dit forum toch juist geholpen kan worden. Het volgende is het geval:

Ik wil graag via een website een kast op maat bestellen. Nu ben ik hier voorzichtig mee omdat het hier om een site uit Duitsland gaat. Ik heb hiertoe de algemene voorwaarde doorgelezen en hier staat het volgende tussen: "Artikel 5 Inlichting over het recht op herroeping
deinSchrank.de GmbH levert uitsluitend waren die op basis van specificaties van de klant worden geproduceerd en zijn toegesneden op de persoonlijke behoeften van de klant. Daarom bestaat er op grond van artikel 312 d lid 4 BGB (Duits burgerlijk wetboek) geen recht op herroeping." (http://www.jouwmaatkast.nl/algemene-voorwaarden.php) Het gaat hier dus om het Duits burgerlijk wetboek, als ik nu als Nederlandse klant hier iets koop en ik zou er toch door wat voor rede vanaf willen is dit dan ook voor mij bindend? Is het niet zo dat als ze ook naar Nederland verkopen ze ook aan de Nederlandse wet moeten voldoen? En is deze of een vergelijkbaar artikel dat ook maatgemaakte meubels of andere goedere het recht op herroeping uitsluit? Alvast bedankt voor jullie professionelle mening!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 13 aug 2013 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op grond van artikel 7:46d lid 4 onder 1 BW heb je in Nederland ook geen recht op terugzending voor op maat gemaakte producten.
(Dus binnen 7 dagen ontbinding koop op afstand geldt dan niet)

Quote:

Artikel 46d
1 Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

2 In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

3 In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.

4 De leden 1-3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:
avan zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;
bvan zaken die:
1 zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
2 duidelijk persoonlijk van aard zijn;
3 door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
4 snel kunnen bederven of verouderen;
cvan audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;
dvan kranten en tijdschriften.
Marius

BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013 8:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Hilde,

Allereerst dank voor je snelle reactie! Stel nu dat de kast niet past omdat de afmetingen verkeerd zij, kan ik me dan toch op een of andere manier verdedigen? Of moet ik hier zelf het risico dragen.
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013 9:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de afmetingen niet overeen komen me jouw specificaties dan moeten ze dat herstellen met een beroep op non-conformiteit. Naar Nederlands recht art. 7:17 en 7:21 BW. Richt de winkel zich o.a. op de Nederlandse markt?

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marius schreef:
Beste Hilde,

Allereerst dank voor je snelle reactie! Stel nu dat de kast niet past omdat de afmetingen verkeerd zij, kan ik me dan toch op een of andere manier verdedigen? Of moet ik hier zelf het risico dragen.

Het "recht op herroepen" is het recht van een consument om een artikel binnen een gestelde "zichttermijn" terug te sturen aan de verkoper. Dit geldt alleen bij een "koop op afstand". De reden hier achter is dat de koper het product nooit "echt" heeft kunnen beoordelen en dus nooit echt heeft kunnen beoordelen of hij dat product "echt" wil. op het moment dat je iets speciaal voor jezelf op maat laat maken, geldt dat recht niet meer, en komt het voor rekening en risico van de koper dat alles wat geleverd is, voldoet aan zijn wensen.

Dit betekent echter niet dat de verkoper wel gewoon fatsoenlijk zijn verplichtingen moet nakomen. Als hij de verkeerde maten hanteert, dan zal hij zijn fouten goed moeten maken. Dat heet dan ook niet zozeer een beroep op herroeping van de koper, maar een beroep op "non-conformiteit". Bij herroeping krijg je je geld terug, bij non-conformiteit geef je de verkoper (in eerste instantie) de gelegenheid om zijn fouten goed te maken.

Het is dus bij een koop op afstand van een op maat product heel belangrijk om precies te vragen waar je product uit bestaat, hoe je de maten moet bepalen, hoe het gefabriceerd wordt, etc. etc. Al wat je namelijk niet vraagt, en wat bij jou tot een verkeerde voorstelling van zaken heeft geleid, kun je namelijk (vrijwel) niet tegenwerpen aan de verkoper.

BerichtGeplaatst: do 15 aug 2013 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helemaal duidelijk dan weet ik waar ik aan toe ben! wat betreft Alfatrion en het richten op de nederlandse markt ze hebben extra een website www.jouwmaatkast.nl waar alles helemaal in het nederlands staat eveneens het telefoonnummer is ook Nederlands dus lijkt me wel dat ze op Nederland gericht zijn. Is dit van belang?
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 16 aug 2013 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is een Europese verordening van kracht waardoor je niet de bescherming van de Nederlandse wet mag verliezen door de rechtskeuze van de verkoper.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds