|
Auteur |
Bericht |
virtuaxx
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 16 dec 2011 1:46 Onderwerp: Aankoop Keukenfornuis met overname oud fornuis |
|
|
We hebben het volgende probleem.
Ik woon in Belgie.
Begin september hebben we via een AGA verkooppunt in Nederland een offerte gekregen om een nieuw fornuis te kopen, zij zouden ook ons oud fornuis (AGA) overnemen tegen een goede prijs in ruil voor het nieuw fornuis (lacanche) dat we dan bij hun kopen. Dit was volledig telefonisch en via email verlopen.
Dit is de offerte die we gekregen hebben en ons akkoord gegeven hebben.
http://www.mediafire.com/?0adxnp6b58rpa30
Het nieuw fornuis moesten dus zij bestellen en op maat laten maken.
Ze zijn niet eerst komen kijken naar de staat van ons oud fornuis, en hebben onmiddellijk ook hun akkoord gegeven. (Met onze AGA is er niets speciaal mis buiten een paar krasjes hier en daar, het is dan ook al gebruikt natuurlijk). We moesten dus bij bestelling een voorschot van 20% geven.
Nu kwamen ze het nieuwe fornuis normaal vandaag leveren, en het oude meenemen, maar nu komen ze af en vragen ze 2000EUR extra omdat er een paar krassen op zijn.
Dit vonden we natuurlijk niet kunnen, en hebben we maar gezegd dat ze mogen weggaan.
IK wil nu natuurlijk mijn voorschot terug, aangezien ze afzien van de verkoop.
Ben ik nu in mijn recht, ben ik als consument beschermd voor deze soort gevallen? Of wat kan ik doen?
Kan ik gewoon mijn voorschot terug vragen? |
|
|
|
 |
virtuaxx
|
Geplaatst: za 17 dec 2011 4:15 Onderwerp: |
|
|
////
Laatst aangepast door virtuaxx op za 17 dec 2011 4:26, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
virtuaxx
|
Geplaatst: za 17 dec 2011 4:15 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp dat het een ingewikkelde situatie is, dit is de situatie zoals ze in belgie is:
Als de verkoper het contract verbreekt, zou ik België artikel 1590 van het Burgerlijk Wetboek kunnen inroepen: "Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven."
De vraag is hoe dit in Nederland is, aangezien de winkel in Nederland is gevestigd.
Iemand een idee? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 17 dec 2011 14:54 Onderwerp: |
|
|
Als ze de overeenkomst niet willen nakomen, heb je natuurlijk recht op restitutie van de aanbetaling.
Wat ik me afvraag is hoe het kan dat de verkoper bijna net zoveel voor jouw oude fornuis wilde betalen (incl. door hem te verrichten demontage) als de koopprijs van jouw nieuwe fornuis (incl. installatie, exclusief extra opties), nl. € 5882, 35 ex btw tegenover € 6134,45 ex btw. En dit zelfs zonder het fornuis te hebben gezien? Hmm, het nieuwe fornuis is misschien ook een gebruikt fornuis? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
virtuaxx
|
Geplaatst: za 17 dec 2011 15:21 Onderwerp: |
|
|
Nee, het nieuwe was besteld en 'op maat' gemaakt, geen gebruikt... Ik begrijp het ook niet goed, ze hebben de fotos gezien en vonden het oke. Hoe zit het dan met de wet in Nederland? Ik kan mijn voorschot terugkrijgen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 17 dec 2011 15:42 Onderwerp: |
|
|
Akkoord gaan met € 2000 extra hoef je in ieder geval niet. De winkel wil de oude overeenkomst niet uitvoeren. Dus kan de koop worden ontbonden en heb je uiteraard recht op terugbetaling. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
virtuaxx
|
Geplaatst: za 17 dec 2011 15:55 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de info!
Hun argument is dat zij nu wel met een 'peperduur' fornuis blijven zitten..
(Ik vind dit een dom argument, het is een fornuis dat zij als winkel toch kunnen verkopen..., ook al is het 'op maat gemaakt' ... het is geen speciale schoen van maat 55, als je begrijpt wat ik bedoel.)
Hoe dan ook kan ik gewoon mijn voorschot terugvragen, dit staat zo in de Nederlandse wet? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 17 dec 2011 17:01 Onderwerp: |
|
|
Volgt uit de wet, en ook uit het gezonde verstand. Je doet een aanbetaling, maar de hele koop gaat niet door omdat de verkoper niet langer wil leveren en/of meer geld wil zien. Dan krijg je het aanbetaalde natuurlijk terug. Althans, daar heb je recht op.
In principe heb je gewoon recht op nakoming van de overeenkomst tegen de afgesproken bedragen. Maar de verkoper wil blijkbaar niet meer en is moeilijk gaan doen. Als je tevreden bent met je geld terug, dan is dat de meest eenvoudige oplossing. De andere optie is dat je via de rechter nakoming van de overeenkomst afdwingt. Daar zal de verkoper toch ook niet op zitten te wachten.
Wat denkt de verkoper nu? Dat hij 20% in eigen zak mag houden als jij niet nog eens € 2000 op tafel legt? Die is gek. Dat zal hij zelf ook wel beseffen.
Puur formeel: als de koop wordt ontbonden, volgt uit art. 6:271 BW een verplichting voor beide partijen om de reeds ontvangen prestaties ongedaan te maken. De verkoper heeft reeds jouw aanbetaling ontvangen. Hij moet dat bij ontbinding ongedaan maken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 17 dec 2011 17:13 Onderwerp: |
|
|
virtuaxx schreef: | Als de verkoper het contract verbreekt, zou ik België artikel 1590 van het Burgerlijk Wetboek kunnen inroepen: "Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven." |
Dus op basis van dit artikel zou je in België recht hebben op het dubbele bedrag?
Zo'n bepaling kennen we in Nederland niet. Een koop is gewoon bindend. Er wordt bij dit soort zaken door de verkoper vaak een aanbetaling gevraagd om zich in te dekken tegen kopers die achteraf geen geld blijken te hebben of niet serieus zijn en dergelijke. Het doen of vragen van een aanbetaling geeft geen automatisch recht om nog van de koop af te zien (in ruil voor die aanbetaling).
Tenzij er heel specifieke afspraken zijn gemaakt, heb jij dus geen "handgeld" betaald, maar een aanbetaling gedaan. Zie ook hier. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|