|
Auteur |
Bericht |
HeleneHoi
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 14 jul 2012 13:05 Onderwerp: Aangifte onttrekking ouderlijk gezag? |
|
|
Al 4,5 jaar heb ik geen contact met mijn inmiddels 16 jarige zoon. Om het kort te houden, mijn ex-man heeft hem opzettelijk bij mij vandaag gehouden. Ik ben o.a. beschuldigd van mishandeling, stalking, smaad, laster, waarvan aangifte en geseponeerd. Kortgeleden heeft hij zelfs het volledige gezag gekregen op verzoek van mijn zoon die uiteraard alle leugens voor waarheid aanneemt. Zonder mijn toestemming heeft hij zoon ingeschreven op meerdere scholen, ik wist zelfs een tijd niet op welke school hij zat, ook heeft hij een psychologisch onderzoek en een operatie ondergaan. Onlangs beweerde hij nogmaals bij forensische mediation (waar mijn zoon bijzat) dat hij zwart op wit van een politieagent heeft dat ik mijn zoon heb mishandeld. Volledig uit zijn duim gezogen. Hij overtreedt hiermee artikel 279 wetboek van strafrecht. Van internet weet ik dat dit soort zaken bijna altijd geseponeerd worden. Wie heeft hier wat informatie over of heeft er ervaring mee? Ook zou ik willen overleggen met een goede strafrechtadvocaat regio Rotterdam/Den Haag. Overigens blijkt uit een psychologsich onderzoek dat mijn zoon niet is mishandeld nocht verwaarloosd. Door dit gedrag van mijn ex-man wordt mijn zoon feite mishandeld en daarom vind ik aangifte gerechtvaardigd. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 24 jul 2012 19:33 Onderwerp: |
|
|
Het arrest van de Hoge Raad van 15 februari 2005 (LJN: AR8250, Hoge Raad, 01198/04) is van toepassing voor co-ouders met gezamelijk gezag. Immers er bestaat in de wetgeving geen onderscheid tussen zorgouder, co-ouders en omgangsouders met gezamelijk gezag. Zij zijn allen "ouders met gezamelijk gezag" en als zodanig gelijk voor de wet en rechthebbend op dezelfde rechtsbescherming wat betreft hun door de rechter beschikte of bekrachtigde ouderschapsregeling, of dat nu een zorgouderschapsregeling heet, een omgangregeling of een co-ouderschapsregeling.
Aangifte doen van ontrrekking ouderlijk gezag bij de politie
In een situatie van gezamelijk gezag houdt deze stellingname in, dat wanneer een zorgouder de kinderen weg houdt of niet tijdig beschikbaar stelt en daarmee onttrekt aan een door de rechter vastgestelde of bekrachtigde co-ouderschapsregeling of omgangsregeling , dat dan de ongangsouder of co-ouder op grond van het Hoge Raad arrest bij de politie aangifte moet kunnen doen tegen de zorgouder wegens het delict "onttrekking aan het ouderlijk gezag".
Als u nog ouderlijk gezag heeft, kunt u het beste aangifte doen bij de plaatselijke politie.
Dat kunt u zelf doen en u hoeft geen advocaat in te schakelen.
"Klacht niet-opname-aabgifte" bij de Hoofdofficier van Justitie
Het komt daarbij voor dat de politie weigert uw aangifte onttrekking ouderlijk gezag op te nemen op grond van de tot aan het Hoge Raadsarrest van 15 februari 2005 door politie en justitie gebezigde opvatting van strafbare onttrekking geen sprake kan zijn indien beide ouders het gezag deelden.
Als de politie weigert uw aangifte onttrekking op te nemen dan kunt u - wederom op grond van het Hoge Raadsarrest van 15 februari 2005 - tegen de weigering van de politie een "klacht niet-opname-aangifte" in te dienen bij de Hoofdofficier van Justitie. (Let op: Laat u niet verleiden tot het indienen van een tijdrovende en vaak nutteloze interne klacht bij de politie zelf, maar dien uw klacht niet-opname-aangifte in bij het Openbaar Ministerie, c.q. de Hoofdoffiecier van Justitie.)
"Klacht niet-vervolging" bij het gerechtshof tegen sepot OM (artikel 12 Sv)
Indien ook het OM uw klacht terzijde legt en besluit tot seponeren van uw aangifte dan kunt u zelf als rechtstreeks belanghebbende tegen dit OM-sepot een "klacht niet-vervolging" indienen bij het gerechtshof op grond van de zogenaamde artikel 12 strafvorderingsprocedure. (artikel 12 Sv) |
|
|
|
 |
HeleneHoi
|
Geplaatst: wo 25 jul 2012 15:55 Onderwerp: reactie |
|
|
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Moet ik bij de aangifte al bewijsmateriaal indienen? Mag ik zelf de aangifte opstellen of wordt het een vraag- en antwoordspelletje? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 26 jul 2012 11:40 Onderwerp: |
|
|
U moet inderdaad aantonen dat u nog ouderlijk gezag heeft, anders heeft het geen zin aangifte te doen wegens het onttrekken aan ouderlijke macht. |
|
|
|
 |
HeleneHoi
|
Geplaatst: di 07 aug 2012 15:56 Onderwerp: Politie wil geen opname doen |
|
|
Vanmorgen gebeld naar politie met het bericht dat ik aangifte wilde doen van kindermishandeling, onttrekking ouderlijk gezag en het doen van een valse aangifte. Ik moest maar direct langskomen.......De agent ging er ten onrechte vanuit dat het hier om fysieke mishandeling ging. 's-Middags naar het bureau gegaan voor een verkennend gesprek. Men wil de aangifte niet opnemen, contact opnemen met advocaat mevrouw! Toen kwam hij met een uitdraai van een aantal zaken o.a. uitspraak van het Hof van Amsterdam van 20 maart 2012, LJN BW0594. Dit heb ik doorgeworsteld maar niet begrepen. In www.zakboekenpolitie.com heb ik deze uitspraak opgezocht. Hierbij stond een uitspraak vermeld met juist weer een tegengesteld iets: LJN BW4482. Hieruit blijkt weer dat onttrekking wel strafbaar is. Maar houden ze hun mond over bij de politie. Ik ga de aangifte voorbereiden en ze zullen hem echt moeten opnemen! Ik kregen vragen als: wie zegt dat die aangifte vals is? Ongelofelijk! Als je het hebt over fysieke mishandeling dan staan ze direct op scherp maar psychische mishandeling willen we niets van weten, toch niet te bewijzen. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 07 aug 2012 16:11 Onderwerp: |
|
|
Vanuit eigen ervaringen kan ik u mededelen dat dit niet uniek is. Politiemensen weigeren soms om een aangifte op te nemen, terwijl zij daartoe volgens de wet verplicht zijn. Spreek ze hierop aan.
Ik vind het overigens bijzonder interessant als politiemensen gaan praten over juridische zaken. Daar zijn ze namelijk helemaal niet voor opgeleid (ze leren slechts een beetje over hun strafvorderlijke bevoegdheden). Ik stel steeds meer vraagtekens bij het functioneren en het handelen van de politie. Met name in uw geval slaan ze de plank weer volkomen mis.
Conclusie: de politie moet uw aangifte opnemen in een proces-verbaal. Het OM gaat vervolgens over de vervolging. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 07 aug 2012 16:50 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Overigens blijkt uit een psychologsich onderzoek dat mijn zoon niet is mishandeld nocht verwaarloosd | .
U zegt zelf dat uit psychologisch rapport blijkt dat uw zoon niet mishandeld is.
Het om zal de aangifte van mishandeling dan waarschijnlijk ook direct seponeren omdat er geen bewijs is.
Dat zal dan ook de reden zijn dat deze aangifte niet opgenomen is.
Quote: | Kortgeleden heeft hij zelfs het volledige gezag gekregen |
Daarnaast zegt u dat uw man het volledig gezag heeft, er is dan van onttrekking geen sprake. |
|
|
|
 |
HeleneHoi
|
Geplaatst: di 07 aug 2012 18:36 Onderwerp: |
|
|
Ik heb tot voor kort het gezag gehad en de aangifte gaat dan uiteraard over de periode dat ik wel het gezag had. Door deze handelswijze, wat ik zie als psychische mishandeling, heb ik geen contact meer met mijn zoon. Ik kan me niet voorstellen dat, nu het gezag gewijzigd is, hij vrijuit gaat. |
|
|
|
 |
|