Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: za 30 sep 2006 11:11 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Ik weet niet of dat echt dezelfde definities zijn, het "wilsverklaring" element speelt bijvoorbeeld geen rol in art 1:3 Abw. Daarin gaat het om een schriftelijke beslissing en speelt de vraag niet of de "wil" aanwezig is. In beide gevallen gaat het natuurlijk wel om "op rechtsgevolg gericht". In de Awb is dat altijd een publiekrechtelijk rechtsgevolg. In het BW altijd een civielrechtelijk? Daar ben ik nog niet over uit.
|
Maar het ging toch om het begrip "rechtsgevolg" ofwel "op rechtsgevolg gericht"? Dat de definitie van een besluit in de Awb een publiekrechtelijke rechtshandeling moet zijn doet er niet aan af dat het begrip rechtsgevolg hetzelfde kan betekenen als in het BW. Ik denk zelfs dat dit zo is. Het gegeven dat in de Awb-definitie van besluit expliciet wordt aangegeven dat e.e.a. van publiekrechtelijke aard moet zijn duidt er dus op dat het rechtsgevolg op zich niet per sé van pubiekrechtelijke aard hoeft te zijn. Hier neemt de Awb dus geen andere definitie van rechtsgevolg dan elders. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 30 sep 2006 22:59 Onderwerp: |
|
|
Het is wel leuk om over na te denken. Heb je een referentie? |
Het gaat om onderhavig citaat uit –staat u mij toe, informele bronvermelding- Van Apeldoorn (ISBN 9026841612). Voor de volledigheid wil ik de algemene opmerking maken dat onderhavig delict is aangepast in die zin dat we niet meer te maken hebben met een klachtdelict.
Quote: | (…) Wie met iemand, die tussen twaalf en zestien jaar oud is, ontuchtige handelingen pleegt die (mede) bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, is krachtens art. 245 Sr strafbaar. Behoudens enkele, in art. 248 en 249 Sr omschreven, strafverzwarende omstandigheden mag de politie echter alleen tot opsporing en het OM alleen tot vervolging overgaan als het slachtoffer, of zijn door de wet aangewezen naasten, daar uitdrukkelijk om vraagt; art. 245 Sr behelst dus een klachtdelict. Door het rechtsfeit (de strafbaar gestelde gedraging) wordt niet rechtstreeks de bevoegdheid tot strafvervolging in het leven geroepen; daar is bovendien een klacht voor nodig, een wilsverklaring die uitdrukkelijk op het intreden van bepaalde door het objectieve recht in het vooruitzicht gestelde rechtsgevolgen gericht is. Dergelijke wilsverklaringen, aangeduid als rechtshandeling, spelen op velerlei gebied een rol.
Van de klacht moeten de aangifte en de melding worden onderscheiden. Van aangifte en melding spreekt men zodra een strafbaar feit ter kennis wordt gebracht van een overheidsorgaan dat met de opsporing daarvan is belast, de politie of het OM. Een aangifte is een aan vormen (zie art. 163 Sv) gebonden soort van melding. Een klacht is weer een bijzondere soort van aangifte: 'De klacht bestaat in een aangifte met verzoek tot vervolging' (art. 164 eerste lid Sv). Een `blote aangifte' en een `blote melding' behelzen geen rechtshandeling, omdat de politie ook zonder melding of aangifte tot opsporing mag overgaan. Haar bevoegdheid daartoe is niet afhankelijk van de wil van de burger. Zij behartigt het algemeen belang en doet dat niet uit eigen beweging. (…)
Diefstal is geen rechtshandeling, ook al wordt zij begaan (dat komt voor!) met de uitdrukkelijke bedoeling te worden bestraft; diefstal is in het algemeen immers niet gericht op bestraffing. Hetzelfde geldt voor niet-strafbare onrechtmatige daden. Het belang van de vraag of een bepaald menselijk handelen als een rechtshandeling gekwalificeerd moet worden, ligt hierin: de (rechts)gevolgen van een rechtshandeling kunnen onder bepaalde voorwaarden ongedaan worden gemaakt, terwijl dat met die van andere (`feitelijke') menselijke handelingen welke rechtsgevolgen meebrengen in de regel niet het geval is. Zo zal de ontuchtpleger van zoeven niet aan strafvervolging kunnen ontsnappen door zich er op te beroepen dat hij zijn schanddaad niet zou hebben begaan, indien hij van te voren had geweten dat zijn slachtoffer een klacht tegen hem zou indienen. Zijn slachtoffer echter heeft binnen zekere tijd (acht dagen, art. 67 Sr) de mogelijkheid de rechtsgevolgen van zijn rechtshandeling ongedaan te maken door zijn klacht in te trekken. (…) |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 01 okt 2006 1:25 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Door het rechtsfeit (de strafbaar gestelde gedraging) wordt niet rechtstreeks de bevoegdheid tot strafvervolging in het leven geroepen; daar is bovendien een klacht voor nodig, een wilsverklaring die uitdrukkelijk op het intreden van bepaalde door het objectieve recht in het vooruitzicht gestelde rechtsgevolgen gericht is. Dergelijke wilsverklaringen, aangeduid als rechtshandeling, spelen op velerlei gebied een rol. |
Deze bron laat in ieder geval weinig aan twijfel over!
Het verbaast me eerlijk gezegd dat de hele discussie over aangifte van klachtdelict wel, andere aangifte niet, zo letterlijk is terug te vinden in de literatuur. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 02 okt 2006 10:36 Onderwerp: |
|
|
Jij zit in het subjectieve kamp . Ik denk zelf meer aan het ontstaan van opsporingsbevoegdheden als rechtsgevolg.
|
Hahaha, cool! Ik hoor ook thuis bij één van die vermaarde 'kampen' waar je altijd over leest!
Maarreh, ik zou me er verder in moeten verdiepen om op die nuances in te kunnen gaan. Het voorbeeld was meer om voor te kunnen stellen of er rechtsgevolg kan zijn, dan om mij uit te spreken over de al dan niet gewilde rechtshandelingen van een potentieel delinquent.  _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|