Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aangehouden bij importeren gekopieerde DVD's uit Indonesie
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
willem156

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 15:33    Onderwerp: Aangehouden bij importeren gekopieerde DVD's uit Indonesie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Bij deze mijn eerste bericht op dit forum.

Vanochtend kreeg ik bij aankomst op Schiphol een mooie tegenvaller te verwerken. Zonder van enig kwaad bewust te zijn heb ik aardig DVD's 'geshopt' in Indonesie.
Hier bleek de douane niet erg blij mee en na de X-Ray heb ik ze allemaal in mogen leveren. Het waren er in totaal 103 (inclusief tv series, die snel optellen).

In de verklaring heb ik aangegeven dat ik mij van geen kwaad bewust was en dat de DVD's voor thuisgebruik bedoelt zijn (want dat zijn ze ook).
Ook heb ik aangegeven dat ik er rekening mee heb gehouden onder de 430 euro vrije importeergrens te blijven. Ik heb ook de aanschafbonnetjes van de DVD's kunnen laten zien die samen samen een bedrag net over de 100 euro aangeven (wat natuurlijk wel erg laag is).
Ook heb ik aangegeven dat de winkel een nette zaak in een winkelcentrum is in een van de drukst bezochte gebieden van Bali. Het adres van de winkel staat ook op de bon.

Daarop is mij gevraagd of ik 'afstand wil doen' van de DVD's en feitelijk schuld/geen schuld beken. Ik heb aangegeven geen afstand te willen doen en daarom gaat niet het OM, maar een rechter naar de zaak kijken.

Als ik afstand zou hebben gedaan zou ik waarschijnlijk een boete van 1000-1500 euro kunnen verwachten. Aangezien mijn intenties niet kwaadwillend waren en ik de bonnetjes kon tonen hoop ik dat de boete lager uitvalt.

Heb ik hier nou goed aan gedaan en is er iemand bekend een vergelijkbaar geval?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 20:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, een euro per schijfje, dat kan naar Nederlandse maatstaven nooit kloppen en dat hoor je te weten. Daarentegen is het gebruikelijk in Thailand dat bedrijven als Microsoft hun software daar legaal verkopen voor een fractie van de kosten in Nederland, bijvoorbeeld Windows voor 35 US dollar. En misschien zagen de schijfjes er dermate origineel uit dat je met recht kon doen alsof je neus bloedde toen je zei op de legitimiteit ervan te kunnen vertrouwen. Ik geef je alleen weinig kans.

Let wel dat als je het voor laat komen bij de rechter en je ongelijk krijgt, dit consequenties kan hebben voor een eventueel latere VOG-aanvraag. Volgens mij voorkom je dat juist met een OM-transactie.

Overigens zou ik, als ik nu in jouw schoenen zou moeten stappen, ook doorgaan naar de rechter. Maar ik denk niet dat die rechter zomaar in je redenering mee zal gaan.

Wat dat betreft had je beter een nieuwsgroepenabonnement en een grote hardeschijf kunnen kopen, had je goedkoper uitgeweest en dan had het (in Nederland althans) legaal geweest om die series en films gewoon te downloaden.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2012 1:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Ik geef je alleen weinig kans.

Ik ook niet.

Quote:
Let wel dat als je het voor laat komen bij de rechter en je ongelijk krijgt, dit consequenties kan hebben voor een eventueel latere VOG-aanvraag. Volgens mij voorkom je dat juist met een OM-transactie.

Ook een OM-transactie levert aan aantekening op, maar volgens Wikipedia heeft zo'n aantekening inderdaad minder gevolgen. In hoeverre die informatie juist is weet ik niet.

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2012 9:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U geeft zelf al aan (in de kop) dat het gekopieerde dvd's betreft.
Op de site van de douane is duidelijk te lezen dat er 3 dvd's ingevoerd mogen worden (3 schijfjes).
kampeerder

kampeerder

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2012 10:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

103 DVD's van films en TV series voor een prijs van iets meer dan 100 euro.
En dan niet kunnen bedenken dat er 'iets niet klopt'?

Dan ben ik wel héél benieuwd hoe je de rechtbank van jouw onschuld gaat overtuigen.
Denk dat de rechtbank je welwillend aan zal horen en vonnist conform de eis van het OM. En die zal, naar verwachting, wel een beetje hoger zijn dan het schikkingsvoorstel.

Niet zo'n handige zet om geen afstand te doen en geen schikking accepteren.

Wellicht is de schade nog te beperken om dit alsnog te doen.
willem156

BerichtGeplaatst: do 12 apr 2012 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moeilijk...

Ik heb ervoor gekozen geen afstand te doen in de hoop de schikking lager te laten uitvallen. Dit idee kreeg ik in overleg met de douane-ambtenaren.

Een VOG-aantekening zal het niet worden aangezien 'piraterij' in deze geen misdrijf is in tegenstelling tot bijvoorbeeld 'nepkledig' wat valt onder vervalsing en wel een misdrijf is.

In het ergste geval krijg ik het schikkingsvoorstel (1000-1500) euro alsnog + de proceskosten om het voor te laten komen.

In het beste geval pakt schikking lager uit.

Heeft iemand een idee wat de proceskosten zijn voor een zaak als deze?
Leer Ling

Leeftijd: 124
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: do 12 apr 2012 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:

Met de oude transacties kocht je je vervolging af. Die zijn er geloof ik langzaam uit aan het gaan, als ze er al niet uit zijn gegaan. Nu zijn het OM-strafbeschikkingen, welke wel een daad van vervolging zijn.

Overigens geeft beide een vorm van documentatie.

Wat betreft de VOG: zie mijn reactie in dit topic
bona fides

BerichtGeplaatst: do 12 apr 2012 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

willem156 schreef:
Een VOG-aantekening zal het niet worden aangezien 'piraterij' in deze geen misdrijf is in tegenstelling tot bijvoorbeeld 'nepkledig' wat valt onder vervalsing en wel een misdrijf is.

Het gaat hier wel om een misdrijf. Zie art. 33 Aw (in combinatie met art. 31a Aw of art. 32 Aw).

Quote:
Heeft iemand een idee wat de proceskosten zijn voor een zaak als deze?

Het is een strafzaak, dus hooguit de kosten van je advocaat.

Er is geen reden waarom je geen hogere boete zou kunnen krijgen dan het schikkingsvoorstel. Het feit dát je het laat voorkomen is echter geen reden voor een hogere straf. Het is jouw recht om een rechter te laten oordelen over de schuldvraag.

BerichtGeplaatst: do 12 apr 2012 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Al zou het een overtreding zijn geweest, dan nog wordt dat onderdeel van jouw justitiële documentatie.

Dat hoeft geen probleem te zijn voor een VOG, afhankelijk van je beroep.
willem156

BerichtGeplaatst: do 12 apr 2012 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie verhelderende opmerkingen!

Heb zojuist de douane, rechtbank en het OM aan de telefoon gehad.

In het kort het verhaal wat ik van het OM te horen kreeg.

Het verschil tussen een schikkingsvoorstel van het OM accepteren en geen 'strafblad' krijgen en het schikkingsvoorstel niet accepteren en een 'strafblad' riskeren is niet meer het geval. In beide gevallen gaat het nu om een aantekening op het dossier van de persoon.

Het schikkingsvoorstel zal voor mij +/- 1200 euro zijn. Wanneer ik het hiermee niet mee eens ben, kan ik binnen 14 dagen bezwaar aantekenen nadat het schikkingsvoorstel op de deurmat ligt (de acceptgiro). Daarna zal de rechter ernaar kijken en zal in de praktijk de schikking niet hoger uitvallen aangezien de schikkingen van het OM aan de hoge kant zijn.

Of ik het oneens ben met het transactievoorstel is dus geen kwestie van afstand doen/geen afstand doen van de DVD's maar van: bezwaar aantekenen/geen bezwaar aantekenen op het schikkingsvoorstel.

Op de vraag of het wel/geen afstand doen van de DVD's kon niemand mij een antwoord geven op de invloed van de aantekening op mijn dossier. Aangezien ik net ben afgestudeerd en op het punt sta een baan te gaan zoeken is dit verreweg de belangrijkste voor mij.

Ik heb daarom besloten alsnog afstand te doen van de DVD's (door een brief te sturen naar douane) en bezwaar aan te tekenen nadat het schikkingsvoorstel op de deurmat ligt. (en daadwerkelijk 1200 euro is)

Volgens het OM komt het in deze gevallen regelmatig voor dat schikkingen door de rechter worden gehalveerd of op voorwaardelijk worden gesteld.
Leer Ling

BerichtGeplaatst: do 12 apr 2012 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is dus sprake van een OM-strafbeschikking.

Je gaat daar tegen in verzet.

Je moet even kijken hoe en waar je dat doet en vooral de termijn waarop je moet reageren. Die is betrekkelijk kort.

Pas op: de rechter KAN beslissen dat er een hogere geldboete uit kan volgen. Ook lager is mogelijk
willem156

BerichtGeplaatst: do 12 apr 2012 17:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die termijn is inderdaad kort, binnen 14 dagen.
dr.dunno

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 12 apr 2012 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

willem156 schreef:
Die termijn is inderdaad kort, binnen 14 dagen.

Gelet op bovenstaande zou ik dan ook dit aanvoeren:

dr.dunno schreef:
Daarentegen is het gebruikelijk in Thailand dat bedrijven als Microsoft hun software daar legaal verkopen voor een fractie van de kosten in Nederland, bijvoorbeeld Windows voor 35 US dollar. En misschien zagen de schijfjes er dermate origineel uit dat je met recht kon doen alsof je neus bloedde toen je zei op de legitimiteit ervan te kunnen vertrouwen.

Zoals gezegd geef ik je weinig kans op slagen hierop, maar je zou wellicht aanvullend kunnen aanvoeren dat je erg veel spijt hebt van het feit dat je je in Thailand zo makkelijk hebt laten bedonderen in het denken dat deze producten legitiem waren en dat een aantekening in je strafdossier voor jou een dysproportioneel groot gevolg kan hebben met betrekking tot je carrièrekansen. Misschien dat dat enige kans van slagen heeft.

Overigens zou ik ook de hoogte van de boete subsidiair aanvechten, want meestal rolt zoiets uit een computer zonder dat daar nog een mens aan te pas komt, wat niet inhoudt dat dat ook het juiste bedrag is gegeven de feiten en omstandigheden van het geval. Maar dat helpt je niet wat betreft die aantekening.

Desalniettemin, je had echt gewoon die dingen moeten downloaden. In Nederland volkomen legaal en had je nu niet in deze problemen gebracht. Zonde als je daardoor nu in de problemen komt.

BerichtGeplaatst: do 12 apr 2012 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Daarentegen is het gebruikelijk in Thailand dat bedrijven als Microsoft hun software daar legaal verkopen voor een fractie van de kosten in Nederland, bijvoorbeeld Windows voor 35 US dollar. En misschien zagen de schijfjes er dermate origineel uit dat je met recht kon doen alsof je neus bloedde toen je zei op de legitimiteit ervan te kunnen vertrouwen.

Sterk punt!

Ik ga zo snel mogelijk beginnen met het opstellen van het bezwaar tegen het schikkingsvoorstel nu alles nog vers in het geheugen zit.

Als ik de kennis in Indonesie had die ik nu heb zou ik natuurlijk nooit die DVD's meegenomen hebben naar Nederland. Nu probeer ik gewoon de schade zo veel mogelijk te beperken. Daarnaast vind ik het bedrag van 1200 euro buitenproportioneel voor mijn geval.
MarijnP

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 12 apr 2012 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat bedrag, gezien het feit dat het om ruim 100 dvd's gaat, reuze meevallen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds