|
Auteur |
Bericht |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 17 apr 2012 10:27 Onderwerp: |
|
|
*enigszins offtopic*
Ik koop in Nederland zeer regemaltig legale DVD's bij discounters en betaal dan nooit meer dan € 5 per DVD. Het gaat dan niet altijd om de allernieuwste films, maar wel gewoon de Hollywoodfilms.
€ 1 is echter wel heel goedkoop... _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: di 17 apr 2012 22:57 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | *enigszins offtopic*
Ik koop in Nederland zeer regemaltig legale DVD's bij discounters en betaal dan nooit meer dan € 5 per DVD. Het gaat dan niet altijd om de allernieuwste films, maar wel gewoon de Hollywoodfilms.
€ 1 is echter wel heel goedkoop... |
Quote: |
Artikel 417bis Sr
1. Als schuldig aan schuldheling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vijfde categorie:
a. hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht redelijkerwijs had moeten vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
b. hij die uit winstbejag een goed voorhanden heeft of overdraagt dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een goed overdraagt, terwijl hij redelijkerwijs moet vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betreft.
2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die uit de opbrengst van enig goed voordeel trekt, terwijl hij redelijkerwijs moet vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betreft.
|
5 Euro kan prima, zie ook play.com, hmv.co.uk en amazon.co.uk ; minder ook nog wel (2,50 heb ik ook wel eens betaald in aanbiedingen), maar 1 euro kan in Europa eigenlijk niet legaal zijn.
Weten of redelijkerwijs hebben moeten vermoeden, daar gaat t om. TS heeft daarbij wel de schijn tegen zich, maar als hij geen domme dingen heeft gezegd en de rechter kan overtuigen van het feit dat hij echt geen idee had dat dit wel eens niet legaal kon zijn (en de tenlastelegging in dat opzicht ook 'beperkt' is opgesteld), dan kan hij misschien toch best wel eens zonder kleerscheuren hier vanaf komen.
Maar die dingen rollen naar verluidt standaard uit een computer tegenwoordig, dus daar zullen ze heus wel de nodige subsidiaire etc. punten over in de tenlasteleggingen hebben opgenomen om de gaten te dichten. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: wo 18 apr 2012 0:27 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: | Weten of redelijkerwijs hebben moeten vermoeden, daar gaat t om. TS heeft daarbij wel de schijn tegen zich, maar als hij geen domme dingen heeft gezegd en de rechter kan overtuigen van het feit dat hij echt geen idee had dat dit wel eens niet legaal kon zijn (en de tenlastelegging in dat opzicht ook 'beperkt' is opgesteld), dan kan hij misschien toch best wel eens zonder kleerscheuren hier vanaf komen. |
Het gaat inderdaad om de vraag of TS redelijkerwijs had moeten vermoeden. Dat is alleen niet dezelfde vraag of TS "echt" niet wist dat de gekochte DVD's illegaal waren gekopiëerd. Het gaat er om of een redelijk handelend en weldenkend persoon, in dezelfde situatie als TS, ook niet had hoeven begrijpen dat het om gekopiëerde handelswaar ging. De daadwerkelijke wetenschap van TS doet dus niet ter zake. Het gaat om wat een redelijk persoon in zijn schoenen zou hebben gedaan. |
|
|
|
 |
willem156
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: wo 07 nov 2012 1:47 Onderwerp: |
|
|
Hallo allemaal,
Vandaag is de brief op de deurmat gevallen met de uitspraak van het openbaar ministerie. Ik wil bij deze laten weten hoe deze zaak is afgelopen.
De zaak is geseponeerd, omdat: 'het een feit van betrekkelijk geringe aard/omvang betreft.
Een dikke meevaller en een zorg minder aan mijn hoofd.
Ik wilde toch jullie van het rechtenforum bedanken voor het meedenken. Gelukkig is het niet tot een zaak gekomen maar anders was ik daar met goed vertrouwen in gegaan. |
|
|
|
 |
|