|
Auteur |
Bericht |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 01 feb 2008 11:13 Onderwerp: A-B-C Levering huis |
|
|
Iemand die een lichtje kan schijnen op mijn situatie?
Mijn vriend en ik hebben twee bezichtigingen bij een huis achter de rug en we waren 'verliefd'. Tijdens de tweede bezichtiging confronteerde ik de makelaar met het feit dat in het kadaster de eigenaar vermoemd staat op een adres waar ook een huis te koop staat. Ik kreeg toen een ontwijkend antwoord over een scheiding.
Wij hebben toen een bod uitgebracht met onder andere de voorwaarde dat wij de keus van notaris hebben. Nu krijgen wij een tegenbod met de uitleg dat het om een A-B-C levering gaat en we dus geen keuze hebben van notaris met het volgende verhaal:
Quote: | In 2006 is de woning gekocht door de heer X en mevrouw Y die momenteel de woning nog bewoond. Zij zijn gescheiden en hebben de woning verkocht aan mevrouw Z (nieuwe partner van de heer X). De overdracht staat gepland op 2 juni bij notaris A. Mevrouw Z heeft besloten de woning toch te verkopen De bedoeling is nu een levering van mevrouw Xen de heer Y aan mevrouw Z die meteen levert aan de uiteindelijke koper (jullie wellicht). Dit wordt een A-B-C levering genoemd die bij dezelfde notaris moet plaatsvinden. Mevrouw Z bedingt daarbij dat het voordeel van de overdrachtsbelasting voor haar/verkoper is. Voor jullie veranderd er door deze constructie niets. Jullie betalen gewoon de volledige kosten koper ( waaronder overdrachtsbelasting/notariskosten/financieringskosten) zoals bij elke gebruikelijke transactie. |
Is dit wel een redelijk beding? OF zou het een opening zijn voor mij om een tegenbod te doen dat weer onder dat van hen ligt doordat wij geen vrije keuze van notaris hebben?
Welk risico lopen wij daarnaast door het feit dat de woning leeg zal staan tussen 1-4 en 2-6?
Omdat ik nu zelf betrokken ben in het proces lukt het me niet om de doemscenario's uit te sluiten en objectief te kijken. Dus misschien is iemand hier bereid de zaklamp even erop te richten?  |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: za 02 feb 2008 19:45 Onderwerp: |
|
|
Een abc-levering komt op zichzelf wel vaker voor. Hier is dan ook niets vreemds aan.
De notariskeuze komt mij wel vreemd (en mogelijk nadelig) voor. Een van de redenen dat de notariskeuze aan de kosten koper wordt gekoppeld, is dat de koper de notariskosten dient te voldoen. Doordat deze keuze je nu wordt ontnomen, kan het zijn dat je met een veel hogere kostenpost opgescheept zit dan normaal het geval zal zijn.
Mocht je dus alsnog deze transactie aangaan dan zou ik van tevoren bij de 'verplichte' notaris informeren welke kosten hij in rekening gaat brengen.
Verder zou ik bij het afschouwen van de woning erg goed opletten op eventuele gebreken. Als er namelijk achteraf iets mis blijkt te zijn, zal partij B altijd roepen dat zij niet van het gebrek af wist omdat ze nooit in deze woning heeft gewoond.
Hoop dat je hier wat wijzer van bent geworden! _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 05 feb 2008 20:04 Onderwerp: |
|
|
Dank je! Ik heb inderdaad navraag gedaan over de tarieven van de notaris en die waren niet vreemd hoog
Ik heb in elk geval door te refereren naar het feit dat we de informatie pas kregen na ons bod en het feit dat we niet zelf de notaris konden kiezen nog wel €2000 van de vraagprijs af kunnen onderhandelen.
Dus: vrijdag wordt het koopcontract getekend  |
|
|
|
 |
|