Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Sylvia2008
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 22 jun 2008 11:42 Onderwerp: 8 jaar alimentatie ontvangen, nu betalen |
|
|
8 jaar geleden ben ik gescheiden, onze dochter is met mij meegegean. De alimentatie is destijds vastgesteld op 300 gulden per maand door de rechter. Dit is nooit geindexeerd totdat ik 2 jaar geleden mijn ex partner heb verzocht het bedrag te verhogen van 132 euro naar 162 eur per maand, dit is onderling geregeld.
Nu is mijn dochter 16 jaar, bij mijn ex partner gaan wonen. Mijn ex partner zal gaan verzoeken om alimentatie via een advocaat. Vraag 1: Gaat dit naar draagkracht berekening of naar werkelijke kosten die gemaakt worden? Vraag 2: Wanneer dit bedrag, in het geval van draagkrachtberekening, ver boven het door mij ontvangen maandelijks bedrag uit zal komen, is er door mij met terugwerkende kracht op de vorige 8 jaar een bedrag te verhalen daar het bedrag van alimentatie nooit is aangepast op basis van indexering of draagkrachtberekening? Vraag 3: Mijn dochter heeft mij met nogal wat schulden/kosten achtergelaten kan ik deze op haar of mijn ex partner verhalen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 22 jun 2008 13:53 Onderwerp: |
|
|
Vraag 1:
Naar behoefte van het kind en naar draagkracht van de ouders.
Vraag 2:
Of het te betalen bedrag hoger is dan wat jij ontving is op zichzelf niet relevant. Als jouw inkomen hoger is dan het inkomen van je partner, is het normaal dat jij meer gaat betalen aan hem dan hij betaalde aan jou.
Het lijkt me wel dat jij recht had op jaarlijkse indexatie. Je kunt vermoedelijk alsnog betaling vorderen van de over de laatste 5 jaar te weinig betaalde alimentatie. Afhankelijk van hoe het precies in elkaar zit mogelijk tot langer terug.
Of je met terugwerkende kracht een nieuwe draagkrachtberekening uitgevoerd kunt krijgen hangt volgens mij van heel veel factoren af. In ieder geval over langer dan 5 jaar terug.
Vraag 3:
Zijn het schulden van je dochter, of zijn het schulden van jou? Als jij op eigen rekening uitgaven hebt gedaan, kun je die niet verhalen op je ex. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|