|
Auteur |
Bericht |
BartjeD
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 29 aug 2010 15:49 Onderwerp: 7: 18 lid 3 |
|
|
Kan iemand uitleggen of artikel 7: 18 lid 3 alleen toeziet op technische "installaties" of ook op simpelere soort van "installatie" zoals het plaatsen van een zaak en zorgen dat deze bijvoorbeeld alleen waterpas staat. (eventueel om latere schade aan de zaak of omringende zaken te voorkomen als dit uitmaakt)
Voor de duidelijkheid: de verkoper is op basis van de koopovereenkomst verplicht om de zaak bij de koper te komen plaatsten.
Als deze plaatsing behelst dat het product o.a. waterpas moet zijn etc.. kan dan van toepassing van lid worden gesproken. ("installeren van de zaak bij de koper thuis")
Ik kan niet vinden hoe ik lid 3 moet opvatten. "installeren"...
Bij voorbaat bedankt voor een antwoord!
Quote: | Artikel 18
1. Bij de beoordeling van de vraag of een op grond van een consumentenkoop afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoordt, gelden mededelingen die door of ten behoeve van een vorige verkoper van die zaak, handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf, omtrent de zaak zijn openbaar gemaakt, als mededelingen van de verkoper, behoudens voor zover deze een bepaalde mededeling kende noch behoorde te kennen of deze mededeling uiterlijk ten tijde van het sluiten van de overeenkomst op een voor de koper duidelijke wijze is herroepen, dan wel de koop niet door deze mededeling beïnvloed kan zijn.
2. Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
3. Indien in geval van een consumentenkoop de verkoper verplicht is zorg te dragen voor de installatie van de zaak en deze installatie ondeugdelijk is uitgevoerd, wordt dit gelijkgesteld aan een gebrek aan overeenstemming van de zaak aan de overeenkomst. Hetzelfde geldt indien de installatie door de koper ondeugdelijk is uitgevoerd en dit te wijten is aan de montagevoorschriften die met de levering van de zaak aan de koper zijn verstrekt. |
|
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 29 aug 2010 22:15 Onderwerp: |
|
|
Installatie moet hier als "montage" gezien worden.
Om wat voor zaak gaat het? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
BartjeD
|
Geplaatst: zo 29 aug 2010 22:38 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om een glazen salon tafel die door de verkoper is gebracht en geplaatst.
De tafel moest correct geplaatst worden omdat er anders een spanningsveld in kan ontstaan waardoor hij mogelijk uit elkaar spat. (waterpas etc. etc.)
Er heeft dan ook een ware explosie plaats gevonden, een jaar na dato omdat de tafel blijkbaar verkeerd is geplaatst.
Ik zit daarom te denken aan of wanprestatie of nonconformiteit via 7: 18 lid 3. ( ook wel dwaling omdat er niets over het gevaar is verteld tot het fout ging)
Lid 3 gaat dus niet op in dit geval als ik je begrijp?
Laatst aangepast door BartjeD op zo 29 aug 2010 23:04, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
LaRoche
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: zo 29 aug 2010 22:53 Onderwerp: |
|
|
Quote: | "Hetzelfde geldt indien de installatie door de koper ondeugdelijk is uitgevoerd en dit te wijten is aan de montagevoorschriften die met de levering van de zaak aan de koper zijn verstrekt." |
Het lijkt mij afhankelijk van het feit of in de voorschriften van de montage stond of de tafel er schade van kan ondervinden als de tafel verkeerd geplaatst wordt. De plaatsing is dan ook een deel van de montage lijkt mij, omdat zonder een goede plaatsing het product ondeugdelijk wordt geïnstalleerd.
Wat de installateur wel kan tegenwerpen, is dat hij niet weet of u de tafel in de tussentijd nog heeft verplaatst. Als dat zo is, is hij natuurlijk niet verantwoordelijk voor de plaatsing. |
|
|
|
 |
BartjeD
|
Geplaatst: zo 29 aug 2010 23:02 Onderwerp: |
|
|
De tafel is niet verplaatst en het kleed waarop de tafel stond toont dit door enorme diepte sporen op de plaats waar de poten stonden.
Quote: | Het lijkt mij afhankelijk van het feit of in de voorschriften van de montage stond of de tafel er schade van kan ondervinden als de tafel verkeerd geplaatst wordt. De plaatsing is dan ook een deel van de montage lijkt mij, omdat zonder een goede plaatsing het product ondeugdelijk wordt geïnstalleerd. |
De koper heeft geen voorschriften, de tafel is door de verkoper geplaatst. Er is geen handleiding etc..
Mijn vraag is nog steeds: Kan je het plaatsen van een tafel (deze komt in delen) wel zien als installeren?
Ik begrijp dat dit wel het geval is en dat lid 3 toepasbaar is, correct? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 30 aug 2010 1:22 Onderwerp: |
|
|
BartjeD schreef: | Mijn vraag is nog steeds: Kan je het plaatsen van een tafel (deze komt in delen) wel zien als installeren? |
Ja (zoals tikSimone al schreef). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BartjeD
|
Geplaatst: ma 30 aug 2010 11:57 Onderwerp: |
|
|
Dat dacht ik ook; Bedankt voor de reacties
Een tweede eigenschap waardoor de zaak spontaan kan breken en non-conform is: http://en.wikipedia.org/wiki/Spontaneous_glass_breakage
-7: 18 lid 3 treft het "Minor damage during installation such as nicked or chipped edges which later develop into larger breaks" deel.
-en 7: 17 treft de andere relevante oorzaken. "Internal defects within the glass such as nickel sulfide inclusion."
Het probleem is dat dit moeilijk hard te maken is, het is alleen aannemelijk als vast staat dat het glas spontaan en zonder toedoen van de koper explodeerde. |
|
|
|
 |
|