|
Auteur |
Bericht |
kevinvdwal
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: do 15 okt 2009 15:32 Onderwerp: 5.1 BW Uitleg + Eigendomskwestie |
|
|
Hallo,
Ik ben net nieuw hier en volg sinds dit jaar een studie aan de NHL. (Dit stond niet tussen de opties). Ik heb twee kleine vraagjes die ik moet beantwoorden maar gewoon echt niet uit kom:
1. Leg artikel 5:1 BW uit aan de hand van een zelf bedacht voorbeeld?
Ik snap niet wat ze willen dat ik hier doe..
2. (Beetje te moeilijk om te volgen) Lisa leent een fiets van Shakira. In plaats van de fiets weer terug te geven aan Shakira, verkoopt Lisa hem voor een gangbare prijs aan Bianca, die hem vervolgens weggeeft aan haar zus Jennifer. Als Shakira ontdekt dat haar fiets zich bij Jennifer bevindt, eist ze hem daar op. Jennifer weigert afstand te doen van haar fiets.
• Leg uit van wie de fiets is.
Er is hierbij geen sprake van diefstal, en Bianca handelt ter goeder trouw (tegenprestatie) ik kan door de bomen het bos niet meer zien.
Kan iemand me op het rechte pad zetten?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 16 okt 2009 7:57 Onderwerp: |
|
|
1. Misschien dat je al iets hebt gelezen over "moederrecht" of het mogen bezwaren van het recht? Wat weet je van het eigendomsrecht?
2. Art. 3:86 BW. Mocht je de hint niet snappen dan raad ik je aan je tekstboek te raadplegen m.b.t. overdracht van eigendom  _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 16 okt 2009 10:43 Onderwerp: Re: 5.1 BW Uitleg + Eigendomskwestie |
|
|
kevinvdwal schreef: | 1. Leg artikel 5:1 BW uit aan de hand van een zelf bedacht voorbeeld?
Ik snap niet wat ze willen dat ik hier doe.. |
Zoals je de opdracht hier formuleert kun je er inderdaad alle kanten mee op. Moet je alle leden van het artikel uitleggen?
Quote: | 2. (Beetje te moeilijk om te volgen) Lisa leent een fiets (...)
Kan iemand me op het rechte pad zetten? |
Loop stap voor stap de casus door en zoek bij iedere stap precies uit wat er gebeurt, wie er eigenaar is en dergelijke. Dit doe je aan de hand van art. 3:84 BW en aanverwante bepalingen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Basa
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 256
|
|
|
|
 |
W. de Haan
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 18:24 Onderwerp: Boek 5 BW |
|
|
Dit is toch geen ONDERNEMINGSRECHT? Dan moet je echt bij Boek 2 BW zijn. De kwestie van eigendomsrechten ziet op het meer algemene Burgerlijk recht. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 20 okt 2009 21:17 Onderwerp: |
|
|
Kevin, maak een start door te tekenen wat er gebeurt. Gewoon met de voorletters van de personen en pijltjes. Dat maakt zo'n verwarrend verhaal al wat duidelijker. Benoem dan wat er gebeurt bij die pijltjes (dus: koop, schenking, lenen) en benoem ook even wat de personen zijn (bijvoorbeeld Shakira is eigenaar).
Dan kijken: kan wel wat gebeurt? Shakira heeft de eigendom, dus die heeft de beschikkingsbevoegdheid over het goed. Maar wat is Lisa? (in goederenrechtelijke termen). En wat zijn de voorwaarden voor een geldige overdracht (verkoop en levering). Is de overdracht dus geldig volgens 3:84 BW? Als hij niet geldig is, zou hij dan toch nog geldig kunnen zijn (zie daarop volgende artikelen)?
Zo hobbel je er een beetje doorheen, snap je? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|