|
|
| Auteur |
Bericht |
mastervince
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 19:12 Onderwerp: 4e contract herroeppen en weer een andere gekregen. |
|
|
Beste mensen.
Ik ben werkzaam in de klein metaal sector.
Even gegoogle'd waar ik terrecht kon met mijn vragen en ik dacht dat ik
dan hier wel terecht kon komen.
Nu hoop ik dat jullie mij antwoorden kunnen geven op mijn vragen.
Ik heb 24 juni 2010 een 4e contract getekend voor een jaar. Dit ging in op 1 juli tot 30 juni 2011. (Ik dacht dat je maar 3 bepaalde tijd contracten kon krijgen).
Nu vandaag kwamen ze naar mij toe of ik weer een ander contract wou tekenen. Deze staat van 1 juli tot 31 maart 2011. Deze is dus 3 maanden korter.
Ik ben op 01-04-2008 begonnen bij dit bedrijf. En hun melden vandaag aan mij dat ze 4 contracten mij konden geven als het maar minder is als 36 maanden. (Een vast contract wil mijn baas mij niet geven).
Mogen ze nu mijn contract "herroepen" en mij een nieuw ander contract geven van 3 maanden korter? Ik heb hem niet getekend omdat ik dit graag wou uitzoeken.
Ook staat in al mijn contracten:
Artikel 5
Elk van de partijen kan de arbeidsovereenkomst met inachtneming van de opzegtermijn tussentijds opzeggen.
In mijn contract staat geen opzegtermijn. En persoonlijk vind ik dit ook wel een rare zin. Is dit wel logisch?
Alvast bedankt voor het lezen!
Met vriendelijke groet,
Vince.. |
|
|
|
|
 |
Britttt
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 21:26 Onderwerp: |
|
|
Hallo Vince,
Is er in je contract nergens verwezen naar een CAO of andere voorwaarden, waarin eventuele afwijkende voorwaarden kunnen staan?
Voor zover mij bekend is het enkel mogelijk 3 tijdelijke contracten bij een en dezelfde werkgever te krijgen. Na het derde contract wordt het 4e automatisch een vast contract, ook al staat dat niet vermeld. Dit is wettelijk zo geregeld. Het is wel belangrijk dat maximaal 3 maanden tussen de contracten zit.
Wat opzegtermijnen betreft: in principe heeft zowel de werkgever als de werknemer een maand opzegtermijn. Voor elke 5 jaar die vervolgens gewerkt wordt moet er een maand bij worden opgeteld, tot een maximum van 4 maanden. |
|
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 07 jul 2010 10:28 Onderwerp: |
|
|
Ik ga er voor het gemak van uit dat de CAO metaal en techniek op jou van toepassing is. Zie deze link voor een populaire versie: http://www.fnvbondgenoten.nl/content/downloads/cao/1642464?view=Standard
In tegenstelling tot de bepalingen in burgerlijk wetboek mag een werkgever 4 bepaalde tijd contracten aangaan, zonder dat daarmee een vast dienstverband is ontstaan. Echter de maximale periode van 36 maanden is gelijk aan de bepalingen in het burgerlijk wetboek.
Dat maakt dat jouw 4e contract nog niet bij aangaan middels conversoe voor onbepaalde tijd is aangegaan, maar maakt wel dat zodra jij de periode van 36 maanden overbrugt, jouw dienstverband alsnog voor onbepaalde tijd zal zijn.
Het is dus van groot belang dat jij niet tekent voor die nieuwe overeenkomst (alhoewel dat feitelijk de 5e overeenkomst zou zijn...). In feite zou je kunnen zeggen dat jouw dienstverband nu al voor onbepaalde tijd is. |
|
|
|
|
 |
mastervince
|
Geplaatst: wo 07 jul 2010 17:16 Onderwerp: |
|
|
Heel erg bedankt voor jullie snelle reactie's!!
In mijn contract staat wel:
Artikel 2
Voor zover in deze arbeidsovereenkomst niet uitdrukkelijk van het tegendeel blijkt, is op de arbeidsverhouding van bovengenoemde partijen de CAO voor het Metaalbewerkingsbedrijf van toepassing.
Maar om terug te komen op artikel 5, kunnen ze mij gewoon tijdens mijn contract melden dat ik over bijvoorbeeld over een maand niet terug hoef te komen??
En kunnen ze mij verplichten het nieuwe contract (wat dus 3 maanden korter is) te tekenen?
Alvast bedankt!
Vince.. |
|
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 07 jul 2010 18:02 Onderwerp: |
|
|
| mastervince schreef: | | Voor zover in deze arbeidsovereenkomst niet uitdrukkelijk van het tegendeel blijkt, is op de arbeidsverhouding van bovengenoemde partijen de CAO voor het Metaalbewerkingsbedrijf van toepassing. |
Die CAO is algemeen verbindend verklaard. In die CAO staat de maximale periode van 36 maanden genoemd. Na 36 maanden = vast contract.
| mastervince schreef: | | Maar om terug te komen op artikel 5, kunnen ze mij gewoon tijdens mijn contract melden dat ik over bijvoorbeeld over een maand niet terug hoef te komen?? |
Nee dat kan niet. Opzeggen kan alleen rechtsgeldig, dat wil zeggen MET een vergunning van het UWV Werkbedrijf (vroeger CWI). DAARBIJ moet de opzegtermijn gehanteerd worden. Dat is iets wettelijks, en niet relevant voor jou. Maak je daar niet druk om.
| mastervince schreef: | | En kunnen ze mij verplichten het nieuwe contract (wat dus 3 maanden korter is) te tekenen? |
Nee dat kunnen ze niet. Enkel in de situatie dat ze in eerste instantie per ongeluk een verkeerd contract hebben voorgelegd aan jou, waarvan jij ook wist dat het een fout contract was, kunnen ze jou verplichten het daadwerkelijk overeengekomene op die wijze te formaliseren. |
|
|
|
|
 |
mastervince
|
Geplaatst: wo 07 jul 2010 18:16 Onderwerp: |
|
|
Alweer heel erg bedankt voor je reactie.
Ik moet zeggen dat ik hier heel erg veel aan heb. Ik wist alleen niet dat dat 1e contract niet goed was. Hun fout. Ik teken dat andere contract daarom niet.
Ik weet alleen nog niet wat ik moet zeggen als ze vragen of ik het nieuwe contract heb getekend.
Kan ik vanavond eindelijk lekker slapen zonder me zorgen te hoeven maken om mijn contract. Daarom alweer heel erg bedankt voor je hulp!
Groetjes Vince.. |
|
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 07 jul 2010 20:08 Onderwerp: |
|
|
Gewoon kort en eerlijk;
Sorry baas maar ik wil me aan het reeds door ons beide getekend contract houden. |
|
|
|
|
 |
|
|