Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 23:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

3xcontract ONbepaalde tijd = opvolgend werkgeverschap?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dzjonny

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013 23:20    Onderwerp: 3xcontract ONbepaalde tijd = opvolgend werkgeverschap? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst hartelijk dank voor dit zeer informatieve forum en alle behulpzame deskundigen! Very Happy

Ik schets u het volgende, gevolgd door wat vragen:

Inlener/opdrachtgever "C" maakt gebruik van uitzendpersoneel geleverd door uitzendbureau "A". Ik heb een fase 4 contract (voor onbepaalde tijd) bij uitzendbureau "A" en werk bij inlener "C".

Op een gegeven moment ruilt inlener "C" de diensten van uitzendbureau "A" in voor de diensten van uitzendbureau "B". Mijn fase 4 contract (voor onbepaalde tijd) bij uitzendbureau "A" wordt 'overgenomen' door uitzendbureau "B" in opdracht van en met goedkeuring van inlener/opdrachtgever "C"; concreet: mijn fase 4 contract bij uitzendbureau "A" wordt met wederzijds goedvinden beëindigd en ± meteen en onder dezelfde voorwaarden, tegen minstens dezelfde beloning, en onder identieke functiebeschrijving/benoeming opnieuw afgesloten bij/via uitzendbureau "B".

(NB. uitzendbureau "A" en uitzendbureau "B" hebben geen relatie met/tot elkaar, behalve dat beiden inlener "C" als opdrachtgever hebben/hadden)

Enige tijd hierna besluit inlener "C" mij direct in vaste dienst te nemen, voor onbepaalde tijd, tegen minstens dezefde beloning en onder identieke functiebeschrijving/benoeming als onder contract 2. Ik zeg mijn fase 4 contract bij uitzendbureau "B" op en teken meteen mijn nieuwe vaste contract/arbeidsovereenkomst bij inlener "C", welke tot op heden mijn werkgever is.

Onlangs nu heeft mijn werkgever (voormalig inlener "C"), wegens geplande reorganisatie, mij (en 8 anderen, op onze vestiging van het bedrijf, er zijn meer vestigingen, verspreid over het land) boventallig verklaard en aangekondigd mijn arbeidsovereenkomst (en die van de andere boventallig-verklaarden) te willen beëindigen per eind januari 2014, met in acht neming van een door werkgever en vakbonden opgesteld Sociaal Plan, en met inachtneming van 2 maanden herplaatsingsbegeleiding (inter/extern) + 3 maanden opzegtermijn, alsmede recht op een ontslagvergoeding (indien intern geen passende arbeid gevonden kan worden) vlgs. de kantonrechtersformule.

De boventalligheid van de betrokken werknemers (waaronder ik dus) is bepaald d.m.v. het afspiegelingsbeginsel.
Een vaststellingsovereenkomst (ontslag met wederzijds goedvinden) zal worden aangeboden indien binnen 2 maanden na boventalligheidsverklaring geen passende (interne) functie is gevonden.

concrete gegevens:
# contract 1 voor onbepaalde tijd (fase 4 contract) bij uitzendbureau A, via inlener C, periode: jan. 1999 - nov. 2001.

# contract 2 voor onbepaalde tijd (fase 4 contract) bij uitzendbureau B, via inlener C, periode: nov. 2001 - okt. 2002, zelfde werk + zelfde functiebenoeming als bij contract 1.

# contract 3 voor onbepaalde tijd bij inlener C (huidige werkgever),
periode:okt. 2002 - nu - beoogde einddatum = januari 2014;
bij aanvang contract 3: zelfde werk + zelfde functiebenoeming als bij contract 1 en 2.

Vraag 1, i.v.m. berekening van het aantal gewogen dienstjaren in de kantonrechtersformule:
# kan ik aannemelijk maken dat de tijdsperioden van contract 1 en contract 2 mee zouden moeten tellen in het aantal jaren van dienstverband? M.a.w., zou hier sprake kunnen zijn van 'opvolgend werkgeverschap'?

Vraag 2, i.v.m. met afspiegelingsbeginsel:
# indien het antwoord op vraag 1 'ja' luidt, zou het dan zo kunnen zijn dat het afspiegelingsbeginsel mogelijk ten onrechte op mij van toepassing werd geacht te zijn?

En hieruit voortvloeiend vraag 3:
# zou het dan zo kunnen zijn dat ik alsnog als niet-boventallig verklaard zou kunnen worden, en iemand anders misschien juist wel (iemand die dacht 'de dans ontsprongen' te zijn, maar nu misschien toch korter dan ik in dienst blijkt te zijn)?

Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties!
Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 15 aug 2013 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het kan inderdaad zo zijn, dat hier sprake is van opvolgend werkgeverschap en dat de als uitzendkracht gewerkte jaren moeten worden meegeteld in de A-factor van de kantonrechtersformule.

Ook kan het zijn dat u ten onrechte bent ontslagen door toepassing van het afspiegelingsbeginsel. Ook hier moeten mogelijk de als uitzendkracht gewerkte jaren worden meegenomen en is sprake van opvolgend werkgeverschap. Het kan zijn dat in het sociaal plan anders is bepaald.

Zie de onderstaande artikelen:
http://www.akd.nl/nl/kennis/publicaties/welke-dienstjaren-tellen-mee
http://www.kvdl.nl/nieuws/tellen-jaren-als-uitzendkracht-mee-bij-een-reorganisatie/
dzjonny

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: vr 16 aug 2013 1:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wow, hartelijk dank voor de links, Marja, dat ziet er mogelijk veelbelovend uit Very Happy

Nu komen er echter wel meteen 2 nieuwe vragen bij mij op...

Stel: ik zou inderdaad meer dienstjaren hebben en daardoor onrechtmatig boventallig verklaard zijn, maar ben ondertussen meer geïnteresseerd in de ontslagvergoeding dan in voortzetting van mijn dienstverband bij deze werkgever.

Stel ook dat ik via de kantonrechter een hogere onslagvergoeding zou eisen (hoger dan werkgever mij uiteindelijk aan zal bieden, uitgaande van zijn - foutieve - berekening van het aantal dienstjaren)

Vraag 1: zou een kantonrechter eerder geneigd zijn te kiezen voor het afwijzen van het ontbindingsverzoek van mijn werkgever (om zo mijn ontslag te voorkomen) (maar mogelijk/waarschijnlijk dit ontslag dan als het ware doorschuift naar een nu nog niets vermoedende collega van mij die dan net iets korter in dienst zou zijn dan ik), of zou een kantonrechter meer geneigd zijn tegemoet te komen aan mijn keus voor onstlagvergoeding ipv behoud arbeidscontract (zodat ook die collega niet in mijn plaats onstlagen hoeft te worden)?

Vraag 2: als, in bovengenoemd geval, een uitspraak van de kantonrechter op zich laat wachten tot na ingang van eventuele kabinetsplannen om de onslagvergoeding drastisch te verlagen, zou deze verlaging dan ook gelden voor mijn mogelijk toegekende onslagvergoeding?

In het Sociaal Plan van mijn werkgever wordt in ieder geval benoemd dat ingrijpende verandering van relevante wetgeving zou kunnen betekenen dat het Sociaal Plan eindigt en er door partijen (werkgever en vakbonden) overlegd zal worden over een eventueel nieuw plan.

Alvast bedankt weer voor eventuele verdere reacties.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds