Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
dzjonny
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 14 aug 2013 23:20 Onderwerp: 3xcontract ONbepaalde tijd = opvolgend werkgeverschap? |
|
|
Allereerst hartelijk dank voor dit zeer informatieve forum en alle behulpzame deskundigen!
Ik schets u het volgende, gevolgd door wat vragen:
Inlener/opdrachtgever "C" maakt gebruik van uitzendpersoneel geleverd door uitzendbureau "A". Ik heb een fase 4 contract (voor onbepaalde tijd) bij uitzendbureau "A" en werk bij inlener "C".
Op een gegeven moment ruilt inlener "C" de diensten van uitzendbureau "A" in voor de diensten van uitzendbureau "B". Mijn fase 4 contract (voor onbepaalde tijd) bij uitzendbureau "A" wordt 'overgenomen' door uitzendbureau "B" in opdracht van en met goedkeuring van inlener/opdrachtgever "C"; concreet: mijn fase 4 contract bij uitzendbureau "A" wordt met wederzijds goedvinden beëindigd en ± meteen en onder dezelfde voorwaarden, tegen minstens dezelfde beloning, en onder identieke functiebeschrijving/benoeming opnieuw afgesloten bij/via uitzendbureau "B".
(NB. uitzendbureau "A" en uitzendbureau "B" hebben geen relatie met/tot elkaar, behalve dat beiden inlener "C" als opdrachtgever hebben/hadden)
Enige tijd hierna besluit inlener "C" mij direct in vaste dienst te nemen, voor onbepaalde tijd, tegen minstens dezefde beloning en onder identieke functiebeschrijving/benoeming als onder contract 2. Ik zeg mijn fase 4 contract bij uitzendbureau "B" op en teken meteen mijn nieuwe vaste contract/arbeidsovereenkomst bij inlener "C", welke tot op heden mijn werkgever is.
Onlangs nu heeft mijn werkgever (voormalig inlener "C"), wegens geplande reorganisatie, mij (en 8 anderen, op onze vestiging van het bedrijf, er zijn meer vestigingen, verspreid over het land) boventallig verklaard en aangekondigd mijn arbeidsovereenkomst (en die van de andere boventallig-verklaarden) te willen beëindigen per eind januari 2014, met in acht neming van een door werkgever en vakbonden opgesteld Sociaal Plan, en met inachtneming van 2 maanden herplaatsingsbegeleiding (inter/extern) + 3 maanden opzegtermijn, alsmede recht op een ontslagvergoeding (indien intern geen passende arbeid gevonden kan worden) vlgs. de kantonrechtersformule.
De boventalligheid van de betrokken werknemers (waaronder ik dus) is bepaald d.m.v. het afspiegelingsbeginsel.
Een vaststellingsovereenkomst (ontslag met wederzijds goedvinden) zal worden aangeboden indien binnen 2 maanden na boventalligheidsverklaring geen passende (interne) functie is gevonden.
concrete gegevens:
# contract 1 voor onbepaalde tijd (fase 4 contract) bij uitzendbureau A, via inlener C, periode: jan. 1999 - nov. 2001.
# contract 2 voor onbepaalde tijd (fase 4 contract) bij uitzendbureau B, via inlener C, periode: nov. 2001 - okt. 2002, zelfde werk + zelfde functiebenoeming als bij contract 1.
# contract 3 voor onbepaalde tijd bij inlener C (huidige werkgever),
periode:okt. 2002 - nu - beoogde einddatum = januari 2014;
bij aanvang contract 3: zelfde werk + zelfde functiebenoeming als bij contract 1 en 2.
Vraag 1, i.v.m. berekening van het aantal gewogen dienstjaren in de kantonrechtersformule:
# kan ik aannemelijk maken dat de tijdsperioden van contract 1 en contract 2 mee zouden moeten tellen in het aantal jaren van dienstverband? M.a.w., zou hier sprake kunnen zijn van 'opvolgend werkgeverschap'?
Vraag 2, i.v.m. met afspiegelingsbeginsel:
# indien het antwoord op vraag 1 'ja' luidt, zou het dan zo kunnen zijn dat het afspiegelingsbeginsel mogelijk ten onrechte op mij van toepassing werd geacht te zijn?
En hieruit voortvloeiend vraag 3:
# zou het dan zo kunnen zijn dat ik alsnog als niet-boventallig verklaard zou kunnen worden, en iemand anders misschien juist wel (iemand die dacht 'de dans ontsprongen' te zijn, maar nu misschien toch korter dan ik in dienst blijkt te zijn)?
Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties!
 |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
dzjonny
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 16 aug 2013 1:35 Onderwerp: |
|
|
Wow, hartelijk dank voor de links, Marja, dat ziet er mogelijk veelbelovend uit
Nu komen er echter wel meteen 2 nieuwe vragen bij mij op...
Stel: ik zou inderdaad meer dienstjaren hebben en daardoor onrechtmatig boventallig verklaard zijn, maar ben ondertussen meer geïnteresseerd in de ontslagvergoeding dan in voortzetting van mijn dienstverband bij deze werkgever.
Stel ook dat ik via de kantonrechter een hogere onslagvergoeding zou eisen (hoger dan werkgever mij uiteindelijk aan zal bieden, uitgaande van zijn - foutieve - berekening van het aantal dienstjaren)
Vraag 1: zou een kantonrechter eerder geneigd zijn te kiezen voor het afwijzen van het ontbindingsverzoek van mijn werkgever (om zo mijn ontslag te voorkomen) (maar mogelijk/waarschijnlijk dit ontslag dan als het ware doorschuift naar een nu nog niets vermoedende collega van mij die dan net iets korter in dienst zou zijn dan ik), of zou een kantonrechter meer geneigd zijn tegemoet te komen aan mijn keus voor onstlagvergoeding ipv behoud arbeidscontract (zodat ook die collega niet in mijn plaats onstlagen hoeft te worden)?
Vraag 2: als, in bovengenoemd geval, een uitspraak van de kantonrechter op zich laat wachten tot na ingang van eventuele kabinetsplannen om de onslagvergoeding drastisch te verlagen, zou deze verlaging dan ook gelden voor mijn mogelijk toegekende onslagvergoeding?
In het Sociaal Plan van mijn werkgever wordt in ieder geval benoemd dat ingrijpende verandering van relevante wetgeving zou kunnen betekenen dat het Sociaal Plan eindigt en er door partijen (werkgever en vakbonden) overlegd zal worden over een eventueel nieuw plan.
Alvast bedankt weer voor eventuele verdere reacties. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|