Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 19 jun 2025 8:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

3 auto's. Problemen, bedrijfsmatigheid, onderhoud, gemeente
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
linkie

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 21:32    Onderwerp: 3 auto's. Problemen, bedrijfsmatigheid, onderhoud, gemeente Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ik zit met het volgende.
Als hobby heb ik een jaar of 4 een grote amerikaan gekocht. Deze is zo goed bevallen, en de hobby is zo leuk (we rijden allerlei cruises en meetings af) dat we er uiteindelijk 2 bij hebben gekocht, 3 en 2 jaar geleden.
Nu hebben we in totaal dus 3 van deze amerikanen.
2 ervan worden min of meer beiden dagelijks gebruikt (1x fulltime, 1x parttime) voor woon-werk.
Omdat deze auto's uiteraard al wat ouder zijn, mankeert er wat regelmatiger iets aan dan bij een jonge leasebak.
Nu is het absoluut niet zo dat ik elke dag onder de auto lig (kan ook niet in dit regen-land) of motorblokken wissel, grote beurten uitvoer, etc.
Wel is het zo, dat ik rubberhoesjes vervang, dynamo vernieuw, nieuwe luchtfilter plaats, mooie bougiekabels, een nette geluidsinstallatie inbouw, etcetera. Ook sta ik niet constant met draaiende motor te rommelen, of zijn het herrie-bakken. (hou ik zelf niet van.) Er komt een bescheiden donkere roffel uit de uitlaten, maar de gemiddelde auto heeft een gelijk geluidsniveau.
Hierbij respecteer ik de buurt, dwz, ik doe dit niet op ongewone uren (niet na 9 uur, niet voor 9 uur, niet op zondag, of op zondag alleen interieurdingetjes welke geen geluid produceren.)
Nu hebben er enkele mensen geklaagd, en blijkt dat de gemeente bezig is om mij " bedrijfsmatigheid" in de schoenen te schuiven.
Ook zou er parkeeroverlast zijn. (ik sta netjes in de vakken, en er is nog ruim voldoende ruimte over..) Bovendien staat er 1 auto in mijn eigen voortuin annex oprit, waar sommigen bewus een tuin houden, en anderen een oprit.
Er zijn meerdere mensen met 2 auto's, die hun auto's niet op hun oprit plaatsen.
Ik woon in een ruime eengezinswoning-wijk in een dorp.
Nu is de vraag: wat zou de gemeente mij kunnen maken?
Ik heb mij reeds enigzins verdiept in de APV, en volgens mij biedt dit voor hun geen handvatten.
Deze zal ik hieronder plaatsen.
Info is zeer welkom.
Alvast dank.

Hoofdstuk 5 Andere onderwerpen betreffende de huishouding der gemeente
Afdeling 1: Parkeerexcessen

Artikel 5.1.1 Begripsomschrijvingen
In deze afdeling wordt verstaan onder:
a. weg: de weg, als bedoeld in artikel 1, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994;
b. voertuigen: alle voertuigen met uitzondering van:
1. treinen en trams;
2. fietsen, bromfietsen;
3. invalidenvoertuigen in de zin van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
4. kruiwagens, kinderwagens en dergelijke kleine voertuigen, rolstoelen;
c. parkeren: het laten stilstaan van een voertuig, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en
gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden
of lossen van goederen.

Artikel 5.1.2 Parkeren van voertuigen van autobedrijf e.d.

1. Het is degene die er zijn bedrijf, nevenbedrijf dan wel een gewoonte van maakt voertuigen te
stallen, te herstellen, te slopen, te verhuren of te verhandelen, verboden:

a. drie of meer voertuigen die hem toebehoren of zijn toevertrouwd, op de weg te parkeren
binnen een cirkel met een straal van 50 meter met als middelpunt een dezer voertuigen; of
b. de weg als werkplaats voor voertuigen te gebruiken.
2. Onder verhuren als bedoeld in het eerste lid wordt mede verstaan:
a. het gebruiken van een voertuig voor het geven van lessen;
b. het gebruiken van een voertuig voor het vervoeren van personen tegen betaling.
3. Tot de voertuigen bedoeld in het eerste lid worden niet gerekend:
a. voertuigen waaraan herstel- of onderhoudswerkzaamheden worden verricht die in totaal niet
meer dan een uur vergen, zulks gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt voor
deze werkzaamheden;
b. voertuigen gebezigd voor persoonlijk gebruik van de in het eerste lid genoemde persoon.
4. Het college kan van het in het eerste lid gestelde verbod ontheffing verlenen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Los van de vraag of je er een gewoonte van maakt 'voertuigen te stallen' lijkt me er volgens bovenstaande artt. weinig aan de hand als je er 1 van de drie continu op je eigen terrein hebt staan.

'Bedrijfsmatigheid'... zou dat betekenen dat je ook aan allerlei andere eisen (die aan een bedrijf gesteld worden zoals accu's in bakken en een lekdichte vloer etc.) moet voldoen?

linkie: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=69&t=21885

Laatst aangepast door HenkR op do 24 jul 2008 4:05, in totaal 1 keer bewerkt
BG

BG

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 9:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Henk: ik denk dat de gemeente daarmee strijd met het bestemmingsplan wil aantonen. Lijkt me sterk dat ze TS aan willen merken en kunnen merken als inrichting (Wet milieubeheer), heb het IVB niet direct meer voor me.

Als TS echt met olie aan de slag gaat etc. zullen ze dat wel handhaven via wet- en regelgeving die storting verbiedt van deze stoffen op het riool/bodem.

Er is sprake van persoonlijk gebruik en dan lijkt me de uitzonderingsgrond van art. 5.1.2 lid 3 onder b van toepassing.

Daarnaast noem je allemaal klussen, ik ben geen kenner, die naar mijn idee ook wel onder de uitzonderingsgronden gebracht kunnen worden zoals genoemd in de APV.

Ofwel de gemeente kan je niet op de aangehaalde APV-bepalingen pakken, maar dat laat onverlet dat je nog wel te maken hebt met andere wetgeving en dat je de openbare weg niet als werkplek gebruikt (dat blijkt niet echt uit je bericht dat je uitsluitend de voortuin gebruikt om klussen uit te voeren).
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En een uur lang een draaiende motor in de straat, zelfs van een gewone auto, is buitengewoon irritant. Ik hoor nog liever zwaar heiwerk dan allesdoordringende lage bromtonen. Ik neem aan dat de gemeente, evt. na aanpassing van de APV, wel iets aan het geluidsoverlast zou kunnen doen. (Maar ik weet niet hoe ik "ook sta ik niet constant met draaiende motor te rommelen ... er komt een bescheiden donkere roffel uit te uitlaten" moet opvatten.)

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar ik heb het danook niet over "een uur lang draaiende motor".... Confused
Ik zie daar ook het nut niet van in...
Als ik, om welke reden danook, een auto warm moet draaien, zou ik er een blokje rond mee rijden...
Met een bescheiden donkere roffel probeer ik het geluid weer te geven dat de auto produceert.
Denk je aan een golfje met een "sport"uitlaat, heb je duidelijk het verkeerde geluidsbeeld voor je, en ben ik het met je eend: Dat is ontzettend storend.

maar nogmaals: dat is niet het soort onderhoud wat ik doe.
laatst waren de remslangetjes achter de voorwielen verdroogd. (30 jaar oud) die heb ik dus vernieuwd.

Zulk soort dingen. Half uur werk per wielkant.
Nu is er een fuseerubbertje kapot. Dat vervang ik dus ook. Uurtje werk hooguit.
Dat gebeurt bij andere auto's ook, en wellicht zien anderen het puur als vervoermiddel en laten het doen. Ik doe het zelf.

Lijkt me geen probleem...
In mijn ogen ben ik er in elk geval niemand mee tot last.
Zoals reeds eerder gemeld, sta ik geen complete auto's te verbouwen, zagen, spuiten, etc.etc. het is gewoon echt hobbymatig gerommel zo nu en dan.
Dat het de afgelopen maand wat frequenter is dan daarvoor, heeft er alles mee te maken dat de auto 200% in orde moet zijn voor de vakantie.
Verder is het alleen dingetjes repareren die stuk zijn gegaan, en dat valt best mee..

@BG: Er staat in de APV dat klussen op de openbare weg is toegestaan, indien dit korter dan 1 uur in beslag neemt.
Tevens staat er (zoals mijn onervaren ogen het lezen althans) dat dit artikel niet van toepassing is bij persoonlijk gebruik, zoals je zelf aanhaalde.
Enige tijd geleden deed ik inderdaad dergelijke klusjes in de voortuin.
Sinds echter de 3e auto daar inmiddels alweer een half jaar staat, doe ik deze klusjes waar de auto op dat moment staat..
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

linkie schreef:
Maar ik heb het danook niet over "een uur lang draaiende motor".... Confused

Ok, dat schreef je inderdaad ook niet, maar ik vroeg me af of ik het tussen de regels door kon lezen Wink. Goed, als af en toe op fatsoenlijke tijden even de motor draait, dan zal dat toch niet veel overlast kunnen geven. Je kunt dat natuurlijk zelf beter beoordelen dan wij. Het lijkt me wel verstandig om te proberen het door de ogen van buren te zien (ik zeg niet dát ze een punt hebben, maar het is natuurlijk verleidelijk om het niet te willen zien als ze eigenlijk wél een punt hebben).

Het is in ieder geval niet verboden om een hobby te hebben. Misschien een idee voor de klagende buren Wink

Heet de gemeente zelf al van zich laten horen?
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds