Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 19:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

3:41 vs 6:8
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kobusk

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2009 12:47    Onderwerp: 3:41 vs 6:8 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Noch de aanvraag, noch de verlening van de vergunning zijn gepubliceerd. De aanvrager heeft van de gemeente bericht ontvangen dat de vergunning is verleend conform art 3:41 awb. De termijn voor bezwaar vervalt volgens de gemeente 6 weken na dit bericht aan de aanvrager.
art 6:8 heeft het over de voorgeschreven wijze van bekendmaking. Waar lees ik hier meer details over Wie kan mij adviseren.
Ook de Rechtbank is van mening dat 3:41 bepalend is. Dit maakt, zoals in dit geval, een onderonsje tussen gemeente en aanvrager mogelijk en zet de burger buiten spel. Deze heeft zich immers niet als belanghebbende gemeld, omdat hij onwetend is gelaten inzake de aanvraag van de vergunning.
KK
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2009 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De voorgeschreven wijze van bekendmaking is inderdaad 3:41 Awb tenzij een andere bijzondere wet iets anders bepaalt. Of dat zo is, hangt er vanaf wat voor soort besluit het is. Echter, als je geen bezwaar hebt gemaakt dan kun je toch nog toegang tot de bestuursrechter hebben, namelijk op grond van artikel 6:13 Awb: als je redelijkerwijs niet kan worden verweten dat je geen bezwaar hebt gemaakt. Als het besluit alleen aan de aanvrager is toegestuurd en niet is bekendgemaakt, en er geen kennisgeving van is gedaan, dan lijkt mij voor de hand liggen dat je een beroep kunt doen op artikel 6:13 Awb. Blijkbaar vond de rechtbank van niet? Ik ben wel benieuwd waarom niet. Vond de rechtbank wel dat je 'belanghebbende' was? Daarvoor is namelijk niet de bekendmaking van het besluit bepalend, maar of jij een belang hebt dat rechtstreeks bij het besluit is betrokken (artikel 1:2 Awb).

Kun je meer details geven over het soort besluit en de gevolgde procedure?
kobusk

BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2009 14:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het betreft hier een herinrichting van een parkeerplaats bij het ziekenhuis, wat op zich geen bezwaar zou zijn. Echter is daarbij ook de inrit van de parkeer plaats verlegd het geen voor de buurt bezwaarlijk is. Er is nog wel een informatie avond geweest, maar toen was het kwaad al geschied. Ik heb toen meteen een bezwaar ingediend en er is een hoorzitting geweest. Voor de hoorzitting kreeg ik inzage in de stukken en hierbij viel het op dat zowel de vergunning aanvraag als de vergunning met de hand geschreven waren!
De aanvraag had als datum 10 november 2007 en de vergunning 6 februari 2007 (9 maanden eerder). Die aanvraag datum zou een verschrijving zijn, maar het lijkt mij er meer op dat beide in 2008 geschreven zijn en het een foutje is in antidatering!
De rechter had overigens een copie van een uitgetikte vergunning en ik vraag me af wanneer die dan is gefabriceerd.
In de aanvraag is sprake van herinrichting van de parkeerplaats en verplaatsing van de inrit; de vergunning spreekt alleen van herinrichting.

Ik citeer uit de uitspraak van de rechtbank:

5. eiser betwist dat er sprake is van een termijnoverschrijding en stelt daartoe dat noch de aanvraag tot vergunning, noch de verlening zijn gepubliceerd. De dag van bekendmaking is nog niet ingegaan.
6. De rechtbank stelt vast dat verweerder het besluit van 6 februari 2007, op 6 februari 2007 aan het Elkerliek Ziekenhuis heeft toegezonden.
7. Naar het oordeel van de rechtbank heeft verweerder daarmee voldaan aan het bepaalde in artikel 3:41 van de Abw

Omdat de aanvraag ook niet gepubliceerd was heeft niemand daartegen bezwaar kunnen aantekenen en bleef de aanvrager de enige belanghebbende. Deze constructie rond 3:41 maakt dus elk onderonsje tussen aanvrager en gemeente legaal.
arizona

BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2009 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En de rechtbank heeft de eiser vervolgens niet ontvankelijk verklaard? Heel vreemde zaak.
kobusk

BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2009 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente heeft mijn bezwaar niet ontvankelijk verklaard wegens termijn overschrijding en de rechtbank heeft vervolgens mijn beroep ongegrond verklaard.
RaRa waar is het recht van de burger?
arizona

BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2009 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoger beroep (binnen 6 weken, let op dat je die termijn - als je hem wilt benutten - niet laat verstrijken!). Maar om te weten of dat kans maakt, even nog een vraag om verduidelijking:

Quote:
Er is nog wel een informatie avond geweest, maar toen was het kwaad al geschied.

Bedoel je dat op het moment van de informatieavond het besluit al was genomen? Was die avond dus ná 6 februari 2008? Hoe kwam je erachter dat die informatieavond was?

Quote:
Ik heb toen meteen een bezwaar ingediend en er is een hoorzitting geweest.

Wanneeer heb je precies bezwaar gemaakt? (Datum?)
kobusk

BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2009 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die info avond was pas op 24 april 2008 en ik heb het bezwaar op 25 april, de volgende dag, ingediend. Voor die info avond had de hele buurt een uitnodiging in de bus ontvangen.
Het "besluit" dateert 6 februari 2007. {ik heb sterk de indruk dat dit geantidateerd is}
arizona

BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2009 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het maar een rare zaak. De rechtbank zal best gelijk hebben dat was voldaan aan artikel 3:41 Awb maar dat neemt niet weg dat ze (volgens mij) ambtshalve had moeten toetsen of de termijnoverschrijding verschoonbaar was. Heeft de rechtbank zich helemaal niet uitgelaten over de vraag of eventueel van een 'verschoonbare termijnoverschrijding' (artikel 6:11 Awb) sprake was?

Ik weet dat de rechtspraak op dit punt erg streng is, maar ik kan in dit geval echt niet inzien hoe jij binnen de termijn bezwaar had kunnen maken. Is er rond februari 2007 helemaal geen enkele informatie hierover gepubliceerd?
Op basis van de feiten zoals jij ze nu verwoordt, lijkt mij een hoger beroep kansrijk.
kobusk

BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2009 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rechter zegt: "Niet is gebleken dat er sprake is van een verschoonbare termijnoverschrijding in de zin van artikel 6:11 van de Awb."
Deze uitspraak is van 10 maart en ik ga zowiezo naar de Rvs en zo ruim mogelijk voor 21 april. Ik hoop echter voor die tijd via dit Forum de nodige wijheid op te doen. Misschien kent iemand jp in dit soort zaken. Ik kan me niet voorstellen dat dit de eerste burgeromzeiling in de geschiedenis is.
arizona

BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2009 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil ook wel eens in de boeken duiken. Wat voor een soort besluit is het? Nogmaals even voor de zekerheid: er is dus pas begin 2008 voor het eerst iets naar buiten toe gecommuniceerd over dit besluit, ofwel over het feit dat het was genomen of over het voornemen om het te nemen?
kobusk

BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2009 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tweede helft 2007 begon men de parkeerplaats van het ziekenhuis opnieuw in te delen, daar werd toen door niemand aandacht aan geschonken. Eind 2007, begin 2008 bleek dat ook de toegang werd verplaatst en dat het betaald parkeren werd.
Door de verplatsing van de inrit werd het hinderlijk voor de omgeving en door het betaald parkeren gingen velen in de omliggende straten parkeren. Daar waren we niet blij mee, speciaal omdat vooral de medewerkers bij ons voor de deur parkeerden (dus de hele dag).
Wij waren vanaf medio december tot begin maart bij onze dochter in Curacao, dus toen ik thuis kwam was de ellende op een hoogtepunt en lag er de brief voor de informatie avond in de bus. Ik heb toen gewacht tot die info avond (met de vertegenwoordiging van gemeente en ziekenhuis) en heb daar reeds aangekondigd dat ik de volgende dag een bezwaarschrift zou indienen.
Ik heb sterk de indruk dat men toen pas die aanvraag en die vergunning heeft geschreven. Volgens mij stond er op dat moment, alles was reeds klaar, niets op papier!
Overigens heeft de gemeente ook alles betaald. Ja dat kan allemaal!!!
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 14 mrt 2009 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Ik wil ook wel eens in de boeken duiken. Wat voor een soort besluit is het? Nogmaals even voor de zekerheid: er is dus pas begin 2008 voor het eerst iets naar buiten toe gecommuniceerd over dit besluit, ofwel over het feit dat het was genomen of over het voornemen om het te nemen?
Ik denk dat het gaat om een besluit tot het verlenen van een inritvergunning
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds