Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 23:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

2 keer een boete...?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ricojet

Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013 14:28    Onderwerp: 2 keer een boete...? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een boete gekregen voor het rijden zonder licht op de fiets om 20:45 heb ik de boete gekregen. Maar om 21:00 heb ik weer dezelfde boete gekregen dus nu moet ik twee keer € 52 betalen. Dit lijkt me wel heel vreemd, is dit wel juridisch toegestaan en kan ik een bezwaar maken met succes?

Dank jullie wel.

Rico
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je twee keer deze overtreding hebt begaan dan moet je inderdaad twee keer de boete betalen. Heb je een keer deze overtreding begaan, dan telt dat uiteraard niet. Je kunt niet twee keer bestraft worden voor hetzelfde feit (ne bis in idem).
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 12 jan 2013 18:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En de overtreding is hier dus zowel om 20:45 als om 21:00 begaan. Dat hij om 20:45 is beboet betekent niet dat hij de rest van de avond zonder licht mag doorrijden. Hij had kunnen en moeten afstappen om met de fiets aan zijn hand zijn weg te vervolgen, of iets dergelijks.

Leeftijd: 29

BerichtGeplaatst: ma 25 mrt 2013 23:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is hier of het redelijk is te stellen dat het hier gaat om twee aparte feiten. De omstandigheid moet dan zijn veranderd. Een andere is de tijd. De hoofdvraag die je moet beantwoorden is: was het redelijk te verwachten dat jij je licht zou ontsteken?

Op welke wijze ben je beboet? Ben je aangehouden? Waarom was je licht niet aan? Deze vragen moet je beantwoorden voor je verder kunt denken. Beantwoord ze, en post ze hier zodat er feedback kan komen.
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: di 26 mrt 2013 1:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
De vraag is hier of het redelijk is te stellen dat het hier gaat om twee aparte feiten. De omstandigheid moet dan zijn veranderd. Een andere is de tijd. De hoofdvraag die je moet beantwoorden is: was het redelijk te verwachten dat jij je licht zou ontsteken?

Nee, de vraag is of je intussen in de gelegenheid bent geweest om te stoppen met overtreden.

TS is om 20:45 beboet. Hij had vervolgens kunnen gaan lopen. Dat heeft hij niet gedaan. Hij was om 21:00 dus opnieuw in overtreding. De boete is evident terecht voor de 2e maal opgelegd.

Leeftijd: 29

BerichtGeplaatst: wo 27 mrt 2013 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides, ik ken de situatie van de beboeting niet maar ik zou er ook vanuit gaan dat het redelijk is dat je stopt met overtreden na een beboeting. Ik denk dat mijn antwoord niet ondubbelzinnig genoeg was?
Bekijk de homepage
bona fides

BerichtGeplaatst: do 28 mrt 2013 2:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Bona Fides, ik ken de situatie van de beboeting niet maar ik zou er ook vanuit gaan dat het redelijk is dat je stopt met overtreden na een beboeting.

Om 20:45 is TS beboet voor het rijden zonder licht op de fiets. Een fiets heeft geen kenteken of iets dergelijks, dus er mag gevoegelijk van worden uitgegaan dat TS om 20:45 is aangesproken door een opsporingsambtenaar (bij een tentamenvraag moet je dat niet doen, maar dit is geen tentamenvraag). De omstandigheden zijn, voor zover relevant, dus duidelijk.

Maar zelfs als TS om 20:45 zou zijn "geflitst" voor zonder licht rondfietsen, zou hij om 21:00 gewoon opnieuw kunnen zijn beboet. TS wist zelf ook wel dat hij zonder licht reed, of had dat in ieder geval moeten weten, en hij had in die 15 minuten alle tijd om tot bezinning te komen en zijn overtreding te staken. De boete om 21:00 is daarom, ook wanneer hij slechts zou zijn "geflitst", geen boete voor "hetzelfde feit" als de boete om 20:45.

Maar dat TS mogelijk slechts geflitst zou kunnen zijn is natuurlijk onzin.

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: do 28 mrt 2013 10:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je bent aangesproken op de overtreding van 20:45, is dit mogelijk. Lijkt mij dat bij het rijden zonder licht je wordt aangesproken en een boete krijgt. Als je daarna weer gaat fietsen als de politie oid uit zicht is, ja, dan neem je een risico. Dat doe je dus ook niet weer Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: do 28 mrt 2013 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

34 seconden tussen 2 snelheidsovertredingen is al voldoende wanneer de automobilist intussen heeft moeten keren: LJN BR1658

Sanne_de_Boer

Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: di 02 apr 2013 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat lullig zeg, maar ik denk dat je kan spreken van twee verschillende overtredingen. Je hebt er bewust voor gekozen om na boete één door te fietsen zonder licht en dus heb je er bewust voor gekozen om nog een keer het risico te lopen om beboet te worden.

Maar dat houdt niet in dat ik het wel heel erg lullig voor je vindt. Ik hoop dat je uiteindelijk toch maar 1x de boete hoeft te betalen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds