|
Auteur |
Bericht |
Ricojet
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: za 12 jan 2013 14:28 Onderwerp: 2 keer een boete...? |
|
|
Hallo,
Ik heb een boete gekregen voor het rijden zonder licht op de fiets om 20:45 heb ik de boete gekregen. Maar om 21:00 heb ik weer dezelfde boete gekregen dus nu moet ik twee keer € 52 betalen. Dit lijkt me wel heel vreemd, is dit wel juridisch toegestaan en kan ik een bezwaar maken met succes?
Dank jullie wel.
Rico |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: za 12 jan 2013 15:08 Onderwerp: |
|
|
Als je twee keer deze overtreding hebt begaan dan moet je inderdaad twee keer de boete betalen. Heb je een keer deze overtreding begaan, dan telt dat uiteraard niet. Je kunt niet twee keer bestraft worden voor hetzelfde feit (ne bis in idem). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 12 jan 2013 18:36 Onderwerp: |
|
|
En de overtreding is hier dus zowel om 20:45 als om 21:00 begaan. Dat hij om 20:45 is beboet betekent niet dat hij de rest van de avond zonder licht mag doorrijden. Hij had kunnen en moeten afstappen om met de fiets aan zijn hand zijn weg te vervolgen, of iets dergelijks. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 mrt 2013 23:44 Onderwerp: |
|
|
De vraag is hier of het redelijk is te stellen dat het hier gaat om twee aparte feiten. De omstandigheid moet dan zijn veranderd. Een andere is de tijd. De hoofdvraag die je moet beantwoorden is: was het redelijk te verwachten dat jij je licht zou ontsteken?
Op welke wijze ben je beboet? Ben je aangehouden? Waarom was je licht niet aan? Deze vragen moet je beantwoorden voor je verder kunt denken. Beantwoord ze, en post ze hier zodat er feedback kan komen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 26 mrt 2013 1:46 Onderwerp: |
|
|
svdongen schreef: | De vraag is hier of het redelijk is te stellen dat het hier gaat om twee aparte feiten. De omstandigheid moet dan zijn veranderd. Een andere is de tijd. De hoofdvraag die je moet beantwoorden is: was het redelijk te verwachten dat jij je licht zou ontsteken? |
Nee, de vraag is of je intussen in de gelegenheid bent geweest om te stoppen met overtreden.
TS is om 20:45 beboet. Hij had vervolgens kunnen gaan lopen. Dat heeft hij niet gedaan. Hij was om 21:00 dus opnieuw in overtreding. De boete is evident terecht voor de 2e maal opgelegd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
svdongen
Leeftijd: 29 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 27 mrt 2013 14:54 Onderwerp: |
|
|
Bona Fides, ik ken de situatie van de beboeting niet maar ik zou er ook vanuit gaan dat het redelijk is dat je stopt met overtreden na een beboeting. Ik denk dat mijn antwoord niet ondubbelzinnig genoeg was? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 28 mrt 2013 2:46 Onderwerp: |
|
|
svdongen schreef: | Bona Fides, ik ken de situatie van de beboeting niet maar ik zou er ook vanuit gaan dat het redelijk is dat je stopt met overtreden na een beboeting. |
Om 20:45 is TS beboet voor het rijden zonder licht op de fiets. Een fiets heeft geen kenteken of iets dergelijks, dus er mag gevoegelijk van worden uitgegaan dat TS om 20:45 is aangesproken door een opsporingsambtenaar (bij een tentamenvraag moet je dat niet doen, maar dit is geen tentamenvraag). De omstandigheden zijn, voor zover relevant, dus duidelijk.
Maar zelfs als TS om 20:45 zou zijn "geflitst" voor zonder licht rondfietsen, zou hij om 21:00 gewoon opnieuw kunnen zijn beboet. TS wist zelf ook wel dat hij zonder licht reed, of had dat in ieder geval moeten weten, en hij had in die 15 minuten alle tijd om tot bezinning te komen en zijn overtreding te staken. De boete om 21:00 is daarom, ook wanneer hij slechts zou zijn "geflitst", geen boete voor "hetzelfde feit" als de boete om 20:45.
Maar dat TS mogelijk slechts geflitst zou kunnen zijn is natuurlijk onzin. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mkloostra
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: do 28 mrt 2013 10:22 Onderwerp: |
|
|
Als je bent aangesproken op de overtreding van 20:45, is dit mogelijk. Lijkt mij dat bij het rijden zonder licht je wordt aangesproken en een boete krijgt. Als je daarna weer gaat fietsen als de politie oid uit zicht is, ja, dan neem je een risico. Dat doe je dus ook niet weer  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 28 mrt 2013 17:19 Onderwerp: |
|
|
34 seconden tussen 2 snelheidsovertredingen is al voldoende wanneer de automobilist intussen heeft moeten keren: LJN BR1658 _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sanne_de_Boer
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 02 apr 2013 12:06 Onderwerp: |
|
|
Wat lullig zeg, maar ik denk dat je kan spreken van twee verschillende overtredingen. Je hebt er bewust voor gekozen om na boete één door te fietsen zonder licht en dus heb je er bewust voor gekozen om nog een keer het risico te lopen om beboet te worden.
Maar dat houdt niet in dat ik het wel heel erg lullig voor je vindt. Ik hoop dat je uiteindelijk toch maar 1x de boete hoeft te betalen. |
|
|
|
 |
|