Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 7:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

2 dezelfde verkeersboetes
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
liquid_ice

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 22:07    Onderwerp: 2 dezelfde verkeersboetes Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had pas een boete ontvangen dat ik op 07-sep 2008 op de rijksweg N11 6KM/H te hard gereden had.

Nou heb ik vandaag een nieuwe brief binnen gekregen dat ik op 07-sep 2008 op de rijksweg N11 6KM/H te hard gereden had.

volgens de meting had ik 110 gereden waar ik 100 mocht.
(incl. correctie is dat dan 6KM/H blijkbaar)

De eerste brief had een tijd van 11:28 en de 2de een tijd van 12:35.
Nou heeft mijn auto een crouse-control die ik erg veel gebruik, hoogst waarschijnlijk toen ook.

Is dit dan niet ook een en dezelfde overtreding?
je mocht toch niet 2 keer beboet worden voor dezelfde overtreding?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
GJudge

GJudge

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt, je mag niet twee keer vervolgd worden voor hetzelfde feit. Alleen heb je hier twee verschillende feiten aangezien je twee keer langs die flitser bent gereden, om 11:28 en 12:35 zoals je zelf zegt. Kortom, dit zijn twee aparte feiten.

BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn daar nog specifieke regels voor, hoe ver dat die palen uit elkaar mogen staan of wanneer dat het een nieuw feit is?

anders zouden ze 3 van die kasten op 1 paal kunnen zetten...
dan kreeg je 3 boetes...
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 23:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hof Leeuwarden 17 juli 2007, VR 2008, 3, LJN BB2015:
Quote:
3.5. Anders dan de gemachtigde is het hof van oordeel dat de onderhavige gedraging niet hetzelfde feit betreft als de vijftien kilometer en zeven minuten eerder op de N31 gepleegde snelheidsovertreding. Dit geldt te meer nu de betrokkene immers bij het verlaten van de N31 en het oprijden van A7 zich in een nieuwe verkeerssituatie heeft begeven waar andere (snelheids)regels golden. Derhalve is hij na de overtreding op de N31 nadrukkelijk opnieuw in de gelegenheid geweest om zich aan de geldende maximumsnelheid te houden, hetgeen hij opnieuw heeft nagelaten. Dat er in dit geval 'slechts' zeven minuten tussen beide feiten zit en dat er wellicht 'causaal verband' tussen die feiten bestaat, in de zin dat de betrokkene haast had, maakt nog niet dat er sprake is van één feit.

Bovendien:
Quote:
3.6. (...) Het hof ziet in hetgeen in dit verband is aangevoerd geen aanleiding tot matiging van de sanctie over te gaan. Immers, het motief om in dit geval bij herhaling snelheidsovertredingen te begaan, is gelegen in de wens om op tijd te komen voor een afspraak. Dat kan in geen geval de gevaarzetting die gelegen is in forse snelheidsovertredingen als de onderhavige rechtvaardigen of verontschuldigen.

BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuk dat het in dat geval ook 7 minuten was, haha...

Maar er zijn wel degelijk verschillen.
De afstand tussen de metingen is bij mij maar 10 tot 12 KM.

Daarbij zijn beide metingen gedaan op de Rijksweg N11.
en niet zoals in het andere geval op een andere weg.

Daarbij ben ik geen keer staande gehouden.

zijn dat geen cruciale verschillen?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2008 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

liquid_ice schreef:

Je hebt blijkbaar een tikfout gemaakt in je eerste bericht, want daarin heb je het over 11:28 en 12:35. (Ik vond het al vreemd.)

Quote:
zijn dat geen cruciale verschillen?

Hoe de weg wordt genoemd maakt niet uit; dat verandert niets aan je gedraging. De enige mogelijke verdediging lijkt me om te stellen dat je na de eerste overtreding niet 'nadrukkelijk' in de gelegenheid bent geweest om je aan de maximumsnelheid te houden. Als de verkeerssituatie op het stuk weg tussen de twee foto's in op geen enkele manier verandert, maak je misschien een kans.

Dat je op cruise-control reed komt mijns inziens trouwens volledig voor jouw rekening. Blijkbaar heb je heel bewust de maximumsnelheid overtreden, en als je zo heel bewust bezig bent kun je misschien wel iedere minuut van een nieuwe overtreding spreken.

edit: zie ook Rb. Alkmaar 25 november 2005, LJN AU7698:
Quote:
Betrokkene voert aan dat er sprake is van één gedraging, zodat er slechts één administratieve sanctie opgelegd dient te worden. In een geval als dit is beslissend voor de vraag of er sprake is van één en dezelfde gedraging dan wel twee afzonderlijke gedragingen of betrokkene, nadat de eerste gedraging is geconstateerd, een redelijke mogelijkheid tot correctie van de gereden snelheid heeft gehad. Daarbij is overigens niet van belang of betrokkene zich bewust is geweest van de eerste constatering.
Als vaststaand kan worden aangenomen dat tussen de beide meetpunten een afstand van enkele honderden meters ligt. Naar het oordeel van de kantonrechter is betrokkene bij een dergelijke afstand tussen de meetpunten en de door hem gereden snelheid afdoende in de gelegenheid geweest zijn snelheid naar beneden aan te passen. Dat hij dit niet heeft gedaan dient voor zijn eigen rekening en risico te blijven. Er zijn derhalve terecht twee administratieve sancties aan betrokkene opgelegd.

Volgens deze rechter is een afstand van enkele honderden meters voldoende om van een nieuw feit te spreken.

BerichtGeplaatst: vr 03 okt 2008 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]
liquid_ice schreef:

Je hebt blijkbaar een tikfout gemaakt in je eerste bericht, want daarin heb je het over 11:28 en 12:35. (Ik vond het al vreemd.)

Klopt, moet 12:28 en 12:35 zijn
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2008 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Dat je op cruise-control reed komt mijns inziens trouwens volledig voor jouw rekening. Blijkbaar heb je heel bewust de maximumsnelheid overtreden, en als je zo heel bewust bezig bent kun je misschien wel iedere minuut van een nieuwe overtreding spreken.

edit: zie ook Rb. Alkmaar 25 november 2005, LJN AU7698:

Volgens deze rechter is een afstand van enkele honderden meters voldoende om van een nieuw feit te spreken.

Misschien moet die rechter dan nog eens terug naar college. Als iemand mij vraagt hoe art 56 lid 1 Sr uit te leggen is vind ik dit wel een heel mooi voorbeeld. Ook al hebben we het over de WAHV. Ik zou zeker in bezwaar/beroep en verder gaan.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2008 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In deze draad lijkt een bezwaarschrift te hebben geholpen. Wel een wat moeilijk te vergelijken situatie.

In ieder geval maak je met 7 minuten tussen de twee overtredingen veel meer kans dan met 1 uur en 7 minuten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds